Gå til innhold

Stengt barnehage pga. "kulde" - rettigheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er barnehagen til sønnen min stengt fordi det bare er 17 grader inne. Syns det i seg selv er litt tullete (gikk jo både på skole og i barnehage når det var kaldere da jeg var barn, i tillegg sover jo og oppholder barna seg ute i mye kaldere temperaturer enn 17 grader). Syns det er litt pysete opplegg skal jeg være helt ærlig, og syns det er lite holdbart for å holde samfunnet gående.Men det får så være.  Det er kaldere inne enn det pleier pga kulda ute så nå er det stengt og de vet ikke hvor lenge. Jeg jobber i helse så kan ikke ta hjemmekontor. Jeg kan jo ta ekstra kveldsvakter en periode. Mannen kan ikke være hjemme på udefinert tid heller. Et par dager går jo alltids men jeg tenker nå hvis kulda vedvarer. 

Har man noe krav på permisjon? Lønnet/ulønnet? Jeg jobber i kommune og de er ofte rause med lønnet permisjon så håper på at det skal gå. Snakker med leder imorgen mtp dette men noen som vet om det er noen regler for det? Som sagt vil jeg jo jobbe  kveldsvakter først og regner med det ikke er noe problem, men om det blir stengt i ukevis så blir det ikke holdbart i lengden (mannen jobber hjemmefra om kveldene så ukevis der han ikke får jobbet på kvelden går ikke). 

Anonymkode: f7f86...a51

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde 12 grader i klasserommet idag, rømte til annet rom gitt.

Men 17 grader ER faktisk kaldt inne, men burde jo kunne kjøpe noen ovner eller slikt, så kle på alle tjukktrøye og sånt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
vinterskog skrev (14 minutter siden):

Vi hadde 12 grader i klasserommet idag, rømte til annet rom gitt.

Men 17 grader ER faktisk kaldt inne, men burde jo kunne kjøpe noen ovner eller slikt, så kle på alle tjukktrøye og sånt. 

Ja klart det er litt kald innetemp, men å stenge barnehagen for 17 grader syns jeg blir litt tåpelig i et vinterland som Norge. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De stenger heller barnehagen, enn å kjøpe flere ovner? Høres jo helt tragisk ut. Ikke alle har jobber man kan ta fri fra sånn uten videre.

Anonymkode: 8695a...fde

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville bedt om å få fratrekk i barnehage regningen i det minste . Tross alt en tjeneste man betaler for . 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan de ikke skru opp varmen?

Anonymkode: 32ce5...bc3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Burugla63 skrev (2 minutter siden):

Jeg ville bedt om å få fratrekk i barnehage regningen i det minste . Tross alt en tjeneste man betaler for . 

En tjeneste som blir sterkt subsidiert. 
virker smålig og skulle kreve tilbake en hundrelapp. 

Anonymkode: 414e7...b74

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke se for meg at man har rett på lønnet permisjon for å være hjemme i seg selv. Men kanskje det kan falle inn under  omsorgspermisjon? Du kan jo ikke la barnet være alene. Ville uansett bedt om reduksjon hvis det vedvarer. 

Anonymkode: 478f3...daf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det spørs hvor lenge det er stengt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er regler for innetemperatur for ansatte og barn i bhg,mener det er 19 grader det skal være. Tenker at de mest sannsynlig får opp temperaturen ved å sette inn noen ekstra ovner,siden det bare er to grader under. De kan jo ikke stenge i flere uker. Men du må jo kunne få fri fra jobb,det beste er jo å snakke med sjefen,så får du høre hva du har krav på.

Anonymkode: c2f1f...32a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble nå sendt hjem på 80 og 90 tallet når det ble lavere en 18 grader på skolen.

Sønnen ble sendt hjem fra videregående i fjord når det ble under 18 grader

Anonymkode: 65217...cf2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det blir for lettvint, da får de få opp temperaturen. Kjøp noen vifteovner eller noe om de ovnene som er der per d.d ikke holder.

Anonymkode: 7c530...0a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje kommunen kan kreve tilbake sitt bidrag? De sponser jo barnehagen for at arbeidstakerne i kommunen skal kunne komme seg på jobb.

Anonymkode: 5cf56...3a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor kan de ikke skru opp varmen?

Anonymkode: 32ce5...bc3

De har skrudd opp på max men blir ikke varmere enn 17. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De har skrudd opp på max men blir ikke varmere enn 17. 

Og de har prøvd å skaffe flere ovner?

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje kommunen kan kreve tilbake sitt bidrag? De sponser jo barnehagen for at arbeidstakerne i kommunen skal kunne komme seg på jobb.

Anonymkode: 5cf56...3a4

Ja det er jo samme kommune jeg jobber for som sponser barnehage. Samme kommune som vil måtte betale for en annen ansatt til å ta mine dagvakter 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi ble nå sendt hjem på 80 og 90 tallet når det ble lavere en 18 grader på skolen.

Sønnen ble sendt hjem fra videregående i fjord når det ble under 18 grader

Anonymkode: 65217...cf2

Seriøst? Husker godt at vi satt inne på skolen og det var 15 grader og det vi gjorde var å kle på oss.  Sendt hjem ved 18 grader? Herregud... Jaja. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Over 16 grader er anbefalingen til arbeidstilsynet. 

Anonymkode: dd24c...df6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innetemperatur skal være minimum 19 grader ved skoler og barnehager ifølge Helsedirektoratet. Så 17 grader er kaldt innendørs når det er kaldt ute.

Om du får permisjon med eller uten lønn, må avspasere, ta ut ferie eller hva som helst så er det antageligvis opp til hver enkelt arbeidsgiver hva de gjør.

Anonymkode: c62c0...4a1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

18-20 grader er vel anbefalt innetemp for å sikre god luft. Skal ikke være noe særlig varmere inne. 

Anonymkode: f6455...dba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...