AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Vil gjerne høre fra deg dersom du har fått skader av epidural. Hvilken skade og hvilke symptomer har/ hadde du? Anonymkode: be545...919
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Ingen varige skader bare så det er sagt, men begge gangene ble jeg midlertidig nummen og lam, første gang i begge bena og rumpeballenr, andre gang bare i på den ene siden (som nesten var verre fordi jeg følte meg så skjeiv). I tillegg fikk jeg epiduralkløe første gang. Begge gangene har jeg også vært nummen mellom/i ryggvirvlene rundt stikkstedet i flere måneder etterpå. Ikke vondt og ikke sånn at jeg kjente det hele tiden, men får en litt sånn øm og merkelig følelse når jeg bøyer ryggen i enkelte vinkler. Anonymkode: 63e9c...ff3 1
Mymlen Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingen varige skader bare så det er sagt, men begge gangene ble jeg midlertidig nummen og lam, første gang i begge bena og rumpeballenr, andre gang bare i på den ene siden (som nesten var verre fordi jeg følte meg så skjeiv). I tillegg fikk jeg epiduralkløe første gang. Begge gangene har jeg også vært nummen mellom/i ryggvirvlene rundt stikkstedet i flere måneder etterpå. Ikke vondt og ikke sånn at jeg kjente det hele tiden, men får en litt sånn øm og merkelig følelse når jeg bøyer ryggen i enkelte vinkler. Anonymkode: 63e9c...ff3 Samme erfaring, rar følelse der de stakk når jeg bøyer meg. Men ville absolutt tatt epidural igjen!!!
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Hodepine og nerveskade. Hodepinen har gitt seg. Hadde definitivt aldri tatt dette dersom jeg ble informert om potensielle bivirkninger. Fødselen blir også forlenget. Hadde lest meg godt opp dersom jeg vurderte det. Anonymkode: 4f2a0...433 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Det er sjelden man får skade av epidural, men man kan få bivirkninger. Nerveskade og hodepine er vanligst, men nerveskade kan man få av fødselen i seg selv også. Epidural kan også roe riene og gjøre fødselen tregere. Hadde tatt det lett igjen når som helst. Anonymkode: 8bacb...544
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 Fikk epidural som ung (skade i kneet) Fikk infeksjon i sentralnervesystemet og ble alvorlig syk. Hastet inn til Rikshospitalet og ble liggende på sykehus i mange uker. Husker ikke så mye fra den tiden eller hva som egentlig skjedde. Men ble nå i hvert fall alvorlig syk. Men valgte likevel epidural når jeg fødte første barnet og det gikk helt fint uten en eneste komplikasjon. Hadde ikke hatt noen problem å tatt det igjen om det ble behov. Tror jeg var maks uheldig den gang. Anonymkode: e4912...ea6 1
Yodas Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 Riene ble svakere, jeg fikk feber, og ble nummen i det ene beinet etterpå. Kjente ikke når jeg skulle presse eller ikke, derfor tok den siste fasen av fødselen lang tid, og måtte ha sugekopp. Pressingen kom naturlig i de andre fødslene hvor jeg ikke hadde epidural. Så litt for mange bivirkninger til at jeg ville ha epidural igjen, men ingen varige skader. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 Ingen varige skader jeg heller. Men den fungerte ikke til meg. Heldigvis så trudde dem på meg. Dette var i forhold til keisersnitt da. Så jeg fikk narkose. Jeg vet ikke hva jeg har gjort hvis dem ikke har trudd meg. For dem ga den 10 min men da ble der fare for babyen. Så ikke greit å høre ei som roper hvor mange min det har gått. At det må ta en avgjørelse. Så sier han legen. Hva er det du kjenner egentlig da? For det er normalt at du merker at vi driver på. Jeg merker at du kniper meg. OJA du kjenner det ja. Eh ja. Så ei som roper til slutt. Ti min. No MÅ det taes en avgjørelse. Det kan ikke gå lenger tid nå. Ok. Da går vi for narkose. Jeg så ikke ut når jeg våknet. Anonymkode: 68640...371
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 Just now, Yodas said: Riene ble svakere, jeg fikk feber, og ble nummen i det ene beinet etterpå. Kjente ikke når jeg skulle presse eller ikke, derfor tok den siste fasen av fødselen lang tid, og måtte ha sugekopp. Pressingen kom naturlig i de andre fødslene hvor jeg ikke hadde epidural. Så litt for mange bivirkninger til at jeg ville ha epidural igjen, men ingen varige skader. Kan jeg spørre om du følte pressriene med epidural eller om de forsvant helt? Jeg hadde pressrier med epidural, selv om riene ble litt svakere umiddelbart, men jeg følte de bad meg presse, uten at jeg forstod hvordan annerledes enn jeg kunne presse - men jeg lurer på om det er en helt ulik følelse med og uten epidural selv om jeg forstår det er individuelt. Anonymkode: 8bacb...544
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen varige skader jeg heller. Men den fungerte ikke til meg. Heldigvis så trudde dem på meg. Dette var i forhold til keisersnitt da. Så jeg fikk narkose. Jeg vet ikke hva jeg har gjort hvis dem ikke har trudd meg. For dem ga den 10 min men da ble der fare for babyen. Så ikke greit å høre ei som roper hvor mange min det har gått. At det må ta en avgjørelse. Så sier han legen. Hva er det du kjenner egentlig da? For det er normalt at du merker at vi driver på. Jeg merker at du kniper meg. OJA du kjenner det ja. Eh ja. Så ei som roper til slutt. Ti min. No MÅ det taes en avgjørelse. Det kan ikke gå lenger tid nå. Ok. Da går vi for narkose. Jeg så ikke ut når jeg våknet. Anonymkode: 68640...371 Og dette ble dramatisk for min mann fikk jeg erfare flere ti år etterpå. Han knuste ribbein når han velta. Han nekta epidural. Jeg og legen hvorfor nekter du? Han bare. Du husker hva som skjedde med deg. Det fungerte ikke. Jeg sa da men det er jo ikke det samme da. Vi har aldri snakka om det sånn sett. Og jeg ser jo at han har kanskje hatt behov for det. For det var dramatisk for han å se på. Jeg gikk ut til legen etterpå og sa bare gi han det. Hun sa da med de skadene han har så har han ikke noe valg. Gikk bra i noen dager så stoppa den å fungere stakkar. Så han var litt sånn ja der ser du. Det fungerer ikke. Anonymkode: 68640...371
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen varige skader jeg heller. Men den fungerte ikke til meg. Heldigvis så trudde dem på meg. Dette var i forhold til keisersnitt da. Så jeg fikk narkose. Jeg vet ikke hva jeg har gjort hvis dem ikke har trudd meg. For dem ga den 10 min men da ble der fare for babyen. Så ikke greit å høre ei som roper hvor mange min det har gått. At det må ta en avgjørelse. Så sier han legen. Hva er det du kjenner egentlig da? For det er normalt at du merker at vi driver på. Jeg merker at du kniper meg. OJA du kjenner det ja. Eh ja. Så ei som roper til slutt. Ti min. No MÅ det taes en avgjørelse. Det kan ikke gå lenger tid nå. Ok. Da går vi for narkose. Jeg så ikke ut når jeg våknet. Anonymkode: 68640...371 Min virket heller ikke og de trodde ikke på meg. De hang opp forheng for keisersnitt og skulle til å begynne å skjære. Heldigvis har de rutine på at man blir kløpet hardt før de snitter. Da skrek jeg til, og de forstod endelig at jeg ikke bare var sutrete men at epiduralen faktisk ikke virket. Ble umiddelbart lagt i narkose. Ingen varige skader fra epiduralen her heller. Anonymkode: 85f6e...a03
Yodas Skrevet 9. januar 2024 #13 Skrevet 9. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jeg spørre om du følte pressriene med epidural eller om de forsvant helt? Jeg hadde pressrier med epidural, selv om riene ble litt svakere umiddelbart, men jeg følte de bad meg presse, uten at jeg forstod hvordan annerledes enn jeg kunne presse - men jeg lurer på om det er en helt ulik følelse med og uten epidural selv om jeg forstår det er individuelt. Anonymkode: 8bacb...544 Nei, tidvis følte jeg ikke pressriene, men jeg var koblet til en sånn rieteller, så noen ganger så jeg på skjermen at jeg hadde en ri og at det var på tide å presse. Men jeg kjente at de klippet i meg, det var sinnsykt vondt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 11 minutter siden, Yodas said: Nei, tidvis følte jeg ikke pressriene, men jeg var koblet til en sånn rieteller, så noen ganger så jeg på skjermen at jeg hadde en ri og at det var på tide å presse. Men jeg kjente at de klippet i meg, det var sinnsykt vondt. Takk for svar Da var det bare at babyen satt fast hos meg. Anonymkode: 8bacb...544
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Skrevet 9. januar 2024 https://www.klikk.no/helse/doktoronline/birgit-22-ble-lam-etter-epidural-2498538 Anonymkode: 7958a...8d6
FeraVera Skrevet 9. januar 2024 #16 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingen varige skader bare så det er sagt, men begge gangene ble jeg midlertidig nummen og lam, første gang i begge bena og rumpeballenr, andre gang bare i på den ene siden (som nesten var verre fordi jeg følte meg så skjeiv). I tillegg fikk jeg epiduralkløe første gang. Begge gangene har jeg også vært nummen mellom/i ryggvirvlene rundt stikkstedet i flere måneder etterpå. Ikke vondt og ikke sånn at jeg kjente det hele tiden, men får en litt sånn øm og merkelig følelse når jeg bøyer ryggen i enkelte vinkler. Anonymkode: 63e9c...ff3 Jeg fikk også kløen og klødde meg til blods flere steder😅 Ellers fikk jeg ingen bivirkninger heldigvis!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: https://www.klikk.no/helse/doktoronline/birgit-22-ble-lam-etter-epidural-2498538 Anonymkode: 7958a...8d6 Dette var ikke i forbindelse med fødsel da. Dette er også eneste jeg har hørt om... Finnes det noe statistikk på varige men etter epidural? Har aldri hørt om noen med problemer annet enn at den ikke funket så bra. Tenker at det er ganske mange andre ting med fødsel som er farligere enn den epiduralen.. Anonymkode: de6c0...742 1
Petra200 Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 Yodas skrev (18 timer siden): Riene ble svakere, jeg fikk feber, og ble nummen i det ene beinet etterpå. Kjente ikke når jeg skulle presse eller ikke, derfor tok den siste fasen av fødselen lang tid, og måtte ha sugekopp. Pressingen kom naturlig i de andre fødslene hvor jeg ikke hadde epidural. Så litt for mange bivirkninger til at jeg ville ha epidural igjen, men ingen varige skader. Hadde EKSAKT samme opplevelse med epidural - skal ikke ha det igjen denne gangen!!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 Ikke jeg, men baby fikk skade av det! Fikk alt for mye medisiner i den, baby ble derfor påvirket og trengte pustestøtte når hun kom ut, nyfødt intensiv i 1 døgn… Anonymkode: be7f8...720
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke jeg, men baby fikk skade av det! Fikk alt for mye medisiner i den, baby ble derfor påvirket og trengte pustestøtte når hun kom ut, nyfødt intensiv i 1 døgn… Anonymkode: be7f8...720 Jo forresten, fikk feber og riene dabbet av, halvsidig virkning på smertene, ble til slutt lam i begge bena, kjente ikke når jeg pressa under fødsel, kjente derfor heller ikke ring of fire, eneste positive med epiduralen egentlig haha Anonymkode: be7f8...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå