AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #1 Skrevet 9. januar 2024 Jeg er sykmeldt med svangerskapsplager og har aldri fått beskjed av fastlegen om å møte opp på legekontoret når jeg spør om å forlenge sykmeldingen. Enten ringer hun opp igjen, eller hvis hun har veldig mye å gjøre fikser hun det bare. Sist jeg var sykmeldt var etter forrige mammapermisjon, da hadde jeg et fysisk tungt yrke og store ryggproblemer, og da var det akkurat det samme. Ei venninne av meg har samme fastlege og sender bare melding på Helsenorge om hun trenger å forlenge sykmelding. Og så leser jeg her inne at det er så strengt, at man må inn på time for hver gang osv. Hvorfor er det så enkelt og greit med min lege, da? Anonymkode: 389d3...1eb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og så leser jeg her inne at det er så strengt, at man må inn på time for hver gang osv. Man må ikke det. De legene som krever det er de dårligste legene, de er mer opptatt av papir, regler og å se på skjermen sin enn å følge opp pasientene sine. Anonymkode: 87c3c...8ef
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 Man må ha kontakt. Enten oppmøte eller telefon eller tekst. Ikke lov å forlenge uten kontaktpunkt Anonymkode: 769f3...c9b 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 Det er legen som må vurdere det, og at de må se deg for å ha grunnlaget for videre sykemelding. Jeg vil jo uansett si at det er smart å se legen innimellom ved langvarige plager. Legen må også gi en beskrivelse av din funksjon til nav ved noen av sykemeldingene og da bør de se deg. Anonymkode: ee587...a07 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #5 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man må ikke det. De legene som krever det er de dårligste legene, de er mer opptatt av papir, regler og å se på skjermen sin enn å følge opp pasientene sine. Anonymkode: 87c3c...8ef Har du noe kilde på påstanden din ? Anonymkode: 76c96...475 2 3
Daria Skrevet 9. januar 2024 #6 Skrevet 9. januar 2024 Jeg hadde en lege tidligere hvor jeg nærmest kunne bestille forlengelse på sms - jeg gikk med varierende gradert sykemelding i tre måneder uten å være innom legekontoret etter den første konsultasjonen. Min nåværende ville ha meg inn hver måned da jeg gikk langtidssykmeldt, ikke fordi hun tvilte på at jeg var syk og trengte videre sykmelding, men hun syntes det var greit å se og snakke med meg(og sa at nav også ønsket at de gjorde det) . For min egen del satte jeg også pris på å bli skikkelig fulgt opp, det var en trygghet i å faktisk treffe legen jevnlig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #7 Skrevet 9. januar 2024 Jeg er sykemeldt selv på den tredje mnd.. det som slår meg er at NAV har alt for stor MAKT. De skal nesten overgå legens avgjørelse. De skal ha mye opplysninger om helsen min. Det er ikke alltid greit når man bor på en liten plass. Der alle vet hvem alle er. Å alle de idiotiske mld. Fra nav om alt mulig. Har problemer med øynene å har problemer med å lese. Så det er ikke alltid jeg "gidder" å gå inn å se hva nav maser om. Å da får jeg påminnelse om at det er en beskjed fra nav. Har sluppet meldeplikt pga. Helsessituasjonen pr. Dags dato. Går kun inn å svarer på nav når sykemeldinger går ut. Å jeg får en ny å sende til sjef. Kjenner jeg ikke orker å bry meg om hva nav mener og vil. Anonymkode: 5c410...e96 1
missmcbeal Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 (endret) Er det faktisk samme sykmelding og du faktisk skal forlenge den inneværende perioden så er det ikke noe i regelverket som tilsier at du må møte fysisk, legen kan fint ta det over telefon. Jeg forlenget nettopp min sykmelding over telefon. Da var det ikke noe spesielle endringer da jeg venter på oppfølging i spesialhelsetjenesten, og legen kjenner sykehistorien godt og har ikke behov for å gjøre undersøkelser. Men det kan være at din lege ønsker at du møter opp fysisk for undersøkelse etc. av andre grunner, så legen kan jo kreve oppmøte om han faktisk mener det er nødvendig før han vil skrive videre sykemelding. Dersom det er snakk om opphold i sykmelding og at det egentlig ikke er en forlengelse, men en ny som skrives, selv om det skulle være samme problemstilling, så blir det noe annet. Da sier nok regelverket om at du må møte fysisk. Da jeg ble sykmeldt av overlegen etter operasjon, og skulle bli videre sykmeldt av fastlegen min etter 10 dager, så måtte jeg derimot møte fysisk hos legen for å få forlenget, fordi det ikke var fastlegen min som hadde skrevet den første sykmeldingen. Selv om fastlegen hadde epikrise fra sykehuset og jeg hadde hatt masse oppfølging i forkant. Så der var det regelverket som slo inn som tilsa at legen ikke bare kunne forlenge over telefon og at jeg måtte møte fysisk. Så vesentlig er om det er samme lege som har skrevet sykmelding for forlenging over telefon. Endret 9. januar 2024 av missmcbeal 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er sykemeldt selv på den tredje mnd.. det som slår meg er at NAV har alt for stor MAKT. De skal nesten overgå legens avgjørelse. De skal ha mye opplysninger om helsen min. Det er ikke alltid greit når man bor på en liten plass. Der alle vet hvem alle er. Å alle de idiotiske mld. Fra nav om alt mulig. Har problemer med øynene å har problemer med å lese. Så det er ikke alltid jeg "gidder" å gå inn å se hva nav maser om. Å da får jeg påminnelse om at det er en beskjed fra nav. Har sluppet meldeplikt pga. Helsessituasjonen pr. Dags dato. Går kun inn å svarer på nav når sykemeldinger går ut. Å jeg får en ny å sende til sjef. Kjenner jeg ikke orker å bry meg om hva nav mener og vil. Anonymkode: 5c410...e96 Så rart, er sikkert forskjell på NAV-kontor? Jeg har vært sykmeldt i varierende grad i september, men har gradvis trappet opp. Har aldri hatt noe dialog med NAV siden jeg ble sykmeldt, utenom at jeg har sendt inn søknad om sykpenger når jeg skal. Har selvfølgelig hatt oppfølgingsmøte med bare arbeidsgiver om tilrettelegging, men vet ikke helt om arbeidsgiver har rapportert dette til NAV eller ikke. Eneste spesielt som skjedde var at legen etter 3 måneder ble bedt om å sende inn en mer detaljert beskrivelse av situasjonen min. Men jeg har ikke måtte gjøre annet enn å sende inn sykmeldingene til NAV og fylle inn søknad om sykpenger. Jeg trodde det var først etter 6 måneder at NAV ble mer på ballen. Kan det være at legen har skrevet for dårlig sykmelding? Anonymkode: 1cccf...c4b
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 Det er veldig stor forskjell på leger, jeg har en som omtrent aldri sykmelder i det hele tatt, da skal man være nesten død. Anonymkode: fea99...d3e
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er veldig stor forskjell på leger, jeg har en som omtrent aldri sykmelder i det hele tatt, da skal man være nesten død. Anonymkode: fea99...d3e Tja, da er det kanskje litt sent å vurdere sykmelding ... Anonymkode: d61d3...1ca
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 Jeg har stort sett bare kunne forlenge sykemelding med en telefontime (betalt) med fastlegen. Har hørt at hun kan være streng med andre, men føler hun har stor tillit til min egen vurdering. Tror hun har denne tillitten av flere grunner. Den ene er at jeg ikke hadde vært innom fastlege på 10-12 år, så hun vet i det minste hun kunne utelukke hypokonder eller generell arbeidsskyhet. I tillegg er jeg i en "sårbar" situasjon hvor man vanligvis forventer større bruk av helsetjenester enn det jeg har hatt. Jeg kunne mest sannsynlig fått uføretrygd på dagen med mitt alvorlige, fysiske handicap. Men har stått i jobb i mange år allikevel. Jeg føler faktisk at nettopp pga dette så har hun veldig stor respekt for meg og tenker at jeg har en integritet og kan gjøre en grei vurdering på hvorvidt jeg har behov for sykemelding. Anonymkode: fd081...844
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #13 Skrevet 9. januar 2024 Nei, man må ikke møte opp hver gang. Er det en kjent problemstilling uten særlig utvikling, så er jo vurderingen omtrent den samme. Innimellom er det jo lurt å være innom for ny vurdering, eventuelt prøve ny behandling eller ta noen nye prøver. Jeg har vært syk i noen måneder nå med lunger/luftveier, og har følt meg veldig godt ivaretatt hele tiden av min lege som har sagt at jeg MÅ komme innom for sjekk osv, pluss henvisninger. Ikke fordi hun tror jeg er hypokonder (tvert i mot tror jeg hun mener at jeg påstår at jeg er friskere enn jeg var), men fordi hun ville ha kontroll på det fysiske, rett og slett. Men som sagt, er det ikke noe som skal følges opp på den måten, så må man ikke alltid innom, nei. Telefon eller e-konsultasjon holder som regel da. Anonymkode: 504d2...810 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #14 Skrevet 9. januar 2024 NAV har noen krav, de har strammet inn litt nylig og da må man innimellom innom igjen (ikke hver gang). Anonymkode: bc5b8...e29
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #15 Skrevet 9. januar 2024 Jeg har forlenget mange sykemeldinger på e-konsultasjon (langtidssykemeldt). Jeg har beskrevet hvordan jeg har det også har legen stilt spørsmål om noe er uklart eller han lurer på noe. Ikke noe mer enn det. Anonymkode: d0785...459
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #16 Skrevet 9. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: NAV har noen krav, de har strammet inn litt nylig og da må man innimellom innom igjen (ikke hver gang). Anonymkode: bc5b8...e29 Dette stemmer! Anonymkode: 2b34a...0df
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #17 Skrevet 9. januar 2024 Det er ikke gratis å gå sykemeldt. Det minste man kan bidra med er å møte opp hos legen. Anonymkode: 22c53...412 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #18 Skrevet 9. januar 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke gratis å gå sykemeldt. Det minste man kan bidra med er å møte opp hos legen. Anonymkode: 22c53...412 Nav krever også aktivitet. En av de er også å gå til legen. Fysio. Osv. Anonymkode: 2b34a...0df
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #19 Skrevet 9. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nav krever også aktivitet. En av de er også å gå til legen. Fysio. Osv. Anonymkode: 2b34a...0df Synes det er helt fint at nav krever det. Anonymkode: 22c53...412 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #20 Skrevet 9. januar 2024 Jeg var relativt nylig hos legen for å be om sykemelding grunnet svangerskapsrelaterte plager. Opplevde det hele som veldig strengt! Fikk bare 20% i en uke, og måtte bestille ny time dersom dette skulle vise seg å ikke var tilstrekkelig. For å forlenge disse 20% måtte jeg også bestille time og møte opp fysisk. Fikk beskjed av legen om at det var NAV som hadde strammet inn og blitt veldig strenge på dette. Veldig bra at sykemeldinger ikke bare kan «bestilles» og at legen skal vurdere den enkeltes behov - så klart! Føler likevel det i enkelte tilfeller kan virke mot sin hensikt og at oppmøtekriteriet burde kunne frafalles. NAV må da bekoste den tiden jeg er borte fra jobb for å være fysisk på legekontoret (fått beskjed om at dette kan føres som svangerskapsoppfølging, og at arbeidsgiver får tilbakebetalt dette fra NAV), og ikke minst at det skaper enda større helsekøer for de som virkelig har behov for å møte legen. Senere i svangerskapet hadde jeg forresten behov for en ny sykemelding, og fikk da komme til en annen lege enn min fastlege (som jeg opplevde som noe rigid angående sykemelding), og hun sykemeldte meg 50-30% fire uker frem i tid og sa hun kom til å ringe meg når denne perioden var ferdig (rett før permisjonsstart) for å vurdere behovet mitt på daværende tidspunkt🥹🫶🏻Så tydeligvis ulik praksis innad i samme kommune, og innad på samme legekontor! Anonymkode: c7ba5...55c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå