Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min huseier vil justere husleien til gjengs leie, men datoen dette skal ha virkning er det kun 6 måneder siden husleien ble indeksregulert, økt etter konsumprisindeksen. 
Sånn sett blir det da to økninger i husleien på 1 år. Er dette lov?
Forsøker å lese det som står på nett, men finner ikke noe klart svar. 

Stilte et spørsmål om det her inne for en stund siden, og fikk kun ett svar, at husleien kun kan økes 1 gang pr år uansett grunn. 
Men når jeg tar dette opp med huseier, så sier de at dette har de lov til. 
Jeg er fortsatt usikker, og spør derfor igjen 🙂 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, huseier kan øke etter konsumprisindeksen en gang pr år, og til gjengs leie innenfor det samme året. Men gjengs leie kan bare reguleres hvert tredje år, med 6 måneders varsel. 

Hvis du nå har bodd der i 2 år og 6 måneder, så kan han varsle at om 6 måneder øker husleie. Hvis du ikke har bodd der så lenge, så er det ikke lov. Gå inn på "Huseierne", der tror jeg det er godt forklart.

Anonymkode: ab1ce...ac1

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at det må gå ett år mellom indeksregulering og økning til gjengs leie. Og at du må ha bodd der i to år og seks måneder før regulering til gjengs leie.

Sitat

Tilpassing til gjengs leie kan heller ikke iverksettes før ett år etter at tidligere leieendring ble iverksatt

Regulering av leie

Anonymkode: 6d2f7...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, huseier kan øke etter konsumprisindeksen en gang pr år, og til gjengs leie innenfor det samme året. Men gjengs leie kan bare reguleres hvert tredje år, med 6 måneders varsel. 

Hvis du nå har bodd der i 2 år og 6 måneder, så kan han varsle at om 6 måneder øker husleie. Hvis du ikke har bodd der så lenge, så er det ikke lov. Gå inn på "Huseierne", der tror jeg det er godt forklart.

Ser at jeg formulerte med litt dumt. Det er bare varselet du kan få innenfor samme år.

Skrevet

Takk for svar! Jeg fikk varselet den måneden jeg hadde bodd her 2 år og 6 mnd, så det er etter boka. 
Husleien ble økt etter konsumprisindeksen 1. november, med varsel i brev 1 mnd før. Og så skal altså leien igjen økes fra 1. mai, denne gang til gjengs leie. 
Jeg har lest en del om det, og jeg tolker den setningen "tilpasning til gjengs leie kan ikke iverksettes før ett år etter at tidligere leieendring ble iverksatt" som at leien ikke kan økes 2 ganger pr år, men huseier mener tydeligvis at det er lov så lenge den ene økningen er indeksregulering og den andre økningen er til gjengs leie.
Jeg leier av et utleiefirma, så litt vanskelig å si imot dem..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det var akkurat en tråd her inne hvor det kom frem at dette IKKE var lov. Utleier må VELGE, siden KPI er innbakt i økning til gjengs leie.

Anonymkode: 89c8b...d7e

AnonymBruker
Skrevet
Isola_2 skrev (14 minutter siden):

Takk for svar! Jeg fikk varselet den måneden jeg hadde bodd her 2 år og 6 mnd, så det er etter boka. 
Husleien ble økt etter konsumprisindeksen 1. november, med varsel i brev 1 mnd før. Og så skal altså leien igjen økes fra 1. mai, denne gang til gjengs leie. 
Jeg har lest en del om det, og jeg tolker den setningen "tilpasning til gjengs leie kan ikke iverksettes før ett år etter at tidligere leieendring ble iverksatt" som at leien ikke kan økes 2 ganger pr år, men huseier mener tydeligvis at det er lov så lenge den ene økningen er indeksregulering og den andre økningen er til gjengs leie.
Jeg leier av et utleiefirma, så litt vanskelig å si imot dem..

Hvis leien ble økt den 1 november 2023 (der du faktisk betalte inn høyere leie den datoen), kan ikke leien økes før 1. november 2024. Og da bare med 1 mnd frist (om KPI), eller 6 mnd frist (gjengs leie).

Anonymkode: 89c8b...d7e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...