Fru Uperfekt Skrevet 10. januar 2024 #41 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 1.36): Jeg er for tiden sykemeldt fordi jeg er utbrent. Gikk på en smell for 1 1/2 måneder siden, og har vært utbrent siden. Har også fått store psykiske problemer, og har endelig fått tilbud om psykolog og mer hjelp. Har hatt løpende sykemelding på to uker om gangen. Legen ville at jeg skulle begynne å jobbe igjen etter noen dager, og har vært vanskelig å forholde seg til i en veldig tung periode. Fredagen før jul skulle han ringe meg for forlenget sykemelding. Når klokken var nærmere 17:00 hadde han fortsatt ikke ringt, og jeg antok at han hadde glemt meg. 2. Januar får jeg melding om at jeg har fått time dagen etterpå. Jeg satt da værfast mange timer unna hjemmet (juleferie hos familie). Ringte legekontoret og ga beskjed, hvorpå de satte meg på ny time dagen etter. Fikk etter mye om og men utsatt timen til over helgen, så jeg var sikker på at jeg klarte å komme meg hjem. Legen min påstår å ha prøvd å kontakte meg mange ganger, fredagen før jul. Jeg ser tilbake i loggen og ser at jeg har ETT ubesvart anrop, fra skjult nummer. Legen min mener at han ikke kan tilbakedatere sykemeldingen min, fordi han må vurdere meg. Han vet godt at jeg er nedbrutt og psykisk syk, og at jeg akkurat har fått tilbud om behandling. Ingenting er forandret siden jeg ba om sykemelding første gang. Dette vet han. Er det virkelig umulig å tilbakedatere sykemelding på deg grunnlaget? Jeg sitter nå med et par dager med fravær fra jobb som jeg ikke kan dokumentere for. Og i disse tider er hver eneste krone inn gull verdt. Jeg har tre barn, og én inntekt.. Jeg kan bare ikke forstå at det skal være så strengt.. Anyone? Anonymkode: bf09e...396 De kan tilbakedatere noen dager om de føler for det. Min gjorde det når jeg var langtids sykemeldt men fikk beskjed om at 3 dager var maks
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #42 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ikke påstått noe annet. Det er derfor jeg lagde dette innlegget, fordi jeg ikke selv vet. Når du skriver : "men jeg mener fremdeles at legen har ingen plikt eller må hverken sykemelde deg eller skrive sykemelding tilbake i tid".... Skriver du det fordi du VET at det er sånn - eller er det bare noe du mener? Fordi hvis du ikke 100% sikkert vet, så virker det for meg rart at du fortsetter å skrive her inne. Det eneste du gjør er å vri og vende på alt, henvise til informasjon som du tydelig ikke har lest nøye og bare mene noe om alt. Du spør hvorfor min "kone" ikke kunne kjøre bil for eksempel... Har jeg nevnt at hun har førerkort? Kan det være spesielle grunner til at hun ikke kjørte? Eller var det rett og slett fordi, som jeg har sagt tidligere i denne tråden, at jeg antok at jeg var glemt? At jeg ikke forventet at legen ville ringe? Hvis du mener at min samboer har mast,, og utøvd "psykisk press" på min lege på bakgrunn av det du har lest, så tror jeg du må gå litt i deg selv. Lykke til. Anonymkode: bf09e...396 Ikke meg du siterer. Detter hekt riktig at legen ikke har plikt til å tilbakedatere og ikke må gi deg sykemelding. De kan gjøre det. Det vanligste er å tilbakedatere et par dager pga vanskelig med å få time, ikke en uke fordi du ikke kom deg hjem fra juleferie. Det er legens vurdering, så her kommer du ikke noen vei om legen sier nei. Anonymkode: cd539...a4c 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #43 Skrevet 10. januar 2024 Kanino skrev (12 timer siden): Joda leger kan tilbakedatere sykemeldinger. AnonymBruker skrev (6 timer siden): "2. Januar får jeg melding om at jeg har fått time dagen etterpå." Nå kan jeg ikke hjelpe deg mer. Les gjerne igjennom hva jeg har skrevet en gang til. Det er tydelig at det går litt fort i svingene. Jeg lurte på om man kunne tilbakedatere en sykemelding, ikke noe mer. Takk for at du tok deg tid til å svare. Anonymkode: bf09e...396 Fru Uperfekt skrev (4 timer siden): De kan tilbakedatere noen dager om de føler for det. Min gjorde det når jeg var langtids sykemeldt men fikk beskjed om at 3 dager var maks De KAN tilbakedatere HVIS visse kriterier er fulgt. Ikke bare hvis de føler for det. Dette er faktisk ganske strengt, og legen kan miste retten til å sykemelde hvis kravene brytes, og pasienten kan miste retten på sykepenger. Anonymkode: d22e7...930
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #44 Skrevet 10. januar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke påstått noe annet. Det er derfor jeg lagde dette innlegget, fordi jeg ikke selv vet. Når du skriver : "men jeg mener fremdeles at legen har ingen plikt eller må hverken sykemelde deg eller skrive sykemelding tilbake i tid".... Skriver du det fordi du VET at det er sånn - eller er det bare noe du mener? Fordi hvis du ikke 100% sikkert vet, så virker det for meg rart at du fortsetter å skrive her inne. Det eneste du gjør er å vri og vende på alt, henvise til informasjon som du tydelig ikke har lest nøye og bare mene noe om alt. Du spør hvorfor min "kone" ikke kunne kjøre bil for eksempel... Har jeg nevnt at hun har førerkort? Kan det være spesielle grunner til at hun ikke kjørte? Eller var det rett og slett fordi, som jeg har sagt tidligere i denne tråden, at jeg antok at jeg var glemt? At jeg ikke forventet at legen ville ringe? Hvis du mener at min samboer har mast,, og utøvd "psykisk press" på min lege på bakgrunn av det du har lest, så tror jeg du må gå litt i deg selv. Lykke til. Anonymkode: bf09e...396 Det er slik det er. 100%. Du har ingen rett til å få en sykemelding uansett om du mener du trenger det, eller du mener du burde ha hatt det, og legen har absolutt ingen plikt til å sykemelde deg om legen vurderer at det ikke er grunnlag for sykemelding. Legen kan også miste retten til å skrive ut sykemeldinger. De kan også utfordre deg på om du burde ha sykemelding, og om du burde prøve deg tilbake i arbeid. Og ja, jeg mener dere har forsøkt å utøve press på legen ved å troppe opp for å stille legen til veggs ved «å stille spørsmål» når legen har sagt det går ikke an å tilbakedatere. Det er mulig å tilbakedatere, men legen vurderer at det er ikke grunnlag for dette. Derfor er det ikke mulig, for legen kommer ikke til å gjøre det. Du må føle deg skuffet og at legen er vrang, men du kommer ingen vei med dette. Anonymkode: 38599...beb 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #45 Skrevet 10. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er slik det er. 100%. Du har ingen rett til å få en sykemelding uansett om du mener du trenger det, eller du mener du burde ha hatt det, og legen har absolutt ingen plikt til å sykemelde deg om legen vurderer at det ikke er grunnlag for sykemelding. Legen kan også miste retten til å skrive ut sykemeldinger. De kan også utfordre deg på om du burde ha sykemelding, og om du burde prøve deg tilbake i arbeid. Og ja, jeg mener dere har forsøkt å utøve press på legen ved å troppe opp for å stille legen til veggs ved «å stille spørsmål» når legen har sagt det går ikke an å tilbakedatere. Det er mulig å tilbakedatere, men legen vurderer at det er ikke grunnlag for dette. Derfor er det ikke mulig, for legen kommer ikke til å gjøre det. Du må føle deg skuffet og at legen er vrang, men du kommer ingen vei med dette. Anonymkode: 38599...beb Og for å legge til: du får en ganske god forklaring fra legen på hvorfor, som du selv skriver i innlegget, men du fokuserer bare på alt legen burde vite og mener du burde ha sykemelding. Derfor presiserer jeg det med at du hverken har rett til eller legen plikt til å sykemelde deg. Legen har også plikt til å kontinuerlig vurdere deg, ikke basert på en enkelthendelse hvor du fikk sykemelding en gang. Quote Legen min mener at han ikke kan tilbakedatere sykemeldingen min, fordi han må vurdere meg. Han vet godt at jeg er nedbrutt og psykisk syk, og at jeg akkurat har fått tilbud om behandling. Ingenting er forandret siden jeg ba om sykemelding første gang. Dette vet han. Anonymkode: 38599...beb 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå