AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Må ta dette pga høyt blodtrykk i graviditet. Leser at 1 av 10 får hjertesvikt? Er dette en feil i felleskatalogen? Vet ikke hvordan jeg får satt inn bilde men dette er kopiert: Vanlige: kan forekomme hos opptil 1 av 10 brukere hjertesvikt forhøyede leverfunksjonsverdier. De forhøyede leverfunksjonsverdiene går vanligvis tilbake når behandlingen med legemidlet avsluttes . svimmelhet, hodepine og prikkende følelse i hodebunnen er vanligvis forbigående og oppstår de første behandlingsukene tåkesyn Anonymkode: 25483...729
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Må ta dette pga høyt blodtrykk i graviditet. Leser at 1 av 10 får hjertesvikt? Er dette en feil i felleskatalogen? Vet ikke hvordan jeg får satt inn bilde men dette er kopiert: Vanlige: kan forekomme hos opptil 1 av 10 brukere hjertesvikt forhøyede leverfunksjonsverdier. De forhøyede leverfunksjonsverdiene går vanligvis tilbake når behandlingen med legemidlet avsluttes . svimmelhet, hodepine og prikkende følelse i hodebunnen er vanligvis forbigående og oppstår de første behandlingsukene tåkesyn Anonymkode: 25483...729 Det er vanskelig å uttale seg om et medikament man ikke kjenner til, så dette bør du snakke med legen din om, og avklare risiko for og imot å ta et medikament 😊 Selv om noen her kanskje kjenner til medisinen (som det her ikke står navnet på), så kjenner vi ikke helheten i din situasjon, og risikoen for deg ved å ikke ta medisinen. Felleskatalogen er en seriøs kilde, og den absolutt beste når det kommer til å lese om medikamenter. Så dette er en kilde jeg ville stolt på. Det kan helt sikkert oppstå feil der som alle andre steder, men fastlegen din bør kunne avklare dette med deg. Er legen din usikker rundt medisinen da fastleger sjelden er kardiologer, vil de kunne konferere med vakthavende kardiolog ved lokalsykehuset ditt 😊 Anonymkode: c7815...485 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er vanskelig å uttale seg om et medikament man ikke kjenner til, så dette bør du snakke med legen din om, og avklare risiko for og imot å ta et medikament 😊 Selv om noen her kanskje kjenner til medisinen (som det her ikke står navnet på), så kjenner vi ikke helheten i din situasjon, og risikoen for deg ved å ikke ta medisinen. Felleskatalogen er en seriøs kilde, og den absolutt beste når det kommer til å lese om medikamenter. Så dette er en kilde jeg ville stolt på. Det kan helt sikkert oppstå feil der som alle andre steder, men fastlegen din bør kunne avklare dette med deg. Er legen din usikker rundt medisinen da fastleger sjelden er kardiologer, vil de kunne konferere med vakthavende kardiolog ved lokalsykehuset ditt 😊 Anonymkode: c7815...485 Jeg har ingen hjerteproblemer, men lurer på om dette er riktig at 1 av 10 får hjertesvikt. Legen har ikke nevnt noe om dette, og jeg spør heller her først enn å bestille legetime for ett enkelt spørsmål jeg kanskje kan få svar på her inne:) Anonymkode: 25483...729
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har ingen hjerteproblemer, men lurer på om dette er riktig at 1 av 10 får hjertesvikt. Legen har ikke nevnt noe om dette, og jeg spør heller her først enn å bestille legetime for ett enkelt spørsmål jeg kanskje kan få svar på her inne:) Anonymkode: 25483...729 Svaret på det er at felleskatalogen er en sikker kilde som du kan du stole på. Så med aller høyeste sannsynlighet så det er det helt riktig. Om det er menneskelige feil inne på felleskatalogen kan ikke noen med personlig erfaring med medisinen svare deg på, da man veldig sjelden få alle bivirkninger som står oppført på alle medisiner. En person med personlig erfaring som ikke har fått bivirkningen vil ikke kunne si at det som står er feil i felleskatalogen… Om det er feil i felleskatalogen, og på pakningsvedlegget vil kun en lege/hjertespesialist evt. en farmasøyt eller lege med god erfaring med medikamentet kunne svare deg på, da vedkommende er svært godt kjent med medikamentet, forstår hvordan det virker i kroppen og har behandlet mange mennesker med medikamentet. Felleskatalogen er oppslagsverket til alt helsepersonell i Norge, og det er dette de lener seg på om de ikke har god erfaring med medikamentet. Ergo vil du nok få best svar fra en som har god erfaring, for en uerfaren lege vil lene seg på infoen i felleskatalogen, og du vil få samme info som du selv har lest. Anonymkode: c7815...485 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 Enig i svaret over her. Kan du ikke sende dialogmelding til legen å spørre? Evt gå på apoteket å spørre en farmasøyt. Det er tryggere det enn ufaglærte på KG😊 Anonymkode: ac25e...e50
frøkna Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må ta dette pga høyt blodtrykk i graviditet. Leser at 1 av 10 får hjertesvikt? Er dette en feil i felleskatalogen? Vet ikke hvordan jeg får satt inn bilde men dette er kopiert: Vanlige: kan forekomme hos opptil 1 av 10 brukere hjertesvikt forhøyede leverfunksjonsverdier. De forhøyede leverfunksjonsverdiene går vanligvis tilbake når behandlingen med legemidlet avsluttes . svimmelhet, hodepine og prikkende følelse i hodebunnen er vanligvis forbigående og oppstår de første behandlingsukene tåkesyn Anonymkode: 25483...729 Jeg brukte det samme medikamentet da jeg var gravid. Regner med du også blir fulgt opp tett på helsestasjonen/ føden/ fastlegen ift svangerskapsforgiftning- risiko. Spør der.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 Trandate er en alfa- og betablokker. Det de gjør er å «roe ned» hjertet for å gi deg lavere blodtrykk. Med roe ned så mener jeg bl.a. færre slag per minutt, hjertet slår ikke like hardt (sånn at man får mindre blod inn i hovedpulsåren). Og det er jo det man ønsker for det får ned blodtrykket raskt. Hjertesvikt er når hjertet ikke klarer å pumpe nok blod. Altså si man tar for mye trandate så får du egentlig en hjertesvikt, men det går jo over når dosen går ut. Men det merker man at man blir veldig svimmel og uvel. Mao du må bare snakke med legen din om dine bekymringer så skal du se dette ordner seg. Og føler man seg dårlig så må man jo uansett ta kontakt med egen lege Anonymkode: ffb4a...0fb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Trandate er en alfa- og betablokker. Det de gjør er å «roe ned» hjertet for å gi deg lavere blodtrykk. Med roe ned så mener jeg bl.a. færre slag per minutt, hjertet slår ikke like hardt (sånn at man får mindre blod inn i hovedpulsåren). Og det er jo det man ønsker for det får ned blodtrykket raskt. Hjertesvikt er når hjertet ikke klarer å pumpe nok blod. Altså si man tar for mye trandate så får du egentlig en hjertesvikt, men det går jo over når dosen går ut. Men det merker man at man blir veldig svimmel og uvel. Mao du må bare snakke med legen din om dine bekymringer så skal du se dette ordner seg. Og føler man seg dårlig så må man jo uansett ta kontakt med egen lege Anonymkode: ffb4a...0fb Stemmer dette, men om du leser på bivirkning på andre beta-blokkere som f.eks. Selo-zok står det: «forbigående forverring av hjertesviktsymptomer», jeg stusser faktisk litt over at det står hjertesvikt og ikke forbigående forverring av hjertesviktsymptomer på trandate, så her er jeg faktisk litt usikker på om de mener det samme… eller om reel hjertesvikt faktisk kan være en bivirkning? Anonymkode: c7815...485
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må ta dette pga høyt blodtrykk i graviditet. Leser at 1 av 10 får hjertesvikt? Er dette en feil i felleskatalogen? Vet ikke hvordan jeg får satt inn bilde men dette er kopiert: Vanlige: kan forekomme hos opptil 1 av 10 brukere hjertesvikt forhøyede leverfunksjonsverdier. De forhøyede leverfunksjonsverdiene går vanligvis tilbake når behandlingen med legemidlet avsluttes . svimmelhet, hodepine og prikkende følelse i hodebunnen er vanligvis forbigående og oppstår de første behandlingsukene tåkesyn Anonymkode: 25483...729 What? Det la ikke jeg merke til da jeg gikk på det. Gikk på trandate i 2- 3 mnd og det gikk greit. Anonymkode: ba46c...904
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 Du må huske på at det å ha høyt blodtrykk i seg selv også gir økt risiko for hjertesvikt (og som andre har påpekt er bivirkningene av Trandate en mulig forbigående forverring). Du kan ikke se på bivirkninger av medisiner separat fra alt annet. Du får Trandate fordi det å ikke ta blodtrykksmedisin gir mye høyere risiko enn bivirkningene fra medisinen. Hvis du er bekymret så snakk med legen din. Anonymkode: efdb9...4a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå