Gå til innhold

Stå over øvelser på hundekurs? eller slutte? Trenger råd fra flinke hundefolk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du bør absolutt si i fra😊

Om instruktøren er seriøs, så vil h*n ta det til seg og gjøre forandringer.

Har selv sagt i fra på passerings trening til instruktøren, om de kan minne folk på at det er passerings trening, og ikke snuse andre i rompa trening. Det ble bare tatt pent i mot, og det ble sendt ut en felles melding til alle om å huske avstand. 

Det blir også gitt beskjed om å øke avstand om en hund utagerer, og noen ganger blir de bedt om å gå i utkanten en stund sånn at hunden får avreagert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt nysgjerrig her; er dette en NKK-utdannet instruktør?

Anonymkode: 89fad...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Litt nysgjerrig her; er dette en NKK-utdannet instruktør?

Anonymkode: 89fad...e15

Jeg vet ikke, går det an å sjekke det?

Anonymkode: 79c9b...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vet ikke, går det an å sjekke det?

Alle nkk instruktører står offentlig på nkk sin side. 

(Er selv nkk instruktør og trener ikke passeringer på denne måten.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, PITTY said:

Merkelig at dette ikke reflekteres over av instruktøren selv.

Dette gjelder vel alt, om man vil lære å spille piano eller hva nå pokker det er, å få en positiv statistikk med riktig innlæring/øving. Man starter ikke da på vanskelighetsgrad 10 og justerer seg nedover.. Nesten alle fatter det..

Og det er jo helt normalt å gjøre feil uansett hvor lavt man begynner... Sånn er det bare, det vil aldri bli rett fra første forsøk hverken hos mennesker eller hunder.  Og man trenger ikke se på alle feil som negativ erfaring, det er bare erfaring og det er ikke negativt at hunder lærer å takle ulike situasjoner. På samme måte er ikke alle reaksjoner utagering, det er så utrolig negativt... 

Man kan alltids argumentere med at ts faktisk bude vært mer i forkant tatt i betraktning at hun fint kunne se hvor de øvde passering og fint burde kunne forutse at noen hunder helt sikkert vil reagere forskjellig.  

Anonymkode: 71ba6...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hele vitsen med å trene på stor nok avstand til at han ikke reagerer er jo at man skal trene mye på riktig adferd (ikke reagere), og så skal man ikke øve mye på feil adferd (reagere). Hver gang han har en dårlig passering så får han jo øvd litt mer på det da. Det hjelper jo ingen. 

Og jeg er absolutt ikke flau over hunden min. Jeg er stolt av han og syns han er en flott hund. At han reagerer når en annen hund fysisk er borti han syns jeg faktisk er helt greit, noe annet syns jeg er for mye å forlange. 

Og som du sier. Det handler om to stk. hunder her. Det ødelegger for begge hvis den ene ikke fikser det i det hele tatt. Det er selvsagt også helt normalt at en hund på en eller annen måte reagerer når en annen utagerer. Da må den i så fall være i koma.

Finn en hund/eier med bedre terskler vs din egen når du øver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Og det er jo helt normalt å gjøre feil uansett hvor lavt man begynner... Sånn er det bare, det vil aldri bli rett fra første forsøk hverken hos mennesker eller hunder.  Og man trenger ikke se på alle feil som negativ erfaring, det er bare erfaring og det er ikke negativt at hunder lærer å takle ulike situasjoner. På samme måte er ikke alle reaksjoner utagering, det er så utrolig negativt... 

Man kan alltids argumentere med at ts faktisk bude vært mer i forkant tatt i betraktning at hun fint kunne se hvor de øvde passering og fint burde kunne forutse at noen hunder helt sikkert vil reagere forskjellig.  

Du har rett i at jeg kunne vært mer i forkant. Jeg fulgte bare instruksjonene vi fikk, selv om jeg hadde en dårlig magefølelse. Det skal jeg ikke gjøre igjen! Kommer ikke til å utsette hunden min for mer av dette. 

Likevel mener jeg det er instruktør som har ansvaret for å tilpasse her. De som går på kurs har jo ikke nødvendigvis nok kunnskap, og når man får instrukser av en profesjonell så tenker man jo at det er rett måte å gjøre det på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv instruktør, til og med NKK-instruktør som ikke trener passering på den måten der, og setter alltid stor pris på at kursdeltakere sier i fra eller spør om det er noe de er uenige i, ikke føler de mestrer eller noe de ikke forstår. 

Så si i fra at akkurat denne metoden ikke passer dere - en god instruktør tar til seg det uten å bli snurt og finner en alternativ metode som vil passe deg og din hund bedre. Som f.eks større avstand. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv

Jeg kan bare si løp.

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 14.22):

Ja, jeg tenkte litt det samme. Men samtidig koster det jo litt, og jeg ser at hunden min har utbytte av å gjøre de andre øvelsene (vanlige ting som sitt og bli, kontakt, gå pent og så videre) i et miljø med mange andre hunder rundt. Så jeg har mest lyst til å fortsette men å få bedre avstand i passering. 

Bare ta deg bedre avstand. Ikke gjør det til en "greie" som du må ta opp. Men bare hold deg på avstand når dere gjør de øvelsene, og om instruktøren spør, så si det passer bedre for hunden din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 12.36):

Du har rett i at jeg kunne vært mer i forkant. Jeg fulgte bare instruksjonene vi fikk, selv om jeg hadde en dårlig magefølelse. Det skal jeg ikke gjøre igjen! Kommer ikke til å utsette hunden min for mer av dette. 

Likevel mener jeg det er instruktør som har ansvaret for å tilpasse her. De som går på kurs har jo ikke nødvendigvis nok kunnskap, og når man får instrukser av en profesjonell så tenker man jo at det er rett måte å gjøre det på. 

Enig. Å øke avstanden så man har noe å jobbe med, er grunnleggende informasjon og noe av det første man kommer over når man leter etter råd og tips om hvordan man skal trene passering. En instruktør bør allerede ha dette i arsenalet, og det er litt rart at denne instruktøren ser at flere av hundene har en reaksjon og likevel ikke ber de øke avstanden. 

Den lokale hundeklubb her tilbyr gratis miljøtrening hver uke. Det er medlemmene selv (ikke instruktører) som leder timen (en kort gåtur, så passeringstrening, rotrening, egentrening, innkalling i langline, sniffer, lydighet/rally etc). Det blir gjort veldig klart før hver time at man kjenner egen hund best, og at man holder den avstanden man trenger for å kunne jobbe med hunden. Har man en veldig reaktiv hund, kan man altså stå så langt unna i bakgrunnen som man ønsker. Det er sånn det bør være. Samler man flere hunder for kurs/trening, må man som instruktør forstå at både hundene og eierne er på forskjellige nivå, og tilpasse deretter. 

Når er neste kursdag, Ts? Hva om du bare øker avstanden på egen hånd, og sier "vi trenger bare litt mer avstand" om hun spør/ber deg gå tilbake til linja? 

Anonymkode: e746b...aac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på kurs igjen på torsdag og da sa jeg fra at han måtte ha mer plass. Instruktøren sa det var ok, virket ikke som hun brydde seg nevneverdig. Det gikk bedre denne gangen, også fordi min hund har møtt disse hundene en gang før så de var ikke like interessante nå som forrige gang. Vi stilte oss ytterst på passeringen slik at vi fikk hund bare på ene siden.

Instruktør er generelt lite opptatt av avstand syns jeg, hun ber oss stadig komme nærmere når vi står i en ring og hun skal forklare ting, selv om det ser ut som flere av deltagerne kvier seg for det. Kanskje det er en plan bak det. Jeg vet ikke men det gikk i alle fall bedre nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye avstand er det snakk om at du føler du trenger å ha til andre hunder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye avstand er det snakk om at du føler du trenger å ha til andre hunder? 

Kanskje 1 meter fra selve hunden. Det vil si at hvis hunden har 1 meter bånd den kaster seg mot min hund i, så vil jeg ha minst 2 meter. Hvis ikke har ikke hunden min sjanse til å følge med på meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si det er spesielt at instruktøren er så lite bevisst på avstand. Nå har jeg riktig nok kun vært på to ulike kurs, men der var alle instruktørene opptatt av å skape nok avstand. Stadige påminnelser om å bre seg ut i lokalet når hundene var samlet. Hunden min var vell nesten den roligste hunden på begge kurs, men også den som kunne kveppe til og reagere om en annen kom opp i ansiktet hennes eller snuste på henne. Instruktørene plukket fort opp og var positive til at jeg hele tiden passet på å holde avstand selv om jeg gjort det "i det stille". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/10/2024 at 6:45 AM, Troyamin said:

Alle nkk instruktører står offentlig på nkk sin side. 

(Er selv nkk instruktør og trener ikke passeringer på denne måten.)

Jeg prøvde å se på siden men fant ikke noen oversikt over instruktører. Har du en lenke jeg kan se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg prøvde å se på siden men fant ikke noen oversikt over instruktører. Har du en lenke jeg kan se på?

Siden fungerer dårlig på mobil, du bør derfor åpne lenken på pc. Prøvedommere og annet personell 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Takk! 
Jeg sjekka, instruktøren vi har er ikke på listene. 

Da går du nok på et privat kurs. Har du sjekket ut hva slags kvalifikasjoner instruktøren har? Altså, hvilke resultater har hun med egen hund og hvilken relevant utdanning har hun? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...