Gå til innhold

Datteren min sier fremdeles ikke "mamma"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en datter på 20 måneder; altså snart 2 år. Hvis noen spør henne "hvor er mamma?" så peker hun på meg, så hun forstår jeg er mamma. Likevel sier hun det ikke selv. Hun snakker generelt veldig lite for alderen. Sier "der", "bil", "klokke" og såklart "pappa". 

Får ikke kontakt med helsestasjonen om dagen pga mye sykefravær der, men vil tro dette blir tema i 2- års kontrollen. Hvor bekymret bør jeg være?

Anonymkode: 44385...52a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok, noen barn er bare litt trege med språkutvikling. 

Anonymkode: 67b04...d33

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo lite språk for alderen sånn sett etter retningslinjene. Hva sier barnehagen, om hun går i barnehage? Jeg ville nok forsøkt å få time på helsestasjonen for litt råd :) Hva gjør dere for å øve på språk med barnet? Viktig å snakke masse med dem, bruke enkle setninger og gjenta ord mange ganger etter hverandre, snakk om alt dere gjør, les bøker ++ Mange tips på nett. 

Anonymkode: 314cf...d5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en datter på 20 måneder; altså snart 2 år. Hvis noen spør henne "hvor er mamma?" så peker hun på meg, så hun forstår jeg er mamma. Likevel sier hun det ikke selv. Hun snakker generelt veldig lite for alderen. Sier "der", "bil", "klokke" og såklart "pappa". 

Får ikke kontakt med helsestasjonen om dagen pga mye sykefravær der, men vil tro dette blir tema i 2- års kontrollen. Hvor bekymret bør jeg være?

20 måneder er 4 måneder unna 2 år. I juli-august '23 pratet vår unge født i september '21 kun enkeltord, og kunne ikke lage setninger. 4 måneder senere, så kunne vi ha ordentlige samtaler med ham til tider, der han setter sammen setninger av åtte ord. Husk at 4 mnd er 1/6 av livet til en 2-åring.

Anonymkode: 3f264...e06

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er jo lite språk for alderen sånn sett etter retningslinjene. Hva sier barnehagen, om hun går i barnehage? Jeg ville nok forsøkt å få time på helsestasjonen for litt råd :) Hva gjør dere for å øve på språk med barnet? Viktig å snakke masse med dem, bruke enkle setninger og gjenta ord mange ganger etter hverandre, snakk om alt dere gjør, les bøker ++ Mange tips på nett. 

Anonymkode: 314cf...d5a

Barnehagen har ikke kommentert det. Vi har hatt en utviklingssamtale der, men da hun begynte i høst sa de at de ikke enda har noe grunnlag for å si noe om hennes individuelle utvikling. Skal ha en ny slik samtale senere i vinter/vår så spent på hva de sier da.

Vi leser bøker og prater masse med henne! Kan kanskje bli bedre på å gjenta ord og snakke enklere. Jeg forteller henne alltid hva vi gjør, og hun virker til å forstå omtrent alt jeg sier så det er betryggende.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke unormalt ut, normalvariasjonen i språkutviklingen er veldig stor. En vil møte barn på samme alder som snakker i setninger, og det er lett å sammenligne og bli bekymret. Jeg jobber med barn i denne alderen, og spennet er veldig stort, fra de som har passert 50 ord med god margin, setter sammen ordene og snakker tydelig, til dem som høres ut som de snakker i setninger, men stort sett uten forståelige ord, til dem som har noen få ord, til dem som ikke har noen helt tydelige og konsekvente ord enda.

At barnet ikke sier mamma, tenker jeg fort har sammenheng med at det sier pappa. Da bruker det kanskje pappa om dere begge, eller har et annet ord eller en annen lyd for deg?  Som barnehageansatt blir jeg ofte kalt mamma, selv om barna godt vet at jeg ikke er mamma, men det er det de klarer å uttale og som de dermed benytter for å få kontakt med alle voksne omsorgspersoner, eller formidle noe til eller om et annet menneske. Jeg har blitt kalt pappa også. Og jeg har møtt flere barn som kaller både mor, far, søsken og alle ansatte i avdelingen sin som pappa, selv om mamma er vanligere. Da har jeg aldri hatt inntrykk av at det handlet om relasjonen til moren og faren, men rett og slett at de mestret p-lyden godt, og ikke helt hadde fått teken på m. 

Anonymkode: c43bb...062

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår sier "mamma/pappa", men bruker de om hverandre på oss, i tillegg til "se der" og "nei" når han protesterer. Han blir 2 år i februar. Han forstår det aller meste vi sier (ift alder), så vi er egentlig ikke svært bekymret, men dette er ikke en vent å se-ting, det bør tas tak i og settes i gang tiltak. Vi tok kontakt med helsestasjon i november, men barnehagen vil snakke om problemstillingen med spesialpedagoger før det evt sendes inn til PPT - hadde jeg visst at det ville ta over 2 mnd å få til det møtet, hadde jeg sendt det inn til PPT selv (ja, det kan man gjøre). Vi har gjennomført kartlegging med skjemaer (fort gjort) som også bekrefter forsinket språk. Han lager lyder som høres ut som ordene, men med leppene knepet sammen. 

Bestill time hos fastlege for henvisning til øre-nese-hals og hørselstest, for det vil PPT ha avklart før de vurderer saken, så få det like gjerne gjort nå. 

Hvis noen andre har erfaring: hvilke tiltak ble satt i gang i barnehagen? Jeg syns vår er for avventende, de gjør ingenting spesielt ut over det de "skal" gjøre generelt. Når vi har bekreftet forsinket språk forventer jeg et pittelite fokus på området, med han, selv om det ikke er tildelt timer med logoped og eller spesialpedagog enda. 

Anonymkode: 5d89f...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye kan skje på 4 mnd, plutselig løsner det

Anonymkode: 48718...287

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye kan skje på 4 mnd, plutselig løsner det

Anonymkode: 48718...287

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det høres ikke unormalt ut, normalvariasjonen i språkutviklingen er veldig stor. En vil møte barn på samme alder som snakker i setninger, og det er lett å sammenligne og bli bekymret. Jeg jobber med barn i denne alderen, og spennet er veldig stort, fra de som har passert 50 ord med god margin, setter sammen ordene og snakker tydelig, til dem som høres ut som de snakker i setninger, men stort sett uten forståelige ord, til dem som har noen få ord, til dem som ikke har noen helt tydelige og konsekvente ord enda.

At barnet ikke sier mamma, tenker jeg fort har sammenheng med at det sier pappa. Da bruker det kanskje pappa om dere begge, eller har et annet ord eller en annen lyd for deg?  Som barnehageansatt blir jeg ofte kalt mamma, selv om barna godt vet at jeg ikke er mamma, men det er det de klarer å uttale og som de dermed benytter for å få kontakt med alle voksne omsorgspersoner, eller formidle noe til eller om et annet menneske. Jeg har blitt kalt pappa også. Og jeg har møtt flere barn som kaller både mor, far, søsken og alle ansatte i avdelingen sin som pappa, selv om mamma er vanligere. Da har jeg aldri hatt inntrykk av at det handlet om relasjonen til moren og faren, men rett og slett at de mestret p-lyden godt, og ikke helt hadde fått teken på m. 

Anonymkode: c43bb...062

Selv om det ikke er unormalt, er det forsinket språkutvikling og ingen logoped vil si at man skal vente å se ved 2 år om barn ikke har mer enn 5 ord i vokabularet. Tidlig intervensjon er veldig viktig for å hindre at språkforsinkelsene ikke følger barnet opp i skolealder og lengre. 

Kanskje løsner det - fint og flott! Men ved 2 år er sannsynligheten stor for at barnet vil trenge hjelp på veien om det allerede viser tydelige tegn på forsinkelser. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal ha is i magen og senke skuldrene. Det er veldig mange barn som sier veldig få ord når de er 20 mnd. Det er 4 måneder igjen til barnet fyller 2 år, ganske lang tid for et så lite barn. Så lenge barnet forstår hva du sier, ville jeg ikke vært bekymret i det hele tatt.

Jeg vet mange ikke liker anekdoter som bevis, men kommer med et par erfaringer likevel.

Min eldste hadde kjempegod forståelse ved 20 mnd, men sa kun mamma, pappa, nei og "de dæ" (det der/spørre hva noe heter) omtrent fram til hen var 2 år. Sa "ja" da hen var 21 mnd. Omtrent på 2-årsdagen var hen klar til å snakke, og begynte å snakke som en foss. Kompliserte setninger kom raskt, og hen hadde et enormt ordforråd som også inkluderte lange og kompliserte ord.

Min andremann sa noen flere ord ved 20 mnd, enkle setninger ved 21 mnd, men et par mnd. etter fylte 2 år var språket enklere enn det eldstemann hadde ved samme alder.

Min yngste er nå 23 mnd, og sier mamma, pappa, ja, navnene til begge søsken og prøver seg av og til på nye ord. Da hen var 20 mnd sa hen kun mamma, pappa og navnet på det ene søskenet (enkelt navn).  Barnet har god språkforståelse og har hatt det lenge, men sier ikke mye selv. Gjennom den siste måneden merker vi at barnet prøver seg på nye ord, og jeg tror det kommer til å eksplodere framover. Er absolutt ikke bekymret.

Anonymkode: eeb76...c91

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Selv om det ikke er unormalt, er det forsinket språkutvikling og ingen logoped vil si at man skal vente å se ved 2 år om barn ikke har mer enn 5 ord i vokabularet. Tidlig intervensjon er veldig viktig for å hindre at språkforsinkelsene ikke følger barnet opp i skolealder og lengre. 

Kanskje løsner det - fint og flott! Men ved 2 år er sannsynligheten stor for at barnet vil trenge hjelp på veien om det allerede viser tydelige tegn på forsinkelser. 

Her er ikke 2 års kontrollen før barna er 2,5. Nettopp fordi det er så mange som ikke snakker ved 2 år, men som gjør det ved 2,5

Anonymkode: f51f4...c73

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg ville gjort er å sjekke hørsel. Kaller hun deg for noe, eller har hun ikke et ord for deg? Ikke for å skremme deg, men tenker du har rett i å være bekymret. 

Anonymkode: c6c27...403

AnonymBruker
Skrevet

Barn utvikler seg så forskjellig. Alle snakker ikke når de er 2 år heller. Barnet vårt sa navnet på hunden lenge før det kom navnet på katten, se, der, vann og et slags pappa. Mamma sier han fremdeles ikke bevisst i mine øyne. Det kommer noen lyder, men det kunne like så godt vært nam nam. Hadde ikke bekymret meg i det hele tatt. Barn er selektive med hva de vil si. Hvilke ord som er spennende. Om de gidder snakke. Og at ikke mamma er i ordforrådet - det har noe å si for hverken tilknytningen til deg eller hvor mye de er glad i deg. Barnet vårt kommuniserer mye, med lyd og kroppsspråk, og blikk, men det er ikke mye ordentlige ord der. 

Anonymkode: 490b9...f8c

AnonymBruker
Skrevet

Det er spesielt

Anonymkode: 9dc71...bcb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hos oss var det motsatt.. ungen sa (såklart) mamma, som jo var fint for meg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er grunn til bekymring. Så lenge barnet skjønner hva du snakker om (har språkforståelse, som de sier), så er det ikke så viktig at barnet snakker selv, sa de her. Min hadde en liste på 8-10 "ord" da hun var 18 måneder, dette var inkludert blabb og brr og sånn,  og så begynte hun brått å si mange flere ordentlige ord og klarte også å kombinere ordene et par måneder senere. Jeg opplevde altså at det snudde veldig fort.

Du kan jo spørre på helsestasjonen om dette er noe som bør undersøkes med tanke på hørsel. Men du kan også forsøke å snakke med henne når du står bak henne og se om hun forstår. Jeg ville ikke ha stresset mer med å spørre vilkårlige mennesker på nett. Det gjorde nemlig jeg fordi "alle" andre babyer var flinke og sa mamma. Det skapte bare unødvendig bekymring for meg i hvert fall. Du prøver jo uansett å komme i kontakt med helsestasjonen, og da mener jeg at det har ingen hensikt å stresse inntil du får time/råd på tlf. 

Anonymkode: dafd2...c4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Silvia515 skrev (33 minutter siden):

Så fint for deg da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
4 hours ago, Silvia515 said:

Hvorfor er det såkalt? Hva følte du var fint ved det? 

Skrevet

Hvorfor nekter ungen å si mamma? Ligger det noe mere bak?

Anonymkode: fb607...51d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor nekter ungen å si mamma? Ligger det noe mere bak?

Anonymkode: fb607...51d

Ungen nekter ikke å si mamma. Det har bare ikke valgt det ordet. I mange andre land er ikke mamma et ord barn sier først. Jeg syns det er merkelig å skape en situasjon ut av dette. TS: snakk med helsestasjonen hvis du er bekymret, selv om jeg ikke ville stresset et øyeblikk over dette - ikke gidd lese innlegg fra fremmede med stort perfekt mammahjerte på nett. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...