Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer er ikke kjempefornøyd med barnehagen. De var ikke ute i hele desember, og har vært inne så langt i januar. Det er nå veldig mye is utenfor barnehagen så de bruker det som grunn for å holde barna inne. Det har ikke vært is i hele desember. 

jeg syntes dette er veldig leit og lurer på om det er noe jeg kan ta opp med barnehagen? Isåfall hvordan gjør jeg det på en ordentlig og ryddig måte?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Ariande skrev (38 minutter siden):

Jeg og min samboer er ikke kjempefornøyd med barnehagen. De var ikke ute i hele desember, og har vært inne så langt i januar. Det er nå veldig mye is utenfor barnehagen så de bruker det som grunn for å holde barna inne. Det har ikke vært is i hele desember. 

jeg syntes dette er veldig leit og lurer på om det er noe jeg kan ta opp med barnehagen? Isåfall hvordan gjør jeg det på en ordentlig og ryddig måte?

Du kan gi beskjed til FAU , så kan de ta det opp på møte :) 

Hvor gammel er barnet og de andre på avdelingen? De minste (1 åringer) er ofte mindre ute på denne årstiden, men de kan jo ikke bare sitte inne hele vinteren. 

Eller så kan du spørre ped.leder på avdelingen. «Jeg bare lurte på om det er en spesiell grunn til at barna ikke er mer ute. Jeg syns de er veldig mye inne og ønsker at barnet mitt er mer ute, er det noe vi kan gjøre for å legge til rette for det?»  (Jeg opplever at mange barnehager må mase på foreldre om riktig tøy f.eks, og der jeg jobbet før var det et gjentagende problem hos flere barn at de ikke hadde ordentlig med tøy). Eller så er det rett å slett holdningene til de ansatte (det er kaldt, det blåser, det regner så mye, det er glatt, det tar så lang tid og er krevende å kle på og av alle barna så mye klær når det er kaldt). Noen finner på unnskyldinger for å slippe å gjøre jobben å gå ut… 🙄 

Hos oss har de vært ute selvom det er litt glatt , og de er ute når det er -20. Da deles de opp i grupper så de aller minste er igjen inne. De kan strø på uteområdet der det er glatt? Finne et område hvor det ikke er is? Gå på tur? Gapahauk med matpakke? Kommer litt an på alderen i gruppa, men det er mye man kan gjøre. 

Hvis det er veldig mye is ute så må de vurdere sikkerheten til barna (og ansatte). Men å holde seg inne en hel mnd?😳 Det syns jeg ikke er ok. Jeg forventer at ungen min er ute hver dag, og helst 2 ganger om dagen (mellom måltider). Hun er 2 år, elsker å være ute, ake, gå på ski, leke i snøen, bruke bøtte og spade, lage snømann osv. 

Anonymkode: c29c9...475

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor gammel er barnet og de andre på avdelingen? De minste (1 åringer) er ofte mindre ute på denne årstiden, men de kan jo ikke bare sitte inne hele vinteren. 

Eller så kan du spørre ped.leder på avdelingen. «Jeg bare lurte på om det er en spesiell grunn til at barna ikke er mer ute. Jeg syns de er veldig mye inne og ønsker at barnet mitt er mer ute, er det noe vi kan gjøre for å legge til rette for det?»  (Jeg opplever at mange barnehager må mase på foreldre om riktig tøy f.eks, og der jeg jobbet før var det et gjentagende problem hos flere barn at de ikke hadde ordentlig med tøy). Eller så er det rett å slett holdningene til de ansatte (det er kaldt, det blåser, det regner så mye, det er glatt, det tar så lang tid og er krevende å kle på og av alle barna så mye klær når det er kaldt). Noen finner på unnskyldinger for å slippe å gjøre jobben å gå ut… 🙄 

Hos oss har de vært ute selvom det er litt glatt , og de er ute når det er -20. Da deles de opp i grupper så de aller minste er igjen inne. De kan strø på uteområdet der det er glatt? Finne et område hvor det ikke er is? Gå på tur? Gapahauk med matpakke? Kommer litt an på alderen i gruppa, men det er mye man kan gjøre. 

Hvis det er veldig mye is ute så må de vurdere sikkerheten til barna (og ansatte). Men å holde seg inne en hel mnd?😳 Det syns jeg ikke er ok. Jeg forventer at ungen min er ute hver dag, og helst 2 ganger om dagen (mellom måltider). Hun er 2 år, elsker å være ute, ake, gå på ski, leke i snøen, bruke bøtte og spade, lage snømann osv. 

Våre 1 åringer er ute hver dag med mindre spesielle forhold tilsier det. Om så 10 minutter. De øver på å kle på, vente på hverandre, hente klær, gå ut og kle av. Jeg ville bare spurt hvorfor de er så lite ute, tatt det opp med FAU, og hvis de nevner isen, spurt hvilke tiltak de vurderer gjøre. 

Anonymkode: 93595...3c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for bra svar 😊 

jeg skal prøve å ta det opp med ped.leder, jeg er bare så engstelig for å ta opp noe sånn 🥶 men må bare prøve, jenta mi er to år og elsker også være ute. Kanskje jeg kan si jeg kan komme på kvelden og knuse isen 😂🤞

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Våre 1 åringer er ute hver dag med mindre spesielle forhold tilsier det. Om så 10 minutter. De øver på å kle på, vente på hverandre, hente klær, gå ut og kle av. Jeg ville bare spurt hvorfor de er så lite ute, tatt det opp med FAU, og hvis de nevner isen, spurt hvilke tiltak de vurderer gjøre. 

Takk for svar! Skal ta det opp med ped.leder. 

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat desember er ofte litt unntakstilstand i bhg, da er set mye som skjer med juleaktiviteter på formiddagene og ofte igså kaldt å være ute. Se om det blir bedre bå i han, om det  is og glatt er det riktig å bli inne

Anonymkode: fa134...167

AnonymBruker
Skrevet
Ariande skrev (6 timer siden):

Det er jo helt sprøtt om de ikke var ute en eneste dag i hele desember! Og så er det ekstremt merkelig om absolutt ingen av dere foreldrene har reagert på dette?!?

Anonymkode: 11d15...ec3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ute når det ikke er veldig kaldt. Har barn fra 1-2 år. De minste barna står gjerne bare å gråter ute, blir frustrert for de må ha votter på men ikke klarer å holde noe i hendene og vi har derfor hatt disse inne ganske ofte i Desember. Vi tar ikke de ut for en hver pris, bare for at det skal se bra ut for foreldrene. De blir fort kald da de beveger seg lite. De største barna (2 åringene) har vi ute så og si hver dag. 

Og en ting til: det er mye lettere å ha barn ute enn inne. Så om du mener barnehagen er lat for å ikke ta de ut, så vil jeg nok tro det er mer støy, konflikt, mer å passe på osv inne. 

Anonymkode: aba9e...d5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Små barn skal ikke ut om det er mer en 10 minus 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ariande skrev (6 timer siden):

Helt elendig. I mine barns bhg fikk vi beskjed om å sende med ullsokker å ha utenpå sko for å være ute. 

Ta det i FAU at omtådet må opparbeides på nytt så det kan forhindre is

Anonymkode: bb432...7ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer an på hvor i landet. Mine barn var ute helt ned til minst -20.  Sov ute i -15. 

-10 er ikke det samme overalt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du vise til retningslinjene? 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer an på hvor i landet. Mine barn var ute helt ned til minst -20.  Sov ute i -15. 

Nettopp. Det er heller ikke slik at de holder barna inne fordi det står -11 grader. Det er en evaluering. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns du kan si fra :) 4-åringen på storbarnsavdeling har vært ute hver dag uansett temp. (Oslo-området) Avdelingen til minste på 1,5 har vært inne de verste dagene her med rundt -20.

Anonymkode: 9c3a1...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Det ville jeg nok tatt opp med barnehagen ja, det var uvanlig og unødvendig mye tid inne. Må jo bli veldig slitsomt for barna å alltid være inne hele dagen med mye støy osv. Er det stor barnehage?

Anonymkode: 39cdc...0ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

NHI anbefaler ikke å sove ute i kaldere enn -10 grader. Bare så det er klart.

Det har vært MYE sykdom i samfunnet i desember, slik at bemanningen i mange bhg har vært lav. De ansatte kan være syke selv, eller måtte være hjemme med sykt barn. I tillegg er det gjerne mindre tilgang på vikarer pga eksamen, og bhg vår bruker kun en pool av kjente vikarer, av hensyn til barnas trygghet.

Dette, kombinert med periodevis veldige lave temperaturer også i desember, har gjort at de var lite ute da. I 2024 har de fortsatt ikke vært ute, da det har vært mellom -13 og -28 her. Satser på at det blir mildere i morgen, slik at de får vært ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, kaarebjarne said:

NHI anbefaler ikke å sove ute i kaldere enn -10 grader. Bare så det er klart.

Det har vært MYE sykdom i samfunnet i desember, slik at bemanningen i mange bhg har vært lav. De ansatte kan være syke selv, eller måtte være hjemme med sykt barn. I tillegg er det gjerne mindre tilgang på vikarer pga eksamen, og bhg vår bruker kun en pool av kjente vikarer, av hensyn til barnas trygghet.

Dette, kombinert med periodevis veldige lave temperaturer også i desember, har gjort at de var lite ute da. I 2024 har de fortsatt ikke vært ute, da det har vært mellom -13 og -28 her. Satser på at det blir mildere i morgen, slik at de får vært ute.

I barnehagen vår er mitt inntrykk at de heller er ute når de har få folk, for da kan de slå sammen voksne fra flere avdelinger og passe på hele gjengen sammen ute, uten at det blir for mange barn på ett rom inne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I barnehagen vår er mitt inntrykk at de heller er ute når de har få folk, for da kan de slå sammen voksne fra flere avdelinger og passe på hele gjengen sammen ute, uten at det blir for mange barn på ett rom inne. 

Men når det er veldig kaldt, så må de voksne aktivisere ungene og passe på at ingen blir sittende stille. Hos oss har vi både romslige avdelinger, og en stor felles avdeling, slik at det har gått fint hos oss. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ingen som fraråder det. Vis gjerne til de retningslinjene. Det er frarådet å la spedbarn være ute når det er under -10. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å min sover ute i -25 😅 Ikke når han var baby selvfølgelig. Men er stor forskjell på en 1 åring og en 3 åring… Og hvor i landet man befinner seg. 

Skrevet

Ville vurdert å bytte barnehage om det ikke endrer seg, og det enkelt kan gjøres. Jeg har en 1- åring som er ute hver dag i barnehagen, selv i denne ekstrem- kulda. Det blir jo ikke lenge av gangen, men de får seg en tur ut. Hun går i en steiner- barnehage.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...