Gå til innhold

Sender snart bonusbarna på norskopplæring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De ler ikke av noe, de ler om noe 

De skal aldri dra, reise, kjøre, sykle, de skal gå på ferie, gå til tusenfryd... 

De lurer ikke på hvor brillene er, men hvor glassesene er. 

De spør aldri om vi skal spille kort, men om vi kan playe et spill. 

Om jeg da ber dem hente kortene forstår de ikke, "mener du cardsene?" 

De skjærer ikke skiver, de slicer brødet. 

Jeg ble spurt om jeg kunne konfirmere noe. Da jeg svarte at jeg kan bekrefte det, forstod barnet ingenting. 

Vi så noen ender. Barna lurte på om jeg mente de ducksene. 

Vi besøkte deres helt nye fetter som gråt. "Nå cryer han!" 

Osv. Eksemplene er mange. 

Flere som har det sånn? Er dette helt vanlig, og jeg gammel og prippen? Jeg blir sliten av at de ikke forstår helt normal dagligtale. Merker også at besteforeldre som er mindre stødige i engelsk sliter med kommunikasjonen. 

Fortsetter man å oversette til norsk for dem, eller slår man bare over til engelsk først som sist? 

Anonymkode: 14d5e...886

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart at de har «glemt» alle ord de lærte som liten, for jeg antar at begge foreldrene er norske og ikke snakket norsk ispedd engelske ord da barna lærte å snakke?

Anonymkode: b6b35...c04

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Veldig rart at de har «glemt» alle ord de lærte som liten, for jeg antar at begge foreldrene er norske og ikke snakket norsk ispedd engelske ord da barna lærte å snakke?

Anonymkode: b6b35...c04

Ja, norske foreldre. Glemte nevne det i HI. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at unge bruker engelske ord i hver setninger, er ganske normalt idag.

Husker jeg fikk to lærlinger på arbeidsplassen for 10 år siden som holdt på sånn du beskriver, ble gal. Nå er jeg vandt til det. For alle holder på sånn. 

Anonymkode: eb9bb...383

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De skal aldri dra, reise, kjøre, sykle, de skal gå på ferie, gå til tusenfryd... 

Jeg ble spurt om jeg kunne konfirmere noe. Da jeg svarte at jeg kan bekrefte det, forstod barnet ingenting. 

Flere som har det sånn? Er dette helt vanlig, og jeg gammel og prippen? Jeg blir sliten av at de ikke forstår helt normal dagligtale. Merker også at besteforeldre som er mindre stødige i engelsk sliter med kommunikasjonen. 

Fortsetter man å oversette til norsk for dem, eller slår man bare over til engelsk først som sist? 

Bare fortsett med å gjenta de norske ordene👍😅 De vil ha bruk for større ordforråd i voksenverden😉

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gidder ikke engasjere meg i samtaler med folk som snakker sitt eget fantasispråk. De får lære seg å snakke enten norsk eller engelsk. 

Anonymkode: 36c61...857

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som meg og venninnene mine da vi begynte med engelskopplæring i 4.klasse.  

Vi brukte de få engelske ordene vi kunne når vi kunne 😅

Anonymkode: bf5bd...850

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo et meget vellykket ungdomsopprør. De voksne irriterer vettet av seg. Gratulerer til de unge 😅

Anonymkode: 18845...7bc

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Greit nok å bruke masse engelske ord, det bør du jo tåle- sånne er det for ungdommen i dag.

Men litt spesielt at de ikke kan de norske ordene for det da, det kan jo fort bli litt dumt.

Så får du velge, om du skal gjøre de til hakkekyllinger av en helt normal ungdomstid, eller om du skal være litt raus.

Anonymkode: 42222...0cc

• Liker 2
Skrevet

De leser rett og slett ikke nok norsk litteratur, være det seg nyheter, bøker etc.

Norsk tale dør på SM da det er MYE engelsk/norsk mix og korte setninger.

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er ganske urovekkende at så mye engelsk blir brukt i dagligtalen. Forhåpentligvis er dette noe de slutter med i voksen alder?

Er 31 selv, og veldig opptatt av å beholde både det norske språket og dialektene vi har i Norge. Får litt hetta av å høre på ungdommen når de prater idag. 

Selvfølgelig helt greit å være god i engelsk, men man trenger ikke ødelegge det norske språket.

Anonymkode: aac78...122

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Mat ducksene - Jeg lo mer enn jeg burde. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

De trenger visst engelskkurs også

Anonymkode: 9d77c...73f

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette høres ut som meg og venninnene mine da vi begynte med engelskopplæring i 4.klasse.  

Vi brukte de få engelske ordene vi kunne når vi kunne 😅

Anonymkode: bf5bd...850

Det forstår jeg. Problemet er når de ikke forstår norske ord 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (9 minutter siden):

De leser rett og slett ikke nok norsk litteratur, være det seg nyheter, bøker etc.

Norsk tale dør på SM da det er MYE engelsk/norsk mix og korte setninger.

Det sa man om sms-språk og……

Anonymkode: aa391...0cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er ganske urovekkende at så mye engelsk blir brukt i dagligtalen. Forhåpentligvis er dette noe de slutter med i voksen alder?

Er 31 selv, og veldig opptatt av å beholde både det norske språket og dialektene vi har i Norge. Får litt hetta av å høre på ungdommen når de prater idag. 

Selvfølgelig helt greit å være god i engelsk, men man trenger ikke ødelegge det norske språket.

Anonymkode: aac78...122

Upopulær mening: Det norske språk kommer til å forsvinne innen 100 år. 

Anonymkode: eb9bb...383

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det sa man om sms-språk og……

Anonymkode: aa391...0cc

Det hjalp nok heller ikke, men nå for tiden er SM den nye smsen, ikke mange som bruker sms lengre, det er apps stort sett.

AnonymBruker
Skrevet

Ungdomsskolelærer her. Jeg oppfatter det som veldig utenfor normalen at disse ungdommene ikke kan de norske ordene du sier til dem. Er du sikker på at det ikke er tull? Jeg ville vært alvorlig bekymret for IQ-en her. Det er helt vanlig at ungdom bruker engelske ord i dagligtalen, men at de dermed glemmer de norske ordene, er høyst unormalt. 

Anonymkode: 9298e...3c1

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

"Ducksene" og "cryer". Klarte ikke å la være og le da jeg leste innlegget😂

Du får si at hvis de som norske absolutt skal prate engelsk, så får de i det minste uttale engelskordene riktig.

Anonymkode: c5d8c...423

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dette går over når de blir eldre. Alle i klassen min på barneskolen i Groruddalen snakket kebabnorsk. Da vi møttes på reunion for noen år siden, snakket ingen slik lenger.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...