Gå til innhold

Dine beste tips for å få barna effektivt opp om morgenen, på badet uten skrik og gråt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De vil jo helst sove lengre og vil ikke opp når vi ber de. Så ender det med at det blir travelt og det hjelper hverken på store eller små.

En av mine erfaringer er å vekke barna på en vennlig og rolig måte, gjerne med musikk. Dette bør skje i god tid før antatt tidspunkt de må være på badet. 

Hva er deres beste tips for god start på dagen?

Anonymkode: f5bba...855

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje si noe om alder her?

Anonymkode: 08f2c...188

AnonymBruker
Skrevet

Legge seg tidligere. 

Anonymkode: e4788...347

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å våkne til musikk må være det verste jeg kan forestille meg! 
masse inntrykk når man egentlig er helt rolig og avslappet er bare vondt. 

legg barna tidligere og vekk dem litt tidligere. 

Anonymkode: 54efb...b7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lyslampe som starter ca 30 min før de skal våkne. Det stimulerer hjernene til å våkne

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å våkne til musikk må være det verste jeg kan forestille meg! 
masse inntrykk når man egentlig er helt rolig og avslappet er bare vondt. 

legg barna tidligere og vekk dem litt tidligere. 

Si meg, har du aldri hørt om rolig og avslappende musikk...?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

De vil jo helst sove lengre og vil ikke opp når vi ber de. Så ender det med at det blir travelt og det hjelper hverken på store eller små.

En av mine erfaringer er å vekke barna på en vennlig og rolig måte, gjerne med musikk. Dette bør skje i god tid før antatt tidspunkt de må være på badet. 

Hva er deres beste tips for god start på dagen?

Anonymkode: f5bba...855

Belønningsordning! Testet og anbefalt 👌👌👌

Anonymkode: 715d7...06b

AnonymBruker
Skrevet

Ikke et problem her ennå da mitt barn våkner grytidlig fremdeles. Men jeg husker da jeg gikk på barneskolen og ble vekket og var trøtt så var det fast rutine å gå rett på badet og få en iskald våt klut av mamma/pappa. Så satt jeg i ro og fred på badet i noen minutter med den kluten på ansiktet til jeg hadde fått våknet litt før stell osv startet :) Å drikke litt iskaldt vann med en gang man våkner hjelper også. Ha frokost til dem klar og la dem lese tegneserier/bok/se på ipad mens de spiser. Man kan ta stell på badet etter frokost når man er mer våken og mindre grinete. 

Anonymkode: 67283...e98

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke et problem her ennå da mitt barn våkner grytidlig fremdeles. Men jeg husker da jeg gikk på barneskolen og ble vekket og var trøtt så var det fast rutine å gå rett på badet og få en iskald våt klut av mamma/pappa. Så satt jeg i ro og fred på badet i noen minutter med den kluten på ansiktet til jeg hadde fått våknet litt før stell osv startet :) Å drikke litt iskaldt vann med en gang man våkner hjelper også. Ha frokost til dem klar og la dem lese tegneserier/bok/se på ipad mens de spiser. Man kan ta stell på badet etter frokost når man er mer våken og mindre grinete. 

Når la du deg, og når måtte du stå opp? Hvilken alder var dette?

Skrevet

Om det var uten gråt og tenners gnissel kan jeg ikke si, men mamma kan kanskje si noe om det.

Men morgenritualet hos oss var at mamma sto opp, ordna meg en liten mugge med varm melk, vekte meg, frista med varm melk, fikk meg inn på badet, og jeg fikk sitte på krakken med den varme melka og våkne mens jeg drakk den og hun ordna seg. Etterpå var det tannpuss, bytte fra pysjamas til klær og frokost. Jeg husker det som en fin morgenstund med varm melk og pludring mellom meg og mamma. Hva hun husker det som, har jeg ikke turt å spørre om enda. 😂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine på 3 og 5 belønnes for å sove lengre enn til kl 5. Så spørs jo med alder da. 

Anonymkode: e7463...bce

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, kaarebjarne said:

Når la du deg, og når måtte du stå opp? Hvilken alder var dette?

Barneskolen, så 7-11 år ca? Jeg husker ikke når jeg la meg og når jeg måtte opp men husker jeg ofte leste på senga etter at jeg egentlig skulle ha lagt meg og så sovnet for sent. Tror vi sto opp i 7-tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Her setter vi på alarm for å stå opp og alarm for å gå til skolen. Barna hører heller på klokka enn voksne som maser.

Anonymkode: 235ee...601

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser først, med tente lys, rolig musikk, god stemning. Alle våkner ved bordet. Så morgenstell etter det. Er også praktisk i forhold til at ingen søler på klær, og tannpuss etter mat.

Anonymkode: e39ef...839

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barneskolen, så 7-11 år ca? Jeg husker ikke når jeg la meg og når jeg måtte opp men husker jeg ofte leste på senga etter at jeg egentlig skulle ha lagt meg og så sovnet for sent. Tror vi sto opp i 7-tiden.

Nettopp.

Og dette er som regel problemet, for voksne som for barn; vi legger oss for sent ift når vi må stå opp mtp å være uthvilte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...