Gå til innhold

Hva slags og hvor ofte våtfor/alternativ til tørrfor får din katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min katt får våtfor 1-2 g uken og det er for det meste kokt fisk, eller en pakke med våtfor jeg kjøper.

Nå er det en kompis som passer pus i 3  uker siden jeg er bortreist, og kompisen min sier han koker fisk til pus hver kveld og nå har han stekt kyllingkjøttdeig som han skal blande med ris, for det har han lest er bra for magen til katter.

Jeg er skeptisk til kyllingkjøttdeig som inneholder 1,3 g salt pr 100 g, men kattemat inneholder vel også salt.

Jeg vet ikke om det kostholdet er bra for pus, og jeg får vel hjem en bortskjemt katt som vil ha våtfor daglig.

Anonymkode: 1f812...d56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine får våtfor med minst 70% kjøttinnhold som "hovedrett". Tørrfor står framme som mellommåltid.

Kjøttdeig hadde jeg også vært skeptisk til pga saltet. Ris er fint for diaré, men ville ikke matet med det selv. Katter er kjøttetere og trenger ikke korn som en del av sin diett uten særlig grunn. Jeg hadde ihvertfall ikke tilsatt korn frivillig om jeg hadde muligheten til å gi kun kjøtt... Om det er ønskelig med kjøtt til katten så har VOM eget råfor tilpasset katter. Det er taurin inkludert i det foret, pluss andre viktige vitaminer og mineraler, men ellers "så rått som mulig".

Taurin er ekstremt viktig for katter, og de kan bli veldig syke om de ikke får i seg nok. Å mate dem med kjøtt/mat som ikke inneholder taurin er derfor en veldig dårlig idé. Det beste er å gi mat med tilpassede vitaminer og mineraler eller helt rått kjøtt som naturligvis inneholder taurin (det meste vi kjøper av kjøtt/"menneskemat" er bearbeidet på en eller annen måte, og er ofte pumpet full av saltvann).

Ellers syns jeg våtfor/råfor er viktig for katter, da de får mest av væsken fra maten de spiser. Men så liker noen katter å knaske på tørrfor, og da må man bare være mer obs på hvor mye de drikker :) 

I tillegg liker jeg smattelydene som kattene lager når de spiser våtfor, så det blir en fornøyelse for meg i samme slengen. De er også søte når de rynker på nesen når de tygger på tørrfor da, hehe :D 

Anonymkode: 87075...d18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min katt får våtfor 1-2 g uken og det er for det meste kokt fisk, eller en pakke med våtfor jeg kjøper.

Nå er det en kompis som passer pus i 3  uker siden jeg er bortreist, og kompisen min sier han koker fisk til pus hver kveld og nå har han stekt kyllingkjøttdeig som han skal blande med ris, for det har han lest er bra for magen til katter.

Jeg er skeptisk til kyllingkjøttdeig som inneholder 1,3 g salt pr 100 g, men kattemat inneholder vel også salt.

Jeg vet ikke om det kostholdet er bra for pus, og jeg får vel hjem en bortskjemt katt som vil ha våtfor daglig.

Min katt får også kokt sei eller torsk 2 - 3 ganger i uken. Sjeldent kjøpt våtfor, for han spiser kun sausen. Ellers tørrfor av god kvalitet (lavt på karbohydrater og fett). Han er innekatt, så jeg veier opp maten og fordeler på flere måltider.

Jeg hadde ikke likt det hvis noen skulle passe katten og ga helt annen mat enn jeg selv vil gi til min katt. Og slett ikke stekt noe som helst. Men det blir jo din venn sitt problem når katten får diare, vondt i magen og oppkast. Kanskje han da forstår at det er lurest å holde seg til det katten er vant til.

Anonymkode: 8b9e7...c96

Skrevet

Vår får litt våtfôr et par ganger i uka, men vi åpner heller en pose og fordeler den utover 2-3 dager :) Det er mest for kosens skyld, hun blir så glad.

Anonymkode: 61eb7...05e

Skrevet

Pusene våre fåf våtfór stort sett hver dag,som 'middag'😅

Om de ikke får,så går de rundt beina mine og maser😻(har 4 puser)

Skrevet

Pusene (3) mine får frokost. En pose delt på 3, hver morgen. Ellers får de ren fisk innimellom. Jada, de er bortskjemte 😸

Skrevet

Mine puser får en halv pose våtfor hver morgen å kveld. 2 katter.

Anonymkode: 4af5a...d02

Gjest vintersolverv
Skrevet

Mine katter råfores med fisk og kjøtt.

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 15.59):

En halv porsjonspose bløtfor per dag. Tørrfor skal alltid være tilgjengelig. Samt vann. 

Anonymkode: 2fa1a...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...