AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Del Skrevet 9. januar 2024 Jeg startet på et kurs med hunden min i går. Mye av det vi gjorde var bra, men jeg syns passeringstreningen var dårlig lagt opp. Man skulle passere med veldig liten avstand og ingen av hundene lyktes med å få til gode passeringer. Andre huder kastet seg i båndet etter min hund og kom helt bort til han, og da syns jeg egentlig det er for mye forlangt at han ikke skal reagere. Dette gjentok seg flere ganger, og instruktøren økte til og med vanskelighetsnivået selv om ingen eller kanskje noen få hunder fikk det til. Jeg er redd for at hunden min bare får mange repetisjoner av dårlige passeringer hvis vi fortsetter med dette, og det ønsker jeg ikke. Jeg har lært at man skal starte på et nivå hunden lykkes med og la han øve mye på det før man øker vanskelighetsgraden. Når man gjentar noe hunden mislykkes med så får han jo bare øvd mye på den adferden man ikke vil ha - og det vil jeg jo ikke. Noen som har gode råd? Tenker at jeg egentlig vil slutte på kurset, men det var ganske dyrt og jeg ønsker jo å trene de andre øvelsene. Kan jeg si fra til instruktøren at vi ikke vil være med på passeringstreningen eller er det frekt? Anonymkode: 79c9b...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Del Skrevet 9. januar 2024 Si i det minste hvorfor dere ikke vil delta. Anonymkode: 536fb...208 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Del Skrevet 9. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Si i det minste hvorfor dere ikke vil delta. Anonymkode: 536fb...208 Føler det blir så besserwisser å belære hundeinstruktøren.. hun kan jo sikkert mye mer om hund enn meg. Kan hende det er riktig det hun gjør, men jeg vil ikke utsette hunden min for noe som føles feil for meg. Anonymkode: 79c9b...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Del Skrevet 9. januar 2024 Du kjenner din hund og ser hvor mye den tåler. Det er absolutt ikke hensiktsmessig å trene forbipasseringer veldig tett om hundene ikke takler det. En skal gradvis gå nærmere, men ikke så nærme at du mister kontakt med hunden. Går en for nærme og hunden begynner å kaste seg mot andre hunder, så øver en bare enn stress og problem. Dette burde instruktøren vite. Anonymkode: 89fad...e15 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Del Skrevet 9. januar 2024 Ps. Ikke alle instruktører er gode instruktører😉 Anonymkode: 89fad...e15 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #6 Del Skrevet 9. januar 2024 Forstår det er ubehagelig, men kan du ikke ta en privat samtale med instruktør og si at passeringene som de er nå har for kort avstand for din hund og at dere MÅ ha mer avstand og heller gradvis trappe ned avstanden? Du kjenner hunden din best, ikke instruktøren. Om du ser at det blir ubehagelig for din hund MÅ du jo si fra. Det er også DU som kjøper en tjeneste, da har du (innenfor rimelighetens grenser) rett til å gi tilbakemelding på at du ikke er fornøyd. Bare vær ærlig, men ikke nedlatende. Eventuelt sier du bare at vi ikke ønsker å delta på passeringsøvelsen, ferdig snakka. Anonymkode: 4cfe4...c60 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Del Skrevet 9. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du kjenner din hund og ser hvor mye den tåler. Det er absolutt ikke hensiktsmessig å trene forbipasseringer veldig tett om hundene ikke takler det. En skal gradvis gå nærmere, men ikke så nærme at du mister kontakt med hunden. Går en for nærme og hunden begynner å kaste seg mot andre hunder, så øver en bare enn stress og problem. Dette burde instruktøren vite. Anonymkode: 89fad...e15 Instruktøret sa bare at vi måtte jobbe hardere med å være morsomme og interessante for hunden når den mistet fokus. Men det er en grense for hvor morsom man kan være når det kommer en annen hund fra siden og fysisk tar kontakt liksom. Tror det er helt urealistisk at min hund skal klare å holde fokus i en sånn situasjon, samme hva jeg gjør. Han er jo en urhund i tillegg, ikke noen lydighetsmaskin akkurat. Takk for tilbakemeldingen, nå har jeg litt mer selvtillit på å få sagt fra at vi ikke blir med på det noe mer. Anonymkode: 79c9b...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #8 Del Skrevet 9. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår det er ubehagelig, men kan du ikke ta en privat samtale med instruktør og si at passeringene som de er nå har for kort avstand for din hund og at dere MÅ ha mer avstand og heller gradvis trappe ned avstanden? Du kjenner hunden din best, ikke instruktøren. Om du ser at det blir ubehagelig for din hund MÅ du jo si fra. Det er også DU som kjøper en tjeneste, da har du (innenfor rimelighetens grenser) rett til å gi tilbakemelding på at du ikke er fornøyd. Bare vær ærlig, men ikke nedlatende. Eventuelt sier du bare at vi ikke ønsker å delta på passeringsøvelsen, ferdig snakka. Anonymkode: 4cfe4...c60 Takk, skal gjøre det! Hvis vi får mer avstand så kan vi jo kanskje få noe ut av det. Anonymkode: 79c9b...355 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. januar 2024 #9 Del Skrevet 9. januar 2024 Jeg er selv instruktør og synes det er helt greit at du sier fra at du ikke ønsker å delta. Si gjerne hvorfor. Du kan si at ditt inntrykk er at din hund ikke får en god erfaring fordi den ikke mestrer det. Spør om du kan ha større avstand. Det kan legges frem uten å virke belærende. Og, som andre nevner, alle instruktører er ikke like gode på alt. Jeg har f.eks mye erfaring med passeringstrening, men lite erfaring med ting som f.eks agility eller jaktprøver. Der hadde jeg kommet til kort som instruktør. Selv om man er utdannet hundeinstruktør så betyr det ikke at man er like god på alt som har med hundetrening å gjøre. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Del Skrevet 9. januar 2024 Absolutt innenfor å si ifra. Hunden din føler ikke mestring og trenger større avstand, punktum. Du har all rett til å stå opp for hunden din og bestemme hva som er greit og ikke 🙂 Anonymkode: e746b...aac 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Del Skrevet 9. januar 2024 Takk for støtte alle sammen! Jeg er jo ingen ekspert så jeg blir så usikker når jeg er uenig i noe som en profesjonell person gjør. Skal tørre å si fra på neste kursdag om at min hund skal ha mer avstand, eller stå over øvelsen. Anonymkode: 79c9b...355 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 9. januar 2024 #12 Del Skrevet 9. januar 2024 Det kurset ville jeg med all sannsynlighet ha sluttet på. Tilnærmet alle hundetrenere, adferdspesialister etc med oppdatert kunnskap trener med at man skal ha avstand nok i passeringstrening til at hunden ikke avreagerer. Det er jo en del av ABC i moderne hundetrening. Å øke vanskelighetsgraden når ingen deltakere får suksess er helt bak mål og tyder på at instruktøren ikke leser eiere og hunder. Det kan fort forsterke utageringen til hundene. Jeg lurer litt på hvilke metoder for å hindre utagering under passering instruktøren anbefaler. Godbiter og godord holder vell ikke når man presser hundene sånn... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 9. januar 2024 #13 Del Skrevet 9. januar 2024 Be om å få tilpasset vanskelighetsgraden etter deres nivå. Du skyter deg selv i foten ved å skulke passeringstreningen helt og holdent, for det er mengdetrening som skal til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #14 Del Skrevet 9. januar 2024 Er det et kurs for reaktive hunder med passeringsproblemer? Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hvorfor du vil trene på så stor avstand at hunden din ikke reagerer? Det er jo strengt tatt ikke realistisk i forhold til hvordan det er på tur. Egentlig handler det vel strengt tatt ikke om at hunden føler mestering (gjør de det? ), men at du som eier ikke føler mestering eller blir flau over at hunden din ikke er så lyding som du vil..? Anonymkode: 71ba6...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 9. januar 2024 #15 Del Skrevet 9. januar 2024 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Er det et kurs for reaktive hunder med passeringsproblemer? Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hvorfor du vil trene på så stor avstand at hunden din ikke reagerer? Det er jo strengt tatt ikke realistisk i forhold til hvordan det er på tur. Egentlig handler det vel strengt tatt ikke om at hunden føler mestering (gjør de det? ), men at du som eier ikke føler mestering eller blir flau over at hunden din ikke er så lyding som du vil..? Anonymkode: 71ba6...81d Har man en hund som reagerer i passeringer så bør man også på tur få så stor avstand at hunden ikke reagerer. Dette fordi for hver gang hunden får en reaksjons så befester man dette som nok en dårlig erfaring og atferden forsterkes. Du har rett i at hunden nok ikke føler mestring, det er mer enn formulering som betyr at hunden har så stor avstand at den ikke utagerer på noen måte. Først da kan man nå inn til hunden med f.eks godbiter for å motbeitnge (endre hundens assosiasjon) og dermed over tid erstatte hundens erfaring med passerende hunder fra noe negativt (utagering) til noe positivt (så stor avstand at hunden ikke stresser seg sånn opp at den utagerer + godbiter). Hvis man er så nær en passerende hund at man må "være mer underholdende" for å få hundens oppmerksomhet så betyr det egentlig bare at man er for nær og bør ha større avstand. Man skal ikke avlede hunden med ablegøyer eller godbiter, men ha så stor avstand at man ser hvordan hunden reagerer på situasjonen uten avledning. Først da kan man se hvordan hunden faktisk har det. Endret 9. januar 2024 av Tabris 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #16 Del Skrevet 9. januar 2024 2 hours ago, Anonymbruker*** said: Det kurset ville jeg med all sannsynlighet ha sluttet på. Tilnærmet alle hundetrenere, adferdspesialister etc med oppdatert kunnskap trener med at man skal ha avstand nok i passeringstrening til at hunden ikke avreagerer. Det er jo en del av ABC i moderne hundetrening. Å øke vanskelighetsgraden når ingen deltakere får suksess er helt bak mål og tyder på at instruktøren ikke leser eiere og hunder. Det kan fort forsterke utageringen til hundene. Jeg lurer litt på hvilke metoder for å hindre utagering under passering instruktøren anbefaler. Godbiter og godord holder vell ikke når man presser hundene sånn... 2 hours ago, Portia Catonis said: Be om å få tilpasset vanskelighetsgraden etter deres nivå. Du skyter deg selv i foten ved å skulke passeringstreningen helt og holdent, for det er mengdetrening som skal til. Jeg skal gjøre det. Ønsker jo å få trent på dette så mye som mulig, men da på god måte som ikke gjør det verre. 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det et kurs for reaktive hunder med passeringsproblemer? Hvis ikke, så ser jeg ikke helt hvorfor du vil trene på så stor avstand at hunden din ikke reagerer? Det er jo strengt tatt ikke realistisk i forhold til hvordan det er på tur. Egentlig handler det vel strengt tatt ikke om at hunden føler mestering (gjør de det? ), men at du som eier ikke føler mestering eller blir flau over at hunden din ikke er så lyding som du vil..? Anonymkode: 71ba6...81d Nei, det er et vanlig lydighetskurs, men flere av hundene der har passeringsproblemer. Min hund har i utgangspunktet ikke det i noen stor grad, men dersom passerende hund bykser mot han reagerer han så klart, særlig når det er kort avstand. Det var dette som skjedde på kurset, og som jeg ikke vil at skal gjenta seg for ofte. Dersom han går forbi en hund som ikke bryr seg om han kan han passere relativt tett uten å bry seg. Hele vitsen med å trene på stor nok avstand til at han ikke reagerer er jo at man skal trene mye på riktig adferd (ikke reagere), og så skal man ikke øve mye på feil adferd (reagere). Hver gang han har en dårlig passering så får han jo øvd litt mer på det da. Det hjelper jo ingen. Og jeg er absolutt ikke flau over hunden min. Jeg er stolt av han og syns han er en flott hund. At han reagerer når en annen hund fysisk er borti han syns jeg faktisk er helt greit, noe annet syns jeg er for mye å forlange. Anonymkode: 79c9b...355 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #17 Del Skrevet 9. januar 2024 2 hours ago, Anonymbruker*** said: Det kurset ville jeg med all sannsynlighet ha sluttet på. Tilnærmet alle hundetrenere, adferdspesialister etc med oppdatert kunnskap trener med at man skal ha avstand nok i passeringstrening til at hunden ikke avreagerer. Det er jo en del av ABC i moderne hundetrening. Å øke vanskelighetsgraden når ingen deltakere får suksess er helt bak mål og tyder på at instruktøren ikke leser eiere og hunder. Det kan fort forsterke utageringen til hundene. Jeg lurer litt på hvilke metoder for å hindre utagering under passering instruktøren anbefaler. Godbiter og godord holder vell ikke når man presser hundene sånn... Ja, jeg tenkte litt det samme. Men samtidig koster det jo litt, og jeg ser at hunden min har utbytte av å gjøre de andre øvelsene (vanlige ting som sitt og bli, kontakt, gå pent og så videre) i et miljø med mange andre hunder rundt. Så jeg har mest lyst til å fortsette men å få bedre avstand i passering. Anonymkode: 79c9b...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 9. januar 2024 #18 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg tenkte litt det samme. Men samtidig koster det jo litt, og jeg ser at hunden min har utbytte av å gjøre de andre øvelsene (vanlige ting som sitt og bli, kontakt, gå pent og så videre) i et miljø med mange andre hunder rundt. Så jeg har mest lyst til å fortsette men å få bedre avstand i passering. Anonymkode: 79c9b...355 Skjønner den. Det burde ikke være et problem å gi tilbakemelding om at dere trenger mer avstand i passeringstrening. Er ikke instruktør lydhør kan du i verste fall stå over øvelsen (blir kanskje litt kleint men). Passeringstreningen som den gjøres har lite for seg, men de andre øvelsene er jo supre også for passeringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #19 Del Skrevet 9. januar 2024 Jeg er instruktør, og jeg hadde satt pris på at du sa fra slik at vi kunne tilpasset. Som jeg sa første kurskveld på sist kurs: Dere kjenner deres hunder best, dere ser dem hver dag. Jeg ser dem på kurs to ganger i uka med masse andre hunder og har ikke øyne i nakken alltid 😊 Jeg tenker en god instruktør setter pris på tilbakemeldinger og ønsker. Anonymkode: b974c...e13 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 9. januar 2024 #20 Del Skrevet 9. januar 2024 Merkelig at dette ikke reflekteres over av instruktøren selv. Dette gjelder vel alt, om man vil lære å spille piano eller hva nå pokker det er, å få en positiv statistikk med riktig innlæring/øving. Man starter ikke da på vanskelighetsgrad 10 og justerer seg nedover.. Nesten alle fatter det.. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå