AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #21 Skrevet 10. januar 2024 7 minutter siden, Yodas said: Babyen bor ikke i en koffert på mors jobb, så i praksis må kanskje mor først kjøre fra jobb og kanskje hente i barnehagen før hun kan dra hjem og amme, og når hun ammer er kanskje arbeidsdagen formelt slutt. Men allikevel måtte hun dra tidligere fra jobb fordi hun skulle amme. Jeg synes jo arbeidsgiver burde vise forståelse i slike tilfeller. Jeg tenker det er innafor å dra hjem tidligere, for å komme seg hjem for å amme når babyen har behov. Men ikke for å sove for å hente seg inn fordi man driver med nattamming. Det er to vidt forskjellige situasjoner. Anonymkode: 7ccd6...2e5 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #22 Skrevet 10. januar 2024 Yodas skrev (11 minutter siden): Babyen bor ikke i en koffert på mors jobb, så i praksis må kanskje mor først kjøre fra jobb og kanskje hente i barnehagen før hun kan dra hjem og amme, og når hun ammer er kanskje arbeidsdagen formelt slutt. Men allikevel måtte hun dra tidligere fra jobb fordi hun skulle amme. Jeg synes jo arbeidsgiver burde vise forståelse i slike tilfeller. Men nå har ikke TS amming på dagtid engang. Hun vil starte senere på jobb fordi hun natt-ammer. Anonymkode: 1c6f4...ea6 3
Yodas Skrevet 10. januar 2024 #23 Skrevet 10. januar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Men nå har ikke TS amming på dagtid engang. Hun vil starte senere på jobb fordi hun natt-ammer. Anonymkode: 1c6f4...ea6 Ja, det er nok litt utenfor regelverket. Men hvis valget stod mellom f.eks å amme først og så vekke de andre barna og spise frokost med dem etterpå (amming utenfor arbeidstid) eller motsatt (amming innenfor arbeidstiden, men praktisk vanskeligere å amme mens de andre barna er våkne og trenger oppmerksomhet, og sulten baby som må vente), så har jeg tenkt at arbeidsgiver uansett ikke får sjekket hvilken rekkefølge jeg gjør ting i, og at jeg da gjør ting på den mest praktiske måten og tar ammefri uansett. 3 1
Yodas Skrevet 10. januar 2024 #24 Skrevet 10. januar 2024 23 hours ago, AnonymBruker said: Nei det kan du ikke. Jeg har ammefri kl 14-15 men må likevel opp om natta og amme. Sånn er det. Det blir våkenetter selv etter du slutter å amme også.. Anonymkode: 9ece5...bef Våkenetter etter at man har sluttet å amme kan far ta når han har permisjon. Poenget med ammefri for mor er at bare mor kan amme. Men ja, nattamming gir nok ikke rett til ammefri ifølge regelverket. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #25 Skrevet 10. januar 2024 4 hours ago, Yodas said: Våkenetter etter at man har sluttet å amme kan far ta når han har permisjon. Poenget med ammefri for mor er at bare mor kan amme. Men ja, nattamming gir nok ikke rett til ammefri ifølge regelverket. Barn slutter ikke å våkne om natta etter at far er ferdig med sin permisjon heller. Poenget mitt er at det er en del av pakka om man ammer eller ikke, og ikke noe man trenger ekstra fri for. Anonymkode: 9ece5...bef 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #26 Skrevet 10. januar 2024 Man avtale ofte ammetid på begynnelse eller slutten av arbeidsdagen, for enkelhetens skyld. Ingen vet akkurat når baby ammes. Så du sier bare at du ammer den tiden dere har avtalt ammefri, om du egentlig sover og så ammer 1 time senere sier du ikke til noen. obs obs les tariffavtale, noen gir rett til 2 timer ammefri. Da avtaler du at du kommer en time senere og drar en time tidligere eller noe sånt. Anonymkode: 35016...467 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #27 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tenker det er innafor å dra hjem tidligere, for å komme seg hjem for å amme når babyen har behov. Men ikke for å sove for å hente seg inn fordi man driver med nattamming. Det er to vidt forskjellige situasjoner. Anonymkode: 7ccd6...2e5 Så sier du bare at barnet ammes akkurat den timen da😉 Anonymkode: 35016...467 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #28 Skrevet 10. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man avtale ofte ammetid på begynnelse eller slutten av arbeidsdagen, for enkelhetens skyld. Ingen vet akkurat når baby ammes. Så du sier bare at du ammer den tiden dere har avtalt ammefri, om du egentlig sover og så ammer 1 time senere sier du ikke til noen. obs obs les tariffavtale, noen gir rett til 2 timer ammefri. Da avtaler du at du kommer en time senere og drar en time tidligere eller noe sånt. Anonymkode: 35016...467 Just now, AnonymBruker said: Så sier du bare at barnet ammes akkurat den timen da😉 Anonymkode: 35016...467 Så, hvorfor er ammefri kun for amming, og ikke flaskebarn, om det er for å sove og hente seg inn? Hvis folk bruker ammefri på denne måten, så håper jeg de behovsprøver det. For det er misbruk av ordningen. Anonymkode: 7ccd6...2e5 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #29 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så, hvorfor er ammefri kun for amming, og ikke flaskebarn, om det er for å sove og hente seg inn? Hvis folk bruker ammefri på denne måten, så håper jeg de behovsprøver det. For det er misbruk av ordningen. Anonymkode: 7ccd6...2e5 Da sier vi det sånn at jeg pumper i ammefri tiden og sover tilfeldigvis samtidig. Anonymkode: 35016...467 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #30 Skrevet 10. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Da sier vi det sånn at jeg pumper i ammefri tiden og sover tilfeldigvis samtidig. Anonymkode: 35016...467 Det er jo morsomt at man ikke ser, at grunnen til at en del goder forsvinner, er nettopp pga misbruk. Men for alle del, gjør akkurat som du vil. Sov i vei. Anonymkode: 7ccd6...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #31 Skrevet 10. januar 2024 I teorien er det babyens behov for å amme som skal styre hvordan ammefri tas ut og ikke mors behov for søvn, men i praksis så blir det jo ofte en slags mellomting mellom baby, mors og arbeidsgivers behov. Jeg har tatt ut ammefri med en time på morgenen og en time på ettermiddagen (har krav på opp til to timer). Har vært åpen med arbeidsgiver i forkant om at jeg ikke har hatt helt faste rutiner på ammingen og da landet vi på at det beste for alle bare var å gjøre arbeidsdagen kortere. Det er jo heller ikke gunstig for jobben om jeg skulle forsvunnet fra arbeidsplassen på kort varsel for å amme, for eksempel, så det er jo egentlig i deres interesse at det er forutsigbart, selv om det ikke er slik at baby har vært sulten akkurat da. Hvis baby sover når jeg kommer hjem pumper jeg i stedet og dermed har babyen et måltid de gangene han er sulten mens jeg er på jobb. Anonymkode: d54cc...c91 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #32 Skrevet 10. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: I teorien er det babyens behov for å amme som skal styre hvordan ammefri tas ut og ikke mors behov for søvn, men i praksis så blir det jo ofte en slags mellomting mellom baby, mors og arbeidsgivers behov. Jeg har tatt ut ammefri med en time på morgenen og en time på ettermiddagen (har krav på opp til to timer). Har vært åpen med arbeidsgiver i forkant om at jeg ikke har hatt helt faste rutiner på ammingen og da landet vi på at det beste for alle bare var å gjøre arbeidsdagen kortere. Det er jo heller ikke gunstig for jobben om jeg skulle forsvunnet fra arbeidsplassen på kort varsel for å amme, for eksempel, så det er jo egentlig i deres interesse at det er forutsigbart, selv om det ikke er slik at baby har vært sulten akkurat da. Hvis baby sover når jeg kommer hjem pumper jeg i stedet og dermed har babyen et måltid de gangene han er sulten mens jeg er på jobb. Anonymkode: d54cc...c91 Pumping er likestilt med amming Anonymkode: 7ccd6...2e5 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #33 Skrevet 10. januar 2024 On 1/9/2024 at 3:45 PM, AnonymBruker said: Ammefri er ikke fri fordi du ammer. Ammefri er fri fordi du trenger å amme i arbeidstiden. Så trenger du ikke amme i de timene du er på jobb tar du heller ikke ammefri. Anonymkode: 1c6f4...ea6 Alle tolker det slikt. 🫠 Anonymkode: fe35b...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #34 Skrevet 10. januar 2024 On 1/9/2024 at 3:45 PM, AnonymBruker said: Ammefri er ikke fri fordi du ammer. Ammefri er fri fordi du trenger å amme i arbeidstiden. Så trenger du ikke amme i de timene du er på jobb tar du heller ikke ammefri. Anonymkode: 1c6f4...ea6 Det er faktisk ikke så enkelt som at man må amme akkurat når man tar ut ammefri. Ja det stemmer at man ikke kan ta ut ammefri for å kompensere for natttamming, men man har rett på ammefri dersom det er nødvendig for at man skal få ammet. Det er ikke et absolutt krav at man må amme akkurat mens man har ammefri. Et eksempel: Jeg ammet på det tidspunktet jeg vanligvis spiste frokost. Da ble frokosten forskjøvet, og så ammet jeg igjen etter frokost på andre sida. Da tok jeg ammefri tilsvarende den tida jeg ble forsinka pga amminga. Jeg var nødt til å amme på begge sider for ikke få brystbetennelse og når jeg produserer ca 800 kcal med brystmelk i døgnet, så var det ikke akkurat mulig å droppe frokost. Det finnes lite rettspraksis her, men sannsynligvis ville jeg fått medhold om jeg hadde tatt dette til nemdbehndling. Anonymkode: 3ed23...aa8 2 1
Grüner Skrevet 10. januar 2024 #35 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 9.31): Begynner på jobb igjen om et par mnd, og har begynt å tenke litt på dette med ammefri. Men ting kan jo ha snudd helt til den tid uansett da😊 Men nå så er det ingen faste klokkeslettee for amming. Ammer som regel 1-2 ganger i løpet av natten, men når avhenger av når baby sovnet for kvelden, som igjen handlet om siste dupp osv🙈 Jeg jobber også turnus, så begynner på jobb i alt fra 07:00-09:00. Kveldsvaktene varer som regel til 22. Men si at jeg er oppe klokka 05:00 for å amme, og begynner på jobb kl. 07:00. Har jeg lov å ta ammefri til feks 08:00 da for å ta igjen søvnen jeg "mistet" eller må man fysisk sitte og amme akkurat den tiden? Man kan jo ikke spå på forhånd når baby skal spise🙈 Anonymkode: 29d73...a09
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #36 Skrevet 10. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk ikke så enkelt som at man må amme akkurat når man tar ut ammefri. Ja det stemmer at man ikke kan ta ut ammefri for å kompensere for natttamming, men man har rett på ammefri dersom det er nødvendig for at man skal få ammet. Det er ikke et absolutt krav at man må amme akkurat mens man har ammefri. Et eksempel: Jeg ammet på det tidspunktet jeg vanligvis spiste frokost. Da ble frokosten forskjøvet, og så ammet jeg igjen etter frokost på andre sida. Da tok jeg ammefri tilsvarende den tida jeg ble forsinka pga amminga. Jeg var nødt til å amme på begge sider for ikke få brystbetennelse og når jeg produserer ca 800 kcal med brystmelk i døgnet, så var det ikke akkurat mulig å droppe frokost. Det finnes lite rettspraksis her, men sannsynligvis ville jeg fått medhold om jeg hadde tatt dette til nemdbehndling. Anonymkode: 3ed23...aa8 https://www.nemndene.no/tvistelosningsnemnda/vedtak-tvistelosningsnemnda/2020/mars/vedtak-4820/ Her er et eksempel på en kvinne som fikk 1.5t etter vakt, uten at det var begrunnet med at hun trengte å amme i 1.5t. Forbehold, da jeg ikke vet om denne er rettskraftig. Anonymkode: 3ed23...aa8 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #37 Skrevet 10. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er faktisk ikke så enkelt som at man må amme akkurat når man tar ut ammefri. Ja det stemmer at man ikke kan ta ut ammefri for å kompensere for natttamming, men man har rett på ammefri dersom det er nødvendig for at man skal få ammet. Det er ikke et absolutt krav at man må amme akkurat mens man har ammefri. Et eksempel: Jeg ammet på det tidspunktet jeg vanligvis spiste frokost. Da ble frokosten forskjøvet, og så ammet jeg igjen etter frokost på andre sida. Da tok jeg ammefri tilsvarende den tida jeg ble forsinka pga amminga. Jeg var nødt til å amme på begge sider for ikke få brystbetennelse og når jeg produserer ca 800 kcal med brystmelk i døgnet, så var det ikke akkurat mulig å droppe frokost. Det finnes lite rettspraksis her, men sannsynligvis ville jeg fått medhold om jeg hadde tatt dette til nemdbehndling. Anonymkode: 3ed23...aa8 Men - du ammer jo og forskyver arbeidstiden fordi du ammer (eller pumper). Ts ammer ikke, kun nattamming, når hun uansett ikke har jobb, og bruker ammetiden til å sove. Anonymkode: 7ccd6...2e5 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #38 Skrevet 10. januar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Men - du ammer jo og forskyver arbeidstiden fordi du ammer (eller pumper). Ts ammer ikke, kun nattamming, når hun uansett ikke har jobb, og bruker ammetiden til å sove. Anonymkode: 7ccd6...2e5 Ts skal ikke tilbake på jobb på et par måneder enda og vet ikke hvordan situasjonen er når hun skal tilbake på jobb. Anonymkode: 3ed23...aa8 1
moho Skrevet 10. januar 2024 #39 Skrevet 10. januar 2024 Den der ammefrien er en bitteliten parentes i et langt arbeidsliv. Vi må heie på de som får barn, og de som ammer. Det er knalltøffe år for de aller fleste. Vis litt raushet, da. Ikke let med lupe etter feil eller «utnytting av systemet». Det er så kort tidsrom, la nå disse småbarnsmødrene få den ekstra timen mens det står på som verst. Aller helst håper jeg de bare sitter i bilen en halvtime, har en stille stund med lydbok og en pose nøtter, mellom at de blir oppspist på jobb og oppspist hjemme. Da får du kanskje beholde en kollega som fortsatt har vettet i behold i mange mange år i arbeidslivet senere. 8 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #40 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 20.08): Jeg syns det blir litt å misbruke ammefri om man faktisk ikke bruker tiden til å amme; men sove eller innhente seg. Ammefri er for å amme eller pumpe. Man får ikke ammefri for å gi flaske. En mor som gir flaske må like fullt ut sove; så jeg syns det er misbruk av ordningen. Anonymkode: 7ccd6...2e5 Jeg skjønner ikke behovet til folk for å være så firkanta regelryttere når faktisk INGEN er tjent med det? Arbeidsgiver må allikevel punge ut samme beløp eller miste den ene timen uansett når den måtte være i løpet av en dag. Hvis folk kunne løsne litt på snippen og være litt fleksible, så kommer det oss alle til gode. Tror du virkelig arbeidsgiver er bedre tjent med en drittrøtt arbeidstaker som ikke kan hente seg inn, enn en arbeidstaker som har fått tatt igjen den timen på morgenkvisten om man har hatt en jævlig slitsom natt? Neppe! Det er så altfor mange som har en slik smålighet og iboende redsel for NOEN skal FÅ noe de ABSOLUTT IKKE skal ha. Som om dette godet skulle ramme DEG personlig. Blir så oppgitt av slike snevre, kjipe folk. Anonymkode: 85c83...ec8 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå