Gå til innhold

Prosjekt: male soverom og skreddersydd garderobeskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har planer om å gjøre om på soverommet mitt, deriblant få inn ny seng og et garderobeskap. Soverommet må også males. Planen er å få gjort dette til våren. Jeg bor alene og må fikse alt dette alene. 

Saken er at jeg sliter voldsomt med planlegging og prokrastinering, og jeg syns dette er vanskelig å planlegge. Soverommet klarer jeg å male selv. Garderobeskapet skal skreddersys og jeg ønsker at de som leverer skapet, også monterer det. Skal være fra vegg til vegg, tak til gulv. Jeg må også ha ny seng, sengen som står der fra før er ubrukelig (jeg klarer å sove i den...) og planen er å kjøpe ny seng hos noen som tar med seg den gamle sengen når de leverer den nye. Ja, jeg vet det blir svært dyrt med skreddersydd garderobe + montering, men dette er noe jeg har tatt høyde for i budsjettet. :) Garderoben blir ganske stor og jeg har sterkt behov for en romslig og stor garderobe. 

Jeg sliter med å legge en plan. Jeg håper noen som er flinke til å planlegge kan komme med gode råd og tips. Det setter jeg stor pris på. 

1) Jeg tenker at jeg burde male rommet før jeg får på plass garderobeskap. Men samtidig frister det å vente til etter garderoben er montert. Da blir det også mindre å male. Hva er best å gjøre? Det som haster mest er egentlig å få på plass et garderobeskap og ny seng, men jeg vil jo få malt rommet også, og er redd det er dumt av meg å vente med malingen til skapet er på plass. 

2) Malingen bruker noen uker på å sette seg og jeg har lest at man ikke burde møblere eller sette noe inntil veggen før det har gått 4-5 uker. Når kan jeg sove på rommet igjen, samt sette inn sengen? 

Anonymkode: 4495a...085

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! Jeg ville malt først, men det du har hørt om at malingen må sette seg er nok overdrevet.  Tror fint du kan sette garderobeskap foran før den tid. Er du i tvil kan du høre med noen på malingsbutikken.

Dersom du skal lakkere trenger det ofte 2-3 uker herding, men det er ikke vanlig å lakkere på vegger. Vi malte med vanlig jotun Wonderwall og satte inn garderobeskap dagen etter siste strøk. 

Plassbygd garderobe og seng har ofte bestillingstid. Jeg ville startet med å finne en leverandør og bestilt garderoben. Deretter ville jeg malt mens jeg venter på at de skal levere. Det tar ofte flere uker. 

Endret av sisini
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
sisini skrev (13 minutter siden):

Hei! Jeg ville malt først, men det du har hørt om at malingen må sette seg er nok overdrevet.  Tror fint du kan sette garderobeskap foran før den tid. Er du i tvil kan du høre med noen på malingsbutikken.

Dersom du skal lakkere trenger det ofte 2-3 uker herding, men det er ikke vanlig å lakkere på vegger. Vi malte med vanlig jotun Wonderwall og satte inn garderobeskap dagen etter siste strøk. 

Plassbygd garderobe og seng har ofte bestillingstid. Jeg ville startet med å finne en leverandør og bestilt garderoben. Deretter ville jeg malt mens jeg venter på at de skal levere. Det tar ofte flere uker. 

Tusen takk for svar. Skal ikke lakkere, bare vanlig maling. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo ikke mindre å male etter garderoben er montert, det er jo bare å la være å male der den skal stå i utgangspunktet.

Du kan lage skreddersydd garderobe med Pax fra Ikea, mange fine eksempler her;

https://www.domino.com/content/ikea-pax-hack/

Hadde startet med å bestille garderobe og så sjekket ut om sengen du vil ha har leveringstid - ikke unormalt med seks ukers bestillingstid. 

Når du vet leveringstid på garderobe og evt seng kan du planlegge når du skal male.

Anonymkode: e5bd3...4de

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville også malt først. Veldig deilig å ikke stresse med å få maling på det nye skapet. samtidig er det en mulighet for at det kan bli småskader under montering av skap, så kanskje  må du reparere litt etterpå. Jeg ville uansett malt først.

Anonymkode: ffc5a...acc

• Liker 2
Skrevet

Vi har skreddersydd garderobeskap, og da er det montert uten hel plate bak, dvs. slik at vi ser rett på veggen i de modulene som har heng eller trådhyller. Der vi har skuffesystem er det plate. Hvis det er den typen skap du skal ha, ville jeg malt først. Jeg irriterer meg over manglende maling inne i skapet hver gang jeg ser inn i det :)

Anonymkode: 95afb...c09

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 15.32):

Hei. Jeg har planer om å gjøre om på soverommet mitt, deriblant få inn ny seng og et garderobeskap. Soverommet må også males. Planen er å få gjort dette til våren. Jeg bor alene og må fikse alt dette alene. 

Saken er at jeg sliter voldsomt med planlegging og prokrastinering, og jeg syns dette er vanskelig å planlegge. Soverommet klarer jeg å male selv. Garderobeskapet skal skreddersys og jeg ønsker at de som leverer skapet, også monterer det. Skal være fra vegg til vegg, tak til gulv. Jeg må også ha ny seng, sengen som står der fra før er ubrukelig (jeg klarer å sove i den...) og planen er å kjøpe ny seng hos noen som tar med seg den gamle sengen når de leverer den nye. Ja, jeg vet det blir svært dyrt med skreddersydd garderobe + montering, men dette er noe jeg har tatt høyde for i budsjettet. :) Garderoben blir ganske stor og jeg har sterkt behov for en romslig og stor garderobe. 

Jeg sliter med å legge en plan. Jeg håper noen som er flinke til å planlegge kan komme med gode råd og tips. Det setter jeg stor pris på. 

1) Jeg tenker at jeg burde male rommet før jeg får på plass garderobeskap. Men samtidig frister det å vente til etter garderoben er montert. Da blir det også mindre å male. Hva er best å gjøre? Det som haster mest er egentlig å få på plass et garderobeskap og ny seng, men jeg vil jo få malt rommet også, og er redd det er dumt av meg å vente med malingen til skapet er på plass. 

2) Malingen bruker noen uker på å sette seg og jeg har lest at man ikke burde møblere eller sette noe inntil veggen før det har gått 4-5 uker. Når kan jeg sove på rommet igjen, samt sette inn sengen? 

Jeg ville absolutt malt rommet først. Du kan fint sove i rommet samme dag. Men ofte lurt å vente et døgn og med litt lufting. 

Så mal rommet og sett opp sengen. Maling har for det meste 2ukers herdetid. Men er ofte overmalbar innen et par timer.  Det betyr i prakis at malingen er litt skjørere og utsatt for riper ol i 14 dager det betyr ikke så mye.

1. Planlegg farge og garderobe, legg en plan for hva du trenger plass til. Skal alt henge på henger eller ønsker du kurver?  Ull gensere bør ligge i kurv. Lag liste, over behov iht plass.

Velg farge som passer gulvet om gulvet ikke skal byttes. Sørg for at garderoben også passer. 

2. Mal, og sparkle godt,  da blir du mest fornøyd.

3. Du kan fint sette inn ny seng og gardiner i påvente på garderobe

Anonymkode: da5cb...0fc

Skrevet

Maling: Det greier du fint på en dag. Kjøp blå maletape så du får maskert lister og karmer. Den blå er bedre enn den gule og har alltid holdt 2 strøk her. Maler mest med matt butinox, den kan males over etter 2 timer. Når første strøk er ferdig kan du starte rett på den veggen du malte først igjen. Ta av tapen etter 2 strøk. Dersom du skal male listene ville jeg ventet til veggmalingen er herdet. 

Garderobe: den kan settes opp og stå inntil vegg 2 timer etter siste strøk (avhengig av malingen). Vi har Ikea pax på gjesterom og i gang. Disse kommer i 3 ulike bredder (50, 75 og 100) så om du får det til å passe anbefaler jeg at du gir det et forsøk. De er svært lette å montere og har mange innredningsmuligheter. Om veggen din er feks 240cm kan du kjøpe 2x100 skap og sette inn vegghengte hyller på en side eller i midten. Vi har elfa skyvedører på våre, men ikea har mange vanlige dører + skyvedører å velge i :)

Anonymkode: 829cf...423

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...