Gå til innhold

Gasspeis, vedovn eller elektrisk fyring/panelovn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Hvis du skulle bygget nytt hus, hvilken varmeløsning ville du valgt?

Jeg, som mange andre, ønsker en varmeløsning som kan brukes ved strømbrudd og vi tenker å velge vannbåren varme sammen med varmepumpe, og gasspeis som kos og alternativ oppvarming ved strømbrudd.

Hva ville du valgt, og hvorfor?

Anonymkode: 18023...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville byttet ut gass med ved, ellers enig med deg. Kommer litt an på om du har tilgang til billig ved. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt en varmelagrende peisovn, aller helst en finsk «fattigmannskakkekovn», men det ser ikke ut som slike forhandles i Norge.

Anonymkode: c7bdd...b70

AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt pelletsovn istedenfor gasspeis. 

Anonymkode: 43524...229

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde valgt pelletsovn istedenfor gasspeis. 

Anonymkode: 43524...229

Da må du ha strøm for å bruke

Anonymkode: 683d2...251

Skrevet

Vannbåren gulvvarme anbefales. Anbefaler også å ta kostnaden med et borehull for å få fjellvarme til varmepumpa. Mye mindre vedlikehold enn "luftaggregat" og med fjellvarme får heller ikke anlegget redusert effekt når det er kaldt ute.

Som alternativ nød-oppvarming, ville jeg gått for ved.  Gass er fint og lettvint, men om det blir langvarig strømbrudd, kanskje kombinert med transport og forsyningsproblemer, tror jeg det er lettere å finne noe å putte i vedovnen, enn å få kjøpt gass. Gassfyring kan også være litt skummet med tanke på giftig CO-gass ved for dårlig lufting, og også skummelt ved eventuelle lekkasjer.

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 time siden):

Vannbåren gulvvarme anbefales. Anbefaler også å ta kostnaden med et borehull for å få fjellvarme til varmepumpa. Mye mindre vedlikehold enn "luftaggregat" og med fjellvarme får heller ikke anlegget redusert effekt når det er kaldt ute.

Som alternativ nød-oppvarming, ville jeg gått for ved.  Gass er fint og lettvint, men om det blir langvarig strømbrudd, kanskje kombinert med transport og forsyningsproblemer, tror jeg det er lettere å finne noe å putte i vedovnen, enn å få kjøpt gass. Gassfyring kan også være litt skummet med tanke på giftig CO-gass ved for dårlig lufting, og også skummelt ved eventuelle lekkasjer.

Vi har tenkt til å bore etter grunnvann, men mulig det ikke går fordi vi bor på grunn med dyp leire langs kysten. Men vi skal innhente tilbud på det, det virker veldig smart.

Ang. gasspeis har vi tenkt til å grave ned tank, og en slik varer i et par år før den må fylles. Ellers helt med på resonnementet ditt, jeg har vært litt skeptisk for hva som skjer om det skulle bli mangel. Enklere å hugge et tre enn å få tak i en tank biogass.

Når det gjelder CO2-gass er vi ikke bekymret. Gasspeis er helt lukket, så det kommer ikke gass inn i huset med mindre det er en skade/lekkasje. Vi har også CO2-alarm på brannvarsleren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har tenkt til å bore etter grunnvann, men mulig det ikke går fordi vi bor på grunn med dyp leire langs kysten. Men vi skal innhente tilbud på det, det virker veldig smart.

Ang. gasspeis har vi tenkt til å grave ned tank, og en slik varer i et par år før den må fylles. Ellers helt med på resonnementet ditt, jeg har vært litt skeptisk for hva som skjer om det skulle bli mangel. Enklere å hugge et tre enn å få tak i en tank biogass.

Når det gjelder CO2-gass er vi ikke bekymret. Gasspeis er helt lukket, så det kommer ikke gass inn i huset med mindre det er en skade/lekkasje. Vi har også CO2-alarm på brannvarsleren.

Så bra!

