Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigermor er snill og god, og jeg har ikke tenkt noe vondt om hun. Men, hun er helt nervevrak når det kommer til mat babyen min får. Han er 12 måneder og går i barnehage, hvor han får skivemåltid. Hjemme får han grøt, skiver, middag, frukt, grønnsaker etc. 

Min svigermor har siden begynnelsen gitt meg dårlig samvittighet over mat jeg gir babyen. Hun skal alltid påpeke at hun har økologisk frukt liggende, brød uten tilsetningsstoff (han spiser vanlig brød hjemme), lager grøt selv etc. Hun sier også til min samboer at det er så tragisk at vi gir ferdiggrøt eller vanlig brød. Til meg sier hun ingenting men om jeg eksempel sender med han en smoothie gir hun ikke dette, men økologiske bær og frukt som hun har liggende - også påpeker hun dette etterpå. 

Jeg er alene med baby 4-4 og jobber fult, baby sover ekstremt dårlig og jeg er utslitt. Når min samboer var liten gav hun han og brødrene grandis og pølser og pizza, så syns det er ganske irriterende at hun holder på slik. Hun kan også kommentere mat vi selv spiser, eksempel «dere må ikke spise soft flora smør, det er farlig». Hvordan skal jeg håndtere dette uten å lage dårlig stemning? 

Anonymkode: 48b53...568

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min svigermor er snill og god, og jeg har ikke tenkt noe vondt om hun. Men, hun er helt nervevrak når det kommer til mat babyen min får. Han er 12 måneder og går i barnehage, hvor han får skivemåltid. Hjemme får han grøt, skiver, middag, frukt, grønnsaker etc. 

Min svigermor har siden begynnelsen gitt meg dårlig samvittighet over mat jeg gir babyen. Hun skal alltid påpeke at hun har økologisk frukt liggende, brød uten tilsetningsstoff (han spiser vanlig brød hjemme), lager grøt selv etc. Hun sier også til min samboer at det er så tragisk at vi gir ferdiggrøt eller vanlig brød. Til meg sier hun ingenting men om jeg eksempel sender med han en smoothie gir hun ikke dette, men økologiske bær og frukt som hun har liggende - også påpeker hun dette etterpå. 

Jeg er alene med baby 4-4 og jobber fult, baby sover ekstremt dårlig og jeg er utslitt. Når min samboer var liten gav hun han og brødrene grandis og pølser og pizza, så syns det er ganske irriterende at hun holder på slik. Hun kan også kommentere mat vi selv spiser, eksempel «dere må ikke spise soft flora smør, det er farlig». Hvordan skal jeg håndtere dette uten å lage dårlig stemning? 

Anonymkode: 48b53...568

Be mannen ta en alvorsprat med henne. 
Jeg hadde ikke orket å forholde meg til det der, så jeg tror jeg bare hadde droppet å reise dit en periode🙄

Å drive på sånn fremfor barn kan være direkte skadelig og føre til spisevegring og spiseforstyrrelser. Her må hun holde meninger for seg selv og klappe igjen rett og slett. 

Anonymkode: d1bfa...efa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i prinsippet enig med din svigermor… Det koster deg ingenting, unntatt vilje, å gi barnet ditt bedre næring enn ferdiggrøt

Når det er sagt er det ditt og mannens valg hvilken mat, og hvilke forutsetninger dere vil gi deres barn. Dere bestemmer, svigermor kan gi råd, men ikke blande seg inn i deres valg. 

Men det kanskje være greit å lytte til råd fra de som har mer kunnskap enn det man har selv av og til?

Anonymkode: a95b8...d14

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i prinsippet enig med din svigermor… Det koster deg ingenting, unntatt vilje, å gi barnet ditt bedre næring enn ferdiggrøt

Når det er sagt er det ditt og mannens valg hvilken mat, og hvilke forutsetninger dere vil gi deres barn. Dere bestemmer, svigermor kan gi råd, men ikke blande seg inn i deres valg. 

Men det kanskje være greit å lytte til råd fra de som har mer kunnskap enn det man har selv av og til?

Noen kilder på at hjemmelaget er bedre enn ferdiggrøt? Babygrøt inneholder alt en baby trenger, det gjør ikke din hjemmelagde. Du skal passe veldig på mtp jern og vitaminer. 

til ts, svigermoren din høres litt alternativ og kunnskapsløs ut, be henne se litt folkeopplysningen med Andreas Wahl. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje bare ta praten med henne? Si at barnet får i all hovedsak mat med rene råvarer, men at enkelte måltider blir lettvinte (ferdiggrøt) fordi det er det som skal til for at tiden skal strekke til (eller noe sånt).

Anonymkode: 81be2...33b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har det slått de menneskene at ikke alle bryr seg og ikke har bedt om denne fantastiske kunnskapen de besitter (og besetter over)? Vi gir ferdiggrøt med god samvittighet. Da får de ALT de trenger. 

Anonymkode: 96779...f4d

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ferdiggrøt er helt i orden det. Barnet har da like gode forutsetninger som de som velger å bruke timesvis på å lage grøt fra bunnen som ikke engang har all næringen barnet trenger! 

Anonymkode: 62c82...1d9

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en prat med din svigermor og si at du setter pris på hennes omtanke, men at for å få hverdagen til å gå opp, så har du og din mann valgt at han skal spise sånn og sånn. Hva hun gir barnet når han er der er opp til henne. Men du ønsker ikke å få det påpekt, da dette bare gir deg dårlig samvittighet, og du er sikker på at det ikke er hennes intensjoner. Kan også legge til at du ikke ønsker å ha noe prat eller diskusjon ang. mat for ettertiden.

Anonymkode: 7cddc...cd7

• Liker 1
Skrevet

Den samme ungen kommer til å stappe i seg masse usunt med årene. Så skjønner ikke hvor du har gjort noe galt. Jeg hadde sagt det rett til hun at hun selv ga ungene ferdigmat da de var små. Hvorfor er det da så viktig for henne at alt gjøres så riktig nå? 
Det er ikke å lage dårlig stemning. Hun selv syns ikke hun lager dårlig stemning med sine kommentaren. Da må jo du/dere få lov til å stille spørsmål tilbake?! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er IKKE SVIGERMOR sin oppgave å oppdra barnebarna sine!!!

Foreldrene bestemmer, og det er ikke alltid økologisk er sunnest, sjekk ut google dere, mye scam!

Anonymkode: 5af48...a95

AnonymBruker
Skrevet

"Jeg skjønner at du har dårlig samvittighet for all søplematen du kjørte i dine egne barn, men du må nesten finne en annen måte å kompensere på, for du driver meg til vanvidd. Dessuten er det ingenting galt med ferdiggrøt."

Anonymkode: b4d33...523

• Liker 3
Skrevet

Vær bestemt, si enkelt og greit "Vårt barn, våre regler". Hvis hun prøver seg på noen diskusjon, så svarer du kun "Jeg hører hva du sier", hver gang. Forhåpentligvis tar hun poenget eller går lei ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...