Gå til innhold

Samværsavtale og reising.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Vi har hatt ett ekstremt vanskelig samarbeid, far har vært lite fleksibel og vært vrang hele veien. Vi har vært to ganger i retten og har satt opp en veldig spesifikk avtale. Vi skulle dele opp julen 50/50, julen hos han og nyttår hos meg.

På slutten av hans tid så spurte han om han kunne dra til hjemlandet for å besøke familie og da med seg sønnen. Jeg sa det er greit fordi det er lenge siden han har møtt familien der nede og jeg unner selvfølgelig barnet en tur jeg vet han kommer til å kose seg masse på.

Jeg har fått to barn med en ny mann som bor i utlandet (mitt hjemland) mens vi venter på familiegjenforening. Jeg har ikke sett han på over 10 måneder pga jobb og diverse som har holdt meg her, da har han naturligvis ikke sett sine barn heller.

Nå skrev jeg en melding til bf 1 at jeg ønsket ta med vår sønn på en tur i slutten av måneden, sånn ca. I to uker. Da får jeg lange meldinger om at jeg ikke har rett til å reise, han er ikke villig til å la sønnen reise og han er ikke villig til å ta over mine dager fordi han er "utilgjengelig". Vi har en 60/40 ordning forresten. 

Jeg synes dette er ekstremt urimelig. Jeg tenkte så klart å forhøre meg med barnehagen hva de tenker om at han har vært to uker på ferie med far og tar to ukers ferie med mor igjen om noen ukers tid... Han har alltid hatt for vane å forsøke sabotere alle mine planer, spesielt reising men alt som handler om hans dager. Han selv er avhengig at jeg stiller opp når han er på jobbreise..

Og nei, jeg vil jo heller ikke hevne meg å si nei til han hver gang bare fordi han er sånn. Hva hadde dere gjort her? Tenkte høre med familievernkontoret også hva de sier... jeg føler meg helt fanget av dette mennesket.

Anonymkode: d41a6...c15

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også han kunne vært grei når jeg lot han ta min del av juleferien med barnet også.. nå har jeg jo ikke fått noe ferie med sønnen i det hele tatt.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær grei for å få grei igjen, gjør det du mener er best for barnet.

Og dra på ferie, du trenger ikke hans godkjenning.

Anonymkode: fbd5c...9ad

Skrevet

Problemet med rigide avtaler laget som følge av en dom i retten er jo at han får spillerom til å være vanskelig på sin side selv om du ikke ønsker være like vanskelig tilbake.. Du kan kreve ny megling og ny avtale som er mindre rigid så klart evt ta en ny runde i retten - men ut over det kan jeg ikke se at det er mye du kan fgjøre for å bedre samarbeidet når han ikke vil. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt det sistenevnte til han? Si eventuelt at det erstatter de dagene som du mistet. Man må bare være like teit. Eventuelt si at dere skal dra og dere blir borte da og da, klikker han helt og skriver masse dritt så går bare det ut over han. Lurer på hva slags god grunn han kan komme med om han blir spurt hvorfor han vil holde barnet igjen fra ferien med deg.

Anonymkode: 1b1b2...b05

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

dette er ikke helt riktig, man kan ikke uten videre fritt reise med barnet, det avgjøres i fht foreldreansvaret:
Foreldreansvar og utenlandsreiser med barn - regjeringen.no
dersom begge foreldre har delt ansvar kan den som ikke reiser skape mye problemer om man ikke har alt på det rene i forkant av reisen.. 

det er litt skummelt å gi råd uten å være helt sikker på at man har rett tenker jeg.. 

Skrevet (endret)

Slutt å være grei, rett og slett. Slik holdt eksen til samboer også. Han var den som måtte få en ganske rigid avtale på plass, fordi moren bare tok seg til rette. F.eks nektet mor overnatting mer enn én til to netter av gangen, som medførte at barnet skulle overnatte annenhver natt hos oss, som igjen medførte ekstremt mye pendling og vanskeligheter rundt samværet. Mor krevde å få med seg barnet til sitt hjemland 2-3 uker av gangen, mens far ikke fikk ha barnet mer enn 1-2 netter av gangen (som medførte at vi ikke kunne reise bort).

Far ble til slutt lei, for han ga og ga, men fikk ingenting tilbake. Mor truet med rettssak osv, sa at mødre er de som har rett osv og derfor har han ikke sjans til å vinne.

Mor måtte spise sine egne ord, og i dag har vi barnet 50/50, annenhver uke. Og man har fordelt f.eks sommerferien i bolker på 2-3 uker av gangen. Til sommeren skal vi dra på vår første tur til utlandet (Danmark) med min stesønn. Barnehagen, PPT, BUP m.m støtter far i det at barnet har godt av dette, fordi vi nå ser at f.eks anfall og uønsket oppførsel har blitt redusert med ca 80% siden endringen ift samvær trådde i kraft. Det er ganske dramatisk.

Uansett, ikke meningen å ta hele vår historie, men poenget mitt er at her gir far ingenting, og da må du også slutte. Han høres ut som en skikkelig dust, rett og slett.

Endret av SPOCA
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du sagt det sistenevnte til han? Si eventuelt at det erstatter de dagene som du mistet. Man må bare være like teit. Eventuelt si at dere skal dra og dere blir borte da og da, klikker han helt og skriver masse dritt så går bare det ut over han. Lurer på hva slags god grunn han kan komme med om han blir spurt hvorfor han vil holde barnet igjen fra ferien med deg.

Anonymkode: 1b1b2...b05

Hans påstand er at det blir for ustabilt for barnet med tanke på å være lenge borte fra barnehagen. Jeg har kjempe god dialog med barnehagen og barnet vårt er dessuten veldig lett omgjengelig og jeg vet han ikke hadde lidd noen nød av å ta to reiser etter hverandre. Han hadde bare kost seg. En av mine argumenter er også at til høsten begynner han på skolen,  da er det ikke lenger like fleksibelt å skulle reise heller så vil benytte muligheten nå.

Jeg har dessuten mange flere begrensinger på når jeg kan reise og fordi jeg både jobber og studerer, mens bf 1 står fritt til å reise alltid fordi han har hjemmekontor. Han vil bare være vanskelig. Har lyst å bare bestille reisen ...

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ene foresatte kan nekte utenlandsgerie og la barne få pass. Sønnen til vennina mi fikk ikke være med til England med klassen fordi ene foresatte nektet pass . Og dermed fikk ikke barne pass. Først da han fylte 18 fikk han det

Anonymkode: 615f4...959

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noen vits i å forvente rettferdighet fra sånne mennesker. Selv om jeg alltid stiller opp og hjelper barnefar her, så får jeg aldri noe tilbake. 

Anonymkode: 8e5d6...207

• Liker 1
Skrevet

Svar: du har fått lov av meg til å reise til hjemlandet med vår sønn og tatt av min samværstid, nå forventer jeg at du gir det samme tilbake når jeg ønsker å reise. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har spurt om dette 100 ganger før.

Slutt å være idiot og forhold deg 100% til den spesifikke avtale. Hvis han nekter deg å reise med barnet i hans samværstid (og det er han i sin fulle rett til), så tar du heller ikke barnet i hans samværstid når han må reise på grunn av jobben og gir ham ikke dager av din tid.  

Anonymkode: ec739...650

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har en som er under seks år, og to barn til med en ny mann etter det? 

Anonymkode: 30fc2...f30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ene foresatte kan nekte utenlandsgerie og la barne få pass. Sønnen til vennina mi fikk ikke være med til England med klassen fordi ene foresatte nektet pass . Og dermed fikk ikke barne pass. Først da han fylte 18 fikk han det

Anonymkode: 615f4...959

Barnet har jo vært på reise med far og har vel pass. Da kan han ikke nekte henne en ferietur. Hva skal han gjøre, gå til retten?  Han får ikke omsorgen på grunnlag av dette, spesielt ikke når han selv fikk dra med barnet.

AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

dette er ikke helt riktig, man kan ikke uten videre fritt reise med barnet, det avgjøres i fht foreldreansvaret:
Foreldreansvar og utenlandsreiser med barn - regjeringen.no
dersom begge foreldre har delt ansvar kan den som ikke reiser skape mye problemer om man ikke har alt på det rene i forkant av reisen.. 

det er litt skummelt å gi råd uten å være helt sikker på at man har rett tenker jeg.. 

Der står det jo bare om flytting, og litt om reiseforbud hvis man mistenker flytting. Ingenting av det er tilfellet her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Der står det jo bare om flytting, og litt om reiseforbud hvis man mistenker flytting. Ingenting av det er tilfellet her.

En som kun har samværsrett kan ikke reise til utlandet med barnet uten samtykke fra den som har foreldreansvaret, jf. barneloven § 41 fjerde ledd.

videre finner man på regjeringen.no 

Kan barn reise med en forelder?

Forelder som har foreldreansvar alene kan også bestemme når det gjelder utenlandsreiser.
Ved felles foreldreansvar må begge samtykke, og hver forelder kan i slike tilfeller bare ta barnet med på kortere utenlandsreiser uten samtykke ref .Jan 5, 2023

Man kan altså ikke fritt reise ut av landet med barn uten at man har det hele og fulle foreldreansvaret så å råde noen til bare reise kan skape problemer for dem og jeg tenker at det ikke er så greit - det var alt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter faktisk far her. Høres ut som at det har vært mye store forandringer og svært lite stabilitet i ditt eldste barns liv. Tenker at han har det best i stabile og kjente omgivelser, hjemme og i barnehagen. Kommer enda en stor forandring når han skal begynne på skolen.  Ta ting litt mer med ro og ikke skap så mye stress for barnet ditt. La ting skje mer på hans premisser og ikke bare på dere voksnes. 

Anonymkode: 3d92b...6b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...