Vi boret etter fjellvarme for en del år siden. Hos oss var det 50 meter med sand og leire før boreriggen fant fjell. Det var ingen hindring, annet enn at det ble kostbart, fordi de 50 meterne gjennom løsmasser måtte fores med stålrør til 1000,-/meter for å unngå at hullet kollapset.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et veldig gammelt og veldig stort hus (350 kvm+), og ikke så gale strømutgifter med luft til vann varmepumpe, vannbåren varme i gulv, støpejernsovn og kakkelovn. Ville ikke hatt gass, sats på ved. Vi har flere andre ildsteder, men det er kun de to nevnte som brukes. Varmt og lunt hele døgnet.

Anonymkode: a903c...a0e

AnonymBruker
Skrevet

Må ha vedovn uansett, om det skulle skje noe som gjør at strømmen forsvinner i lang tid så har man fremdeles mulighet til å holde varmen og lage varm mat.

Anonymkode: 954c0...101

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et gammelt hus, og har vedfyrt kjøkkenkomfyr og 4 kakkelovner. Og den vedfyrte kjøkkenkomfyren er verdt sin vekt i gull om strømmen blir borte. Kakkelovnene holder lenge på varmen, om en fyrer de opp to ganger i døgnet. Trenger bare å fyre to timer pr gang. Nå har jeg forsåvidt aldri fyrt i alle fire på en gang, men de sto her da jeg kjøpte huset.

Den vedfyrte kjøkkenkomfyren er ny, da den som sto her var veldig sliten og ikke så veldig pen.

Anonymkode: 9c807...1e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aller helst vannbåren varme.

Dessverre var det en så stor kostnad her vi bor, at vi droppet det. Men med dagens strømpriser, tror jeg det lettere kan lønne seg.

Vi har varmekabler eller varmefolie i alle gulv, varmepumpe og vedovn. Bruker vedovnen lite, men veldig glad for å ha den i tilfelle strømstans. Og nå som det har vært så kaldt har det faktisk vært fint å fyre litt så ikke varmepumpa jobber så hardt. Og av beredskapshensyn bør alle ha vedovn. Vi har kun opplevd strømstans en eneste gang her vi bor, men med klimaendringene vil man bli mer utsatt. I nabokommunen hadde de strømstans i tre døgn etter en storm.

Gasspeis ville jeg ikke valgt. Bestefaren min hadde det i nytt hus, og det ga lite effekt. 

Skrevet
Rosa Dartle skrev (42 minutter siden):

Jeg ville aller helst vannbåren varme.

Dessverre var det en så stor kostnad her vi bor, at vi droppet det. Men med dagens strømpriser, tror jeg det lettere kan lønne seg.

Vi har varmekabler eller varmefolie i alle gulv, varmepumpe og vedovn. Bruker vedovnen lite, men veldig glad for å ha den i tilfelle strømstans. Og nå som det har vært så kaldt har det faktisk vært fint å fyre litt så ikke varmepumpa jobber så hardt. Og av beredskapshensyn bør alle ha vedovn. Vi har kun opplevd strømstans en eneste gang her vi bor, men med klimaendringene vil man bli mer utsatt. I nabokommunen hadde de strømstans i tre døgn etter en storm.

Gasspeis ville jeg ikke valgt. Bestefaren min hadde det i nytt hus, og det ga lite effekt. 

Med fare for at jeg høres ut som gasspeisens forkjemper…

Det er selvsagt viktig at man velger en gasspeis med god effekt. Den vi ser på har 12 kW, og det er mer effekt enn hva en vedovn klarer å oppnå (2-10 kW).

Av beredskapshensyn er det viktig at man har en oppvarmingsmulighet ved strømbrudd, men det kan jo like gjerne være gass som ved. Gasspeiser fungerer nemlig også ved strømstans.

Vi har planlagt vannbåren varme, men jeg håper virkelig vi får til energibrønn også. Det hadde vært helt topp. Fikk opp håpet av kommentaren over her om at de fant fjell etter 50 meter sand og leire  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...