GÃ¥ til innhold

Barns sparekonto ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 Jeg skal prøve å formulere meg riktig. Vi har gått fra hverandre.  Vi har 3 barn og vi har en sparekonto til hver av ungene som bursdagspenger osv har blitt satt inn på oppigjennom (eldste er 8 og minste 1år). På disse sparekontoene har eksen satt på slik at vi BEGGE to må godkjenne for å bruke penger - og det er helt fint. MEN alikevel menet han «at hans familie ikke ønsker å sette inn bursdagspenger der som jeg har oversikt». SÅ han har laget en aksjesparekonto til hver av ungene (i hand navn), som dem da kan sette inn penger. 

mine tanker: jeg skjønner virkelig ikke problemet med å fortsette å sette inn penger på en helt trygg konto? 
negativt/positivt med aksjesparekonto som sparing av bursdagspenger i hans navn? 

Lurer bare på hva som de best i et slikt tilfelle? 

Anonymkode: 75e17...67b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel helt greit om det er flere kontorer for sparing. Like greit å dele opp om samarbeidet kan bli dårlig. Her har vi en felles på hvert barn, men jeg åpnet egne etter samlivsbrudd som jeg bruker. Der sparer jeg og de vil jeg ha full råderett over. 

Anonymkode: 45d38...a84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er nok å være glad for at du er kvitt de folkene, og være glade for at de fortsatt er glade i ungene, om ikke annet. 

Angående tilganger og slikt har jeg ikke peiling på eventuelle konsekvenser etc, men første setningsledd over her er nok noe å ta med seg. Det har vel ikke noe å si for ungene hvor mange kontoer de har.

Anonymkode: b0f15...738

AnonymBruker
Skrevet

1. De setter inn penger hvor de har lyst. Det er deres sak.

2. Spare i forelders navn

Fordeler:

Barna får ikke tilgang på pengene ved 18 år og bruker dem på tull.

Forelder har skatteplikten for pengene.

Midlene regnes ikke med i beregning av lån/stipend hvis dette fremdeles har betydning (jeg har ikke vært student på noen år)

Ulemper:

Hvis far er et økonomisk surrehue så er det ikke sikkert at barna noen gang ser disse pengene.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor han er så uhøflig at han sier at hans familie ikke vil at du skal ha oversikt. Han kunne bare latt være å si noe om dette i det hele tatt. Eller hvis det ble kommentert ved bursdager og du spurte, så kunne han ha sagt at de hadde begynt å sprae i et annet produkt.

Anonymkode: e5f9b...221

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei 😊 Jeg skal prøve å formulere meg riktig. Vi har gått fra hverandre.  Vi har 3 barn og vi har en sparekonto til hver av ungene som bursdagspenger osv har blitt satt inn på oppigjennom (eldste er 8 og minste 1år). På disse sparekontoene har eksen satt på slik at vi BEGGE to må godkjenne for å bruke penger - og det er helt fint. MEN alikevel menet han «at hans familie ikke ønsker å sette inn bursdagspenger der som jeg har oversikt». SÅ han har laget en aksjesparekonto til hver av ungene (i hand navn), som dem da kan sette inn penger. 

mine tanker: jeg skjønner virkelig ikke problemet med å fortsette å sette inn penger på en helt trygg konto? 
negativt/positivt med aksjesparekonto som sparing av bursdagspenger i hans navn? 

Lurer bare på hva som de best i et slikt tilfelle? 

Anonymkode: 75e17...67b

I mitt tilfelle syntes både besteforeldre og jeg at barnets far ikke hadde noe med hvor mye penger vi satte inn gjennom årene. Totalt har mitt barn fått kr 500 000,- og dette er noe far kanskje kunne ha brukt mot meg, og vært enda mer gjerrig ovenfor barnet. 

Tenker at det er helt greit med flere sparekontoer til barna dine....

Anonymkode: 6cf55...8d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er en helt fin løsning at det er flere kontoer. Du ser jo allerede at felles konto  er kilde til konflikt. Dessuten er sparekonto til langsiktig sparing ikke særlig lurt, mye bedre med fond på ASK. 

Anonymkode: 6eb04...199

Skrevet

Jeg hadde nok også sluttet å spare på denne "felleskontoen" ved brudd og opprettet egen konto for barna (i mitt navn dog) da overformynderiet kommer kjapt og tar penger i kontrol når det blie seriøse beløp

Tror du burde gjøre det samme som din eks, rente konto er rent tap av panger og ville nok i det minste splittet dette mellom et et aksjefond og fast rente.

Renter = 22% skatt men du må betale hvert år, og inflasjonen er såpass at det neppe går i pluss

Aksjefond = 37,8% skatt, men du kan utsette dette til du tar utbyttet så det lønner seg, samt at over tid er utbyttet større i forhold til inflasjonen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville avskrevet dette med at han er litt bitter og derfor oppfører seg litt ufint. Ville bare ignorert det og latt han holde på med sparing fra hans side av familien for seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...