AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Begynner på jobb igjen om et par mnd, og har begynt å tenke litt på dette med ammefri. Men ting kan jo ha snudd helt til den tid uansett da😊 Men nå så er det ingen faste klokkeslettee for amming. Ammer som regel 1-2 ganger i løpet av natten, men når avhenger av når baby sovnet for kvelden, som igjen handlet om siste dupp osv🙈 Jeg jobber også turnus, så begynner på jobb i alt fra 07:00-09:00. Kveldsvaktene varer som regel til 22. Men si at jeg er oppe klokka 05:00 for å amme, og begynner på jobb kl. 07:00. Har jeg lov å ta ammefri til feks 08:00 da for å ta igjen søvnen jeg "mistet" eller må man fysisk sitte og amme akkurat den tiden? Man kan jo ikke spå på forhånd når baby skal spise🙈 Anonymkode: 29d73...a09
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Arbeidsgiver vet ikke når barnet ditt ammes så dette kan du legge opp helt selv. Jeg pleier amme barnet før det leveres i barnehagen, og så rett etter barnet hentes i barnehagen. Arbeidsgiver sjekker ikke opp i dette. Anonymkode: c96b0...79c 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 Ifølge loven skal tiden kun brukes til amming eller pumping og kan ikke brukes for å feks kompensere for nattamming. Men praktisk sett så funker jo ikke alltid det sånn, det er ikke alltid mulig å gå fra jobb AKKURAT når baby vanligvis spiser... Med min jobb så kom jeg litt senere og gikk litt før og iblant ammet jeg rett før jeg dro og akkurat når jeg kom hjem men andre dager ammet jeg litt før/litt senere fordi baby sov, ikke var sulten osv.. Anonymkode: 9e930...af0 7 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 Nei det kan du ikke. Jeg har ammefri kl 14-15 men må likevel opp om natta og amme. Sånn er det. Det blir våkenetter selv etter du slutter å amme også.. Anonymkode: 9ece5...bef 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Jeg tenker at her er det en kombinasjon av når baby har behov for amming, og hva som er praktisk gjennomførbart for arbeidsgiver. For egen del startet jeg ofte litt senere for å kunne amme på morgenen før jeg dro hjemmefra, og dro litt tidligere hjem, for å kunne amme på ettermiddagen. (Det siste ble ofte ikke så veldig gjennomført amming. Men ideelt sett skulle jeg ha ammet et par timer tidligere, men det var lite gjennomførbart med tanke på reisevei til og fra. ) Men det var sånn jeg ble enig med arbeidsgiver om at vi løste mitt behov for fri til å amme. I noen perioder (ved behov) kom far og barn til meg på jobb slik at jeg kunne amme tidligere på dagen. I praksis er det jo ingen som går og etterprøver når du i realiteten ammer eller ikke. Det nærmeste de kan få sjekket, er å få en legeerklæring på at du fortsatt ammer. (Dvs at legen går god for at du fortsatt produserer melk.) Anonymkode: ceddc...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Dette styrer du selv. Jeg som jobbet førti minutter unna hjemmet og hadde rett på en time lønnet ammefri kjørte jo bil mesteparten av den timen... hva skal de gjøre med det, liksom. Ammefri er en jævla vits uansett. Anonymkode: 2cec5...a0c 3
Tobias001 Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 Ammefri Ein arbeidstakar som ammar, har rett til fri frå jobb for å amme barnet sitt. Betalt ammefri Inntil ein time av den tida arbeidstakaren treng til amming, blir gitt med full lønn så lenge barnet er under eitt år. For å få betalt ammefri må arbeidsdagen til arbeidstakaren vere sju timar eller meir. Dette er inkludert naturlege ulønna pauser slik som lunsj. Nokre har rett til to timar betalt ammefri gjennom tariffavtalen dei er knytt til. Sjekk med arbeidsplassen din eller fagforeining kva som gjeld for deg. Når og kor lenge kan arbeidstakaren ha ammefri? Det er arbeidstakaren sitt behov for ammefri som blir lagt til grunn for kor mykje og på kva tid i løpet av arbeidsdagen hen tek ut ammefri. Arbeidsgivar kan ikkje styre når arbeidstakaren tek fri og grunngi dette med omsyn til drift på arbeidsplassen. Dersom ammefri fører til problem eller ulemper for arbeidsgivar, er det arbeidsgivar sitt ansvar å løyse dette. Arbeidsgivar kan derfor ikkje pålegge ein arbeidstakar som ammar, å ta ammefri på starten eller slutten av dagen eller nekte hen ammefri på grunn av låg bemanning. Ammefri kan ikkje bli brukt for å kompensere for nattamming eller amming på andre tidspunkt enn det tidspunktet ein faktisk tek ut ammefri. Ubetalt ammefri Arbeidstakarar med kortare arbeidsdag enn sju timar har rett til så mykje ubetalt ammefri som dei har behov for. Det er inga øvre grense for alderen på barnet for å ha rett til ubetalt ammefri. Regelverk Reglane om retten til ammefri finn du i arbeidsmiljølova § 12-8
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 Ammefri er ikke fri fordi du ammer. Ammefri er fri fordi du trenger å amme i arbeidstiden. Så trenger du ikke amme i de timene du er på jobb tar du heller ikke ammefri. Anonymkode: 1c6f4...ea6 13 1
Anononyma Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 Jeg hadde hjemmekontor i den perioden. Baby trengte da å amme rundt kl 09 og igjen ved lunsjtider, tok bare ut ammefrien ved babyens behov. Men er jo litt enklere fra hjemmekontor 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 Jeg syns det blir litt å misbruke ammefri om man faktisk ikke bruker tiden til å amme; men sove eller innhente seg. Ammefri er for å amme eller pumpe. Man får ikke ammefri for å gi flaske. En mor som gir flaske må like fullt ut sove; så jeg syns det er misbruk av ordningen. Anonymkode: 7ccd6...2e5 20
Forumkonto Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 Enkelt, kom en time senere, dra en time tidligere. Eller halvtime, hvis du har krav på kun en time. Kommer kanskje an på hvilken jobb du har, men er det kontorjobb bør det være uproblematisk. Slik har jeg gjort det. Gjorde det med helt god samvittighet. Ammet lenge.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 Jeg synes det er helt hårreisende at myndighetene presser ammende mødre ut i jobb når barna er 6-8 mnd gammel. Mange nattammer fremdeles og man får lite og dårlig søvn.Det synes heldigvis arbeidsgiver også, så her er "hovedregel" at man begynner en time senere og går en time før (2 timer betalt ammefri. Også de som har flaskebarn får tilbud om dette. Anonymkode: 6628b...426 2 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #13 Skrevet 9. januar 2024 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det er helt hårreisende at myndighetene presser ammende mødre ut i jobb når barna er 6-8 mnd gammel. Mange nattammer fremdeles og man får lite og dårlig søvn.Det synes heldigvis arbeidsgiver også, så her er "hovedregel" at man begynner en time senere og går en time før (2 timer betalt ammefri. Også de som har flaskebarn får tilbud om dette. Anonymkode: 6628b...426 Det er mulig å gjøre det litt annerledes enn å ta 100% permisjon hele perioden hvis man har mulighet. La far ta 20-50% fra sin jobb litt tidligere, så får mor lenger permisjon også. Anonymkode: 7ccd6...2e5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 Forumkonto skrev (1 time siden): Enkelt, kom en time senere, dra en time tidligere. Eller halvtime, hvis du har krav på kun en time. Kommer kanskje an på hvilken jobb du har, men er det kontorjobb bør det være uproblematisk. Slik har jeg gjort det. Gjorde det med helt god samvittighet. Ammet lenge. Samme her, har 1 time hver dag (kontorjobb). Drar én time tidligere fra jobb hver dag. Jenta mi er 16 mnd. Vi har én time betalt ammefri inntil barnet er 2 år. Anonymkode: 16ced...b8e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 21 hours ago, AnonymBruker said: Ammefri er ikke fri fordi du ammer. Ammefri er fri fordi du trenger å amme i arbeidstiden. Så trenger du ikke amme i de timene du er på jobb tar du heller ikke ammefri. Anonymkode: 1c6f4...ea6 Greit nok det og ser noen siterer loven også (som jeg og nevnte hva sa), men man må også være litt praktisk. Om baby ofte ammer kl. 1530 og man derfor drar hjem fra jobb en time for å amme og baby en gang i blant ikke vil ha mat 1530 men var sulten 1430 så far ga flaske og så ammer mor igjen 1730. Skal hun da jobbe igjen den timen tenker du? Dra tilbake på jobb? Babyer er ikke maskiner og alle har ikke jobber der de enkelt kan dra fra nå og da. Jeg hadde en del hjemmekontor og løste det derfor fint med å "klokke ut" for å amme ved behov, men det er jo ikke mulig for de fleste. Kan godt være arbeidsgiver heller vil ha den forutsigbarheten at arbeidstaker alltid kommer en time senere på vakt den perioden, enn at arbeidstaker skal forsvinne fra jobb nå og da for å amme når det trengs. Og ikke alle bor slik at far kan komme til arbeidsstedet heller, og ikke alle får til å pumpe. Forøvrig selv om jeg brukte ammefri "etter loven" så fører jeg jo timer og førte ikke akkurat klokkeslett jeg ammet. Førte bare den timen som var betalt på riktig post i systemet hver dag, mer om jeg brukte mer. Så arbeidsgiver visste jo ikke om jeg førte tiden akkurat når jeg ammet. Og brydde seg heller ikke. Anonymkode: 9e930...af0 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 Jeg jobber i barnehage og har krav på inntil 2 timer, begynte i arbeid da baby var 7 mnd. Jeg ble presset til å ta mindre ammefri, helst ville de ikke at jeg skulle ha pga det var vanskelig å få til. Alle fortalte meg at de ikke trengte det når de hadde barn. Eller «har du virkelig behov for 2 timer natteamming». Jeg er oppe annen hver time hver natt, for å gi mat. Og av og til når jeg kommer hjem har samboer gitt flaske men det bryr meg faktisk ikke da jeg bruker så mye tid på å amme ellers - om jeg ikke ammer akuratt i tiden jeg har fri. Anonymkode: ba822...755 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Greit nok det og ser noen siterer loven også (som jeg og nevnte hva sa), men man må også være litt praktisk. Om baby ofte ammer kl. 1530 og man derfor drar hjem fra jobb en time for å amme og baby en gang i blant ikke vil ha mat 1530 men var sulten 1430 så far ga flaske og så ammer mor igjen 1730. Skal hun da jobbe igjen den timen tenker du? Dra tilbake på jobb? Babyer er ikke maskiner og alle har ikke jobber der de enkelt kan dra fra nå og da. Jeg hadde en del hjemmekontor og løste det derfor fint med å "klokke ut" for å amme ved behov, men det er jo ikke mulig for de fleste. Kan godt være arbeidsgiver heller vil ha den forutsigbarheten at arbeidstaker alltid kommer en time senere på vakt den perioden, enn at arbeidstaker skal forsvinne fra jobb nå og da for å amme når det trengs. Og ikke alle bor slik at far kan komme til arbeidsstedet heller, og ikke alle får til å pumpe. Forøvrig selv om jeg brukte ammefri "etter loven" så fører jeg jo timer og førte ikke akkurat klokkeslett jeg ammet. Førte bare den timen som var betalt på riktig post i systemet hver dag, mer om jeg brukte mer. Så arbeidsgiver visste jo ikke om jeg førte tiden akkurat når jeg ammet. Og brydde seg heller ikke. Anonymkode: 9e930...af0 Men nå har ikke TS amming i arbeidstiden engang. Hun vil starte senere på jobb fordi hun natt-ammer. Anonymkode: 1c6f4...ea6 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg synes det er helt hårreisende at myndighetene presser ammende mødre ut i jobb når barna er 6-8 mnd gammel. Mange nattammer fremdeles og man får lite og dårlig søvn.Det synes heldigvis arbeidsgiver også, så her er "hovedregel" at man begynner en time senere og går en time før (2 timer betalt ammefri. Også de som har flaskebarn får tilbud om dette. Anonymkode: 6628b...426 Flytt til et annet land da. Norge er det landet med mest tilrettelegging for nybakte foreldre. Anonymkode: 6ec47...394 10
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Flytt til et annet land da. Norge er det landet med mest tilrettelegging for nybakte foreldre. Anonymkode: 6ec47...394 Det betyr ikke at vi ikke kan bli bedre 😃 Anonymkode: 2cec5...a0c 5
Yodas Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 22 hours ago, AnonymBruker said: Ammefri er ikke fri fordi du ammer. Ammefri er fri fordi du trenger å amme i arbeidstiden. Så trenger du ikke amme i de timene du er på jobb tar du heller ikke ammefri. Anonymkode: 1c6f4...ea6 Babyen bor ikke i en koffert på mors jobb, så i praksis må kanskje mor først kjøre fra jobb og kanskje hente i barnehagen før hun kan dra hjem og amme, og når hun ammer er kanskje arbeidsdagen formelt slutt. Men allikevel måtte hun dra tidligere fra jobb fordi hun skulle amme. Jeg synes jo arbeidsgiver burde vise forståelse i slike tilfeller. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå