Gå til innhold

STOP: Electric failure danger (Renault Zoe)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en Renauilt Zoe 2014-modell, som i dag på vei hjem gav meg det røde signalet: STOP: Electric failure danger.

GIkk ikke fortere enn 32km maks, sikkert en slags nødmodus.

Hva betyr dette? En reparasjon med tilhørende gigantisk kostnad? Noen som har erfaring å dele her?

Har ikke hatt den til service i fjor, skulle vært i november men utsatte det. Kan det være det? Fikk oransje melding om check electric system på lørdag og i går. Kan det være fordi bilen må på service, eller er jeg ikke så "heldig"?

Anonymkode: 16de6...15c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke de varslene om det kun er service bilen trenger.

Kjørte du bilen hjem?? Rød lampe betyr stopp så fort som mulig, få bilen tauet til verksted. Det kan f.eks være isolasjonsfeil i høyvoltsystemet til bilen. Kjipt om bilen tar fyr når du kjører...

Anonymkode: 9ae22...cc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, du får ikke de varslene om det kun er service bilen trenger.

Kjørte du bilen hjem?? Rød lampe betyr stopp så fort som mulig, få bilen tauet til verksted. Det kan f.eks være isolasjonsfeil i høyvoltsystemet til bilen. Kjipt om bilen tar fyr når du kjører...

Anonymkode: 9ae22...cc0

Kjørte den hjem ja. Var 1.5 km hjemmefra da det skjedde. Har fått time på verksted på mandag.

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (5 minutter siden):

https://elbilforum.no/index.php?topic=28650.0

Lav spenning på 12V batteriet ifølge denne tråden, men er nok best å la verkstedet ta en titt da svarene varierer litt.

Takk. Ja, har lest det på diverse forum jeg og. Håper jo at det er noe så "lite," men pleier å ha uflaks så er pessimistisk. Kan jeg sjekke dette på noe vis mens den står i garasjen, om det er lite spenning på 12V batteriet?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. Ja, har lest det på diverse forum jeg og. Håper jo at det er noe så "lite," men pleier å ha uflaks så er pessimistisk. Kan jeg sjekke dette på noe vis mens den står i garasjen, om det er lite spenning på 12V batteriet?

Bilen er jo snart 10 år det er dessverre da man begynner å vurdere ny bil kostnad vs reparasjons og vedlikeholds kostnader, 

Kan sjekkes med et multimeter, men det er jo normalt under bruk man burde måle som jo er praktisk vanskelig.

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (13 minutter siden):

Bilen er jo snart 10 år det er dessverre da man begynner å vurdere ny bil kostnad vs reparasjons og vedlikeholds kostnader, 

Kan sjekkes med et multimeter, men det er jo normalt under bruk man burde måle som jo er praktisk vanskelig.

Ja, alderen er jo er et poeng. Kan jeg ha så uflaks at det er hovedbatteriet som streiker? Holder på å spare til ny bil, og hadde tenkt å bytte bil om et års tid, så dette er jo veldig dårlig timet om jeg må bytte bil nå.

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig, nå da jeg prøvde å starte bilen etter et par timer i garasjen så var varselet på displayet borte.

Er da trygt å kjøre, eller burde jeg la være?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Merkelig, nå da jeg prøvde å starte bilen etter et par timer i garasjen så var varselet på displayet borte.

Er da trygt å kjøre, eller burde jeg la være?

Jeg ville i alle fall ringt verkstedet før jeg kjørte den. 

Anonymkode: 4b7ad...41d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville i alle fall ringt verkstedet før jeg kjørte den. 

Anonymkode: 4b7ad...41d

Dette er skummelt. Tror jeg tar buss til jobb i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Leafen er kjent for å gå helt bananas når 12Ven er kaputt. Når skiftet du startbatteriet sist?

Anonymkode: f175c...4cc

Skrevet

Jeg var på fornavn med alle på verkstedet når jeg hadde Renault Zoe. Heldigvis ble jeg kvitt den før leasingperioden var over. Når det gjelder ditt problem er det sikkert knyttet til det lille startbatteriet. De ble byttet på min på garanti før (!) den var kjørt 10 000 km.

• Nyttig 1
Skrevet

Fransk + elektrisk må være like dårlig kombo som engelsk + elektrisk.

Anonymkode: 28738...1c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Leafen er kjent for å gå helt bananas når 12Ven er kaputt. Når skiftet du startbatteriet sist?

Anonymkode: f175c...4cc

Jeg har hatt bilen siden 2019, og har ikke blitt byttet startbatteri siden da i alle fall.

Skrevet
Silvia515 skrev (11 timer siden):

Jeg var på fornavn med alle på verkstedet når jeg hadde Renault Zoe. Heldigvis ble jeg kvitt den før leasingperioden var over. Når det gjelder ditt problem er det sikkert knyttet til det lille startbatteriet. De ble byttet på min på garanti før (!) den var kjørt 10 000 km.

Ok. Min har kjørt ca. 133 000km nå, og har ennå ikke byttet startbatteri som jeg kjenner til.

Skrevet

Har en 2016-modell Zoe. Fikk samme melding i fjor sommer. Fikk bilen på verksted og det viste seg at vannpumpa var gåen. Kostet meg kr 7 000,-.

Skrevet
Janina1 skrev (1 minutt siden):

Har en 2016-modell Zoe. Fikk samme melding i fjor sommer. Fikk bilen på verksted og det viste seg at vannpumpa var gåen. Kostet meg kr 7 000,-.

Oida, skremmende. Denne meldinga forsvant etter at par timer i garasjen i går. Forsvant din også, for å komme tilbake igjen, eller var den der konstant?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oida, skremmende. Denne meldinga forsvant etter at par timer i garasjen i går. Forsvant din også, for å komme tilbake igjen, eller var den der konstant?

Meldingen kom og gikk noen dager før jeg ikke turte bruke bilen og bestilte time på verksted. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...