Mr.Anon Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 For å gjøre en lang introduksjon kort så har det seg sånn at jentungen har fått diagnostisert Autisme som gjør igjen at hun er utrolig vanskelig og selektiv i mat veien, det er dog ikke hennes feil, det er bare sånn hjernen hennes er skrudd sammen. De som har erfaring med det vet litt hva jeg mener. Så i går skulle vi ha middag og ente opp med å lage en form rett. Brokkoli, pasta, pølser og ost i en form og inn i ovnen, alt i denne formen er ting som jentungen liker å spise så vi tenkte at dette skulle gå bra. Det gjorde det da ikke. Jeg spurte henne ut av frustrasjon "hvorfor liker du ikke middagen, det er jo alt som du liker oppi her, hva er problemet?" Hun svarte meg med en litt skjelven og frustrert stemme tilbake og spurte meg "liker du nugatti? liker du ketchup? liker du syltetøy? Prøv og kombiner alle de og se om du liker det sammen! Ja jeg liker alt som er her men hver for seg og klarer ikke konsistensen på alt når det er sammen pappa." Det er første gangen hun har gjort meg målløs, det fikk meg til å våkne litt og tenke du har jo helt rett, jeg hadde ikke tenkt over det før men det stemmer jo. Selv om man liker ting så er det ikke alt som er like godt kombinert. Så det endte opp med at jeg beklagde meg og lagde enkelt og greit bare pasta og kjøttdeig og ketchup til henne, hennes livrett. De vokser så fort, hun tørr å si ifra, jeg er stolt! 3 4 2
Lorieen Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Så bra at hun greier å gi uttrykk for hvordan hun opplever ting, og så bra at du lærte noe av det! 2
Mr.Anon Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #3 Skrevet 9. januar 2024 Lorieen skrev (2 minutter siden): Så bra at hun greier å gi uttrykk for hvordan hun opplever ting, og så bra at du lærte noe av det! Jeg har aldri opplevd autisme før jentungen ble født og jeg er alt etende så det at hun nesten ikke spiser noe av variert mat har gjort meg en del frustrert opp igjennom tidene, jeg vil jo bare at jentungen skal få i seg nok næring. Hun er veldig tynn og det er ikke så mye næring i pasta og pizza som det går mest i hos henne. Jeg må innrømme at jeg er veldig bekymret.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 Autisme eller ei, hun har et poeng .. Anonymkode: d5c49...215 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Mitt barn på 9 hadde en nesten lik beskrivelse. Men da gjalt det hvordan farens oppførsel mot barna ble med nye kjæreste. Hun beskrev kjæresten som en skive med leverpostei og faren som en skive med nugatti (begge alternativene er det beste hun vet), hver for seg er det kjempegodt, men sammen så passer de ikke. Det var en så fin måte å beskrive at, selv om hun i øyeblikkets frustrasjon sier hun "hater pappa", "hater kjæresten", så er ikke problemet at hun ikke liker dem, bare ikke hvordan tilværelsen blir når de er sammen. Og da hadde vi plutselig et mye mer spesifikt mål å jobbe med for å få en fin hverdag. Anonymkode: 1b0d4...057 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Det er ikke uvanlig at barn ikke vil ha maten blandet. Anonymkode: be055...1b3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 Så bra at hun klarte å uttrykke hvordan hun føler det og veldig bra at hun ble hørt! Anonymkode: 2576f...aaf 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 Mr.Anon skrev (1 time siden): For å gjøre en lang introduksjon kort så har det seg sånn at jentungen har fått diagnostisert Autisme som gjør igjen at hun er utrolig vanskelig og selektiv i mat veien, det er dog ikke hennes feil, det er bare sånn hjernen hennes er skrudd sammen. De som har erfaring med det vet litt hva jeg mener. Så i går skulle vi ha middag og ente opp med å lage en form rett. Brokkoli, pasta, pølser og ost i en form og inn i ovnen, alt i denne formen er ting som jentungen liker å spise så vi tenkte at dette skulle gå bra. Det gjorde det da ikke. Jeg spurte henne ut av frustrasjon "hvorfor liker du ikke middagen, det er jo alt som du liker oppi her, hva er problemet?" Hun svarte meg med en litt skjelven og frustrert stemme tilbake og spurte meg "liker du nugatti? liker du ketchup? liker du syltetøy? Prøv og kombiner alle de og se om du liker det sammen! Ja jeg liker alt som er her men hver for seg og klarer ikke konsistensen på alt når det er sammen pappa." Det er første gangen hun har gjort meg målløs, det fikk meg til å våkne litt og tenke du har jo helt rett, jeg hadde ikke tenkt over det før men det stemmer jo. Selv om man liker ting så er det ikke alt som er like godt kombinert. Så det endte opp med at jeg beklagde meg og lagde enkelt og greit bare pasta og kjøttdeig og ketchup til henne, hennes livrett. De vokser så fort, hun tørr å si ifra, jeg er stolt! Nå gikk det opp et lys for meg også her! Har et barn med autisme. Takk 🙂 Anonymkode: c0e31...fb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 Det beste er ofte å servere maten hver for seg bare😃 Noen er veldig sensitiv på konsistenser, noen foretrekker å se hva man spiser, noen klarer ikke å spise ting blandet/ på samme gaffel osv. Tar du med jenta på matlaging? Kanskje dere kan gå på matbutikken sammen 1 gang i uken (når det er stille og rolig der, gjerne på kveldstid). Så kan hun være med å plukke ut mat hun vil smake. F.eks velge seg en ny grønnsak, en ny frukt, et type brød / knekkebrød, fisk (liker hun fiskekaker, fiskepinner eller ren fisk så ta utgangspunkt i det), kjøttdeig og pasta liker hun, har du prøvd å servere revet ost ved siden av? Introduser med å legge til en ny ting i uken, ikke bland, ikke ha for mye på fatet, ikke be hu smake og prøve osv. Bare la hu styre selv. Smoothie med forskjellige frukt? (Bær og frukt med steiner ville jeg kanskje unngått). Hvis hun liker smoothie eller milkshake finnes det mange forskjellige varianter, jeg putta 1 eggeplomme i når barnet mitt behøvde ekstra næring. Vaniljeis kan du lage selv, er veldig enkelt og du trenger ikke bruke sukker. Både fløte og egg er jo sunt og inneholder mye fettstoffer. Lek med mat. La hu kjenne på de forskjellige tingene, smake med fingrene, eller med skje, la hu kutte opp ting, steke / koke. Fullkornspasta og kjøttdeig er ikke nødvendigvis dårlig utgangspunkt for middagsmat. Brokkoli er jo veldig sunt, jenta mi spiser brokkoli og blomkål både varm og kald (i matpakken). Rå brokkoli med dip er også populært 😅 Liker hun kokt egg, eggerøre, omelett med bare ost? Isåfall bør hun spise egg hver dag. spiser hun pizza med kjøtt og grønnsaker på? Jeg lager pizza med 50% rugmel. Du kan også slenge oppi 1 egg eller 2. Det finnes melkeerstatning med forskjellige smaker (jordbær , vanilje, sjokolade). Den kan dere få på blå resept (lege søker om vedtak fra Helfo). Pulveret blandes ut i vann. Alt av næringsmidler kan søkes om, da får man hentet ut gratis på apoteket. Anonymkode: 8eb9a...927
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå