AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Hvilken verdi ville det gitt og kjempe for utredning når skolen ikke har noe negativt og komme med? Jente som skjerper seg veldig på skolen, men tar ut alt på meg hjemme. Hun girer seg så mye opp med andre/søsken at jeg ikke får kontakt og hun kan finne på mye dumme ting i disse episodene. Dette gjør at det er ting vi ikke kan gjøre. Hun blir også veldig fysisk når hun ikke får gjøre som hun vil eller er sint. Hvilken forskjell vil det gi med og uten diagnose? Hva slags hjelp tilbys? Anonymkode: aad4a...5f8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Ingen hjelp. kun medisinering og en papirbunke som biter henne i ræva når hun blir voksen og ønsker seg en jobb som krever plettfri helseattest. Anonymkode: 71b09...beb 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 Det er jo vanlig at mange maskererer og brenner seg opp på skolen/jobb for å passe inn i samfunnet/gjøre det som forventes, så man er nødt til å se helheten. Det er avleggs forståelse at ADHD automatisk innebærer lærevansker og problemer på skolen, så jeg ville jeg snakket med fastlegen og få henvisning til BUP. Forskjell er tiltrettelegging, både skole og hjemme. Forståelse rundt hvordan kommunisere med barnet, profesjonell veiledning for både foreldre og barnet, evnt medisinering hvis absolutt nødvendig. Anonymkode: 5de4e...0e0 2 6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ingen hjelp. kun medisinering og en papirbunke som biter henne i ræva når hun blir voksen og ønsker seg en jobb som krever plettfri helseattest. Anonymkode: 71b09...beb Dette har jeg også tenkt på. De negative sidene. Man får jo liksom et stempel. «Hun med adhd» Anonymkode: aad4a...5f8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Dersom hun har adhd og sliter seg ut med å fungere på skolen, er hun i en situasjon som er uholdbar i det lengre løp. Hun bør kunne fungere på hjemmebane også, man har det ikke godt når hjemmet blir en liten krigssone fordi man har brukt seg opp på skolen. I tillegg vil det med tiden bare bli mer krevende å opprettholde funksjonen på skolen ettersom kravene øker og skoledagen blir mindre "adhd-vennlig". Stigmaet for de med adhd er etter min erfaring ikke like stort som det har vært. De gangene jeg har observert fordommer har det vært tilknyttet de med spesielt store problemer og heftig utagering, gjerne i forbindelse med at de ikke har fått den hjelpen de trengte til å takle hverdagen (i skolen OG på hjemmebane), det være seg med eller uten medisiner. Og, viser en utredning at det ikke er snakk om adhd, så må man uansett ta tak i utfordringene, men man har i det minste utelukket en årsak. Anonymkode: e7a7e...ab2 3 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Selv om skolen nå gjør lite vil en diagnose utløse press fra BUP mot skolen. Hos oss kom psykologen som utredet til skolen, satte seg ned med ledelsen og sa "Det og det sliter barnet med, og det og det SKAL barnet ha!". En annen ting er at diagnosen var en forklaring som gjorde det lettere for barnet å takle utfordringene. ADHD har nå faktisk gått fra å være en plage til å være en enorm resurs. Men uten utredning, forklaring direkte til barnet fra BUP sin psykolog og test av medisiner for å få kjenne hvordan kroppen egentlig skal føles, hadde vi aldri kommet dit. Barnet er nå ungdom, har selv valgt å slutte på medisiner og får bare toppkarakterer. Anonymkode: 93cde...9ff 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 Du kan få stødnad ved diagnose; https://www.nav.no/grunnstonad#soke Anonymkode: 84e83...4f4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du kan få stødnad ved diagnose; https://www.nav.no/grunnstonad#soke Anonymkode: 84e83...4f4 Dette gjelder ikke add… Anonymkode: 90590...b56
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette har jeg også tenkt på. De negative sidene. Man får jo liksom et stempel. «Hun med adhd» Anonymkode: aad4a...5f8 Du kan jo selv prøve å leve med ubehandlet ADHD i mange år, og se hvor moro det er. Anonymkode: 5de4e...0e0 3 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette gjelder ikke add… Anonymkode: 90590...b56 De skiller ikke lenger på ADHD og ADD. https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/artikkel/fire-ulike-typer-adhd/74094820 Anonymkode: 5de4e...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan jo selv prøve å leve med ubehandlet ADHD i mange år, og se hvor moro det er. Anonymkode: 5de4e...0e0 Skriver under på denne. Fikk diagnosen som 30-åring. Det har vært tøft. Anonymkode: 8ff15...d8f 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette har jeg også tenkt på. De negative sidene. Man får jo liksom et stempel. «Hun med adhd» Anonymkode: aad4a...5f8 Man kan bli et offer, eller man kan eie diagnosen. Anonymkode: 93cde...9ff 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #13 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvilken verdi ville det gitt og kjempe for utredning når skolen ikke har noe negativt og komme med? Jente som skjerper seg veldig på skolen, men tar ut alt på meg hjemme. Hun girer seg så mye opp med andre/søsken at jeg ikke får kontakt og hun kan finne på mye dumme ting i disse episodene. Dette gjør at det er ting vi ikke kan gjøre. Hun blir også veldig fysisk når hun ikke får gjøre som hun vil eller er sint. Hvilken forskjell vil det gi med og uten diagnose? Hva slags hjelp tilbys? Anonymkode: aad4a...5f8 vi var i samme situasjon og er utrolig glad for at vi tok valget med utredning og etterhvert medisiner. Datteren vår er mye roligere hjemme og gir også tilbakemelding på at det er enklere å få med seg det som skjer på skolen og hun er glad kranglingen på hjemmebane har blitt mindre. Anonymkode: 09c6b...976 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De skiller ikke lenger på ADHD og ADD. https://www.lommelegen.no/psykisk-helse/artikkel/fire-ulike-typer-adhd/74094820 Anonymkode: 5de4e...0e0 Ja ville bare si stønaden gjelder adhd der hyperaktiviteten er såpass overveiende at det forårsaker ekstra slitasje på klær/tøy. Utover normalt Anonymkode: 90590...b56
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan bli et offer, eller man kan eie diagnosen. Anonymkode: 93cde...9ff "Eie" diagnosen. Altså, hvordan man klarer seg avhenger av så mange ting; hvor tidlig man fikk hjelp, omfang og grad av utfordringer, og hvilke tilretteleggingsmuligheter man har. Ikke alle responderer positivt på medisiner, og noen er så hardt rammet at både arbeidsliv og samliv med andre er ekstremt utfordrende. Man er ikke "offer" av den grunn, men man skal selvsagt ikke begrense seg selv der det ikke er nødvendig. Anonymkode: 5de4e...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #16 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja ville bare si stønaden gjelder adhd der hyperaktiviteten er såpass overveiende at det forårsaker ekstra slitasje på klær/tøy. Utover normalt Anonymkode: 90590...b56 Å tygge i stykker klær handler om stimming/roe ned nervesystem. Jeg har ikke hyperaktivitet, men jeg stimmer. Anonymkode: 5de4e...0e0 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #17 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilken verdi ville det gitt og kjempe for utredning når skolen ikke har noe negativt og komme med? Jente som skjerper seg veldig på skolen, men tar ut alt på meg hjemme. Hun girer seg så mye opp med andre/søsken at jeg ikke får kontakt og hun kan finne på mye dumme ting i disse episodene. Dette gjør at det er ting vi ikke kan gjøre. Hun blir også veldig fysisk når hun ikke får gjøre som hun vil eller er sint. Hvilken forskjell vil det gi med og uten diagnose? Hva slags hjelp tilbys? Anonymkode: aad4a...5f8 Mange (spesielt jenter) maskerer ofte vanskene på skolen og lar det få utløp hjemme, der det er trygt! Veldig tungt og utmattende å gå igjennom! Stå på ditt, gå mot lærere og søk hjelp hos legen til bup. Måtte selv gi klar beskjed før de så det selv og vi fikk endelig hjelp! Handler ikke om å få diagnosen, men å få hjelp, det de har rett på av tilrettlegging,medisiner om behov for det og faktisk forstå barnet bedre! Og for barnet selv forstå seg selv! Anonymkode: 29f47...257 2
Fighter83 Skrevet 9. januar 2024 #18 Skrevet 9. januar 2024 Bedre å utrede og å ha en forklaring på hva dette er for den det gjelder. Det store positive med dette er å få muligheten til mer veiledning, kursing ang hva ADHD kan innebære for den som sliter med dette og man kan få ekstra verktøy i forbindelse med eksamener o.l. 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #19 Skrevet 9. januar 2024 Pass på å ikke be om utredning rundt tentamens- og eksamensperiodene. De vil tro at det kun er for å få ekstra tid. Snakker av erfaring. Anonymkode: 4e764...790
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #20 Skrevet 9. januar 2024 Jeg fikk min diagnose i en alder av 38. Jeg var skoleflink og utad sosial. Sannheten er at jeg hadde null læringsutbytte i timene, jeg tok meg bare sammen og var en ekspert i å fake og å maskere. Jeg slet meg ut av å være flink pike, og jeg har vært utbrent (diagnose) flere ganger i livet. Jeg fikk også diagnosen fibromyalgi, hvilket er vanlig for kvinner med udiagnostisert adhd. Diagnosen var feil, og jeg hadde spenningsmerter i hele kroppen. Medisiner er alfa og omega for min fungering, og jeg skulle ønske noen hadde oppdaget dette da jeg var barn/ungdom. min datter måtte bli 14 år før hun fikk diagnosen. Skolen så ingen utfordringer, men hun fikk ut alt hjemme fordi hun var ufattelig sliten av å være «flink pike» på andre arenaer. Hun er naturlig smart, men hadde null læringsutbytte, manglet evne til å konsentrere seg, prosessere og fokusere. Hun var så sliten at kroppen verken, og så ufattelig lei seg. Hun forstod ikke hva som skjedde med hodet hennes som vare «seilte avgårde» uten hennes påvirkning og, og uansett hva hun gjorde, så hjalp det ikke. hun er i dag medisinert og fungerer tipp topp! Anonymkode: 94882...40e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå