Gå til innhold

Leie loft eller kjeller?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man har valget mellom de to, ca. samme standard og areal, hva er egentlig best?

På loft får man jo mindre brukbart areal enn oppgitt pga. takhøyde? eller?

Men det er bedre inneluft og mindre sjanse for innbrudd på loft? eller?

Anonymkode: 66456...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Inneklima kan være elendig i både kjeller og loft. Det kommer helt an på byggets standard/byggeskikk, drenering, tak, ventilasjon, etc. Kjellere kan være mer utsatt for fukt, men ombygde loftsleiigheter i gamle bygårder kan være veldig utsatt for hussopp. 

https://byggmesteren.as/2015/01/08/mye-hussopp-i-loftsleiligheter/

Takhøyden i loftleiligheter varierer også, så det er ikke noe fasitsvar. 

Skulle jeg valgt av de to og begge hadde godt inneklima, så hadde jeg valgt loft fordi jeg ikke liker folk som tramper over hodet mitt. Men så må du like lyden av regn på takvindu..

Anonymkode: 06d4e...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeller som i «under jorden»? Da hadde jeg nok valgt loft. Er det skråtomt eller sokkel, uten så mye innsyn så hadde jeg vurdert kjeller. Jeg har bodd i kjellerleilighet på skråtomt. Helt vanlige vinduer i stue, kjøkken, og soverom. Ingen innsikt, og føltes ikke som en kjeller selv om jeg måtte gå ned en trapp på utsiden for å komme inn ytterdøra. 

Jeg er vokst opp med rom på loftet, og jeg liker lyden av regn. 

Begge deler kan være kaldt og guffent, og varmt og klamt. Kommer helt an på hvordan de er laget, og alder. En mister mer som du og sier med skråtak, men det er veldig forskjellig hvor skrå veggene er. Er det stort areal så trenger det heller ikke ha noe å si for møbleringen siden det er nok av plass lengre inn fra veggene. (Om det gav mening). 

Jeg er ikke glad i innsyn, men heller ikke glad i å gå mange etasjer for å komme inn med varer. Lydmessig hadde nok loft vært det bedre alternativet for meg, men bor også fint med folk over meg, det kommer mer an på hvem de er, og hvor godt det er isolert. 

Pluss og minus med begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loftsleilighet 😊 Eller på toppen da. Vi bor sånn nå og stortrives 😁

Skal aldri noensinne tilbake til å bo i kjellerleilighet 😝 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis loft kun har vinduer og ikke noe balkong, mens kjeller har dør som kan åpnes ,mulighet for å sitte utenfor hadde det blitt kjeller. 

Hvis begge har uteplass hadde det blitt loft da det er mindre sjanse for edderkopper der.

Hvis begge har samme lufte muligheter, men ingen har mulighet for uteplass hadde jeg valgt loft.

Anonymkode: 2fab8...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri bodd i kjellerleilighet men har hatt sokkelleilighet og loft.

Jeg hadde aldri gått for loftsleilighet, igjen, det ble så varmt og man må mest sannsynlig gå trapper forbi flere leiligheter og bare det å dra opp alle varene og kjøpe seg en ny komfyr blir stress og flytting suger når man bor slik. Og jeg hadde et grufullt skråtak, til tross for at jeg er relativt lav så klarte jeg å dunke hodet mitt alt for mange ganger.

Hadde valgt sokkel foran loft selv om kanskje loftet var flottere men den ene gangen jeg bodde på loft så hadde jeg ræva naboer så det gjør med jo ekstra negativ her siden jeg nesten traff på de hver gang jeg kom hjem. Med sokkel så har man privatliv som regel og det er ikke noe problem med flytting og bestilling at hvitevarer og man trenger ikke å treffe på naboer hele tiden.

Uansett så er smaken som baken, du tar den leiligheten du tror du blir mest komfortabel i. :) Kjenner flere som er storfornøyd både i kjeller og loft så alt etter ønsker og behov tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fordeler og ulemper ved begge. Kommer an på hvordan det er bygget. I begge tilfeller, pass på at det er en lovlig leilighet. Jeg har sett noen slike, både loft og kjeller, som er rene dødsfeller på grunn av manglende rømningsveier. Be om å få se kommunens godkjenning av leiligheten, hvis du er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...