Gå til innhold

Tilbakedatert sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er for tiden sykemeldt fordi jeg er utbrent. Gikk på en smell for 1 1/2 måneder siden, og har vært utbrent siden. Har også fått store psykiske problemer, og har endelig fått tilbud om psykolog og mer hjelp. 

Har hatt løpende sykemelding på to uker om gangen. Legen ville at jeg skulle begynne å jobbe igjen etter noen dager, og har vært vanskelig å forholde seg til i en veldig tung periode. 

Fredagen før jul skulle han ringe meg for forlenget sykemelding. Når klokken var nærmere 17:00 hadde han fortsatt ikke ringt, og jeg antok at han hadde glemt meg. 

2. Januar får jeg melding om at jeg har fått time dagen etterpå. Jeg satt da værfast mange timer unna hjemmet (juleferie hos familie). Ringte legekontoret og ga beskjed, hvorpå de satte meg på ny time dagen etter. Fikk etter mye om og men utsatt timen til over helgen, så jeg var sikker på at jeg klarte å komme meg hjem. 

Legen min påstår å ha prøvd å kontakte meg mange ganger, fredagen før jul. Jeg ser tilbake i loggen og ser at jeg har ETT ubesvart anrop, fra skjult nummer. 

Legen min mener at han ikke kan tilbakedatere sykemeldingen min, fordi han må vurdere meg. Han vet godt at jeg er nedbrutt og psykisk syk, og at jeg akkurat har fått tilbud om behandling. Ingenting er forandret siden jeg ba om sykemelding første gang. Dette vet han. 

Er det virkelig umulig å tilbakedatere sykemelding på deg grunnlaget? 

Jeg sitter nå med et par dager med fravær fra jobb som jeg ikke kan dokumentere for. Og i disse tider er hver eneste krone inn gull verdt. Jeg har tre barn, og én inntekt.. Jeg kan bare ikke forstå at det skal være så strengt.. Anyone? 

Anonymkode: bf09e...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har aldri opplevd at en lege kan tilbake datere sykmeldinger. Ganske sikker på at det er noe de ikke har lov til. 

Anonymkode: 56775...a6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er langtidssyk og har vært i kontakt med legekontoret (jeg antar at de var stengt i romjula?),  burde det i utgangspunktet ikke være noe problem å tilbakedatere sykemeldingen. Jeg har fått det flere ganger når legen ikke har hatt ledig time den dagen sykemeldingen har gått ut. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nye regler som er strengere enn tidligere. Når du venter på telefon fra lege er du faktisk pliktig til å få med deg når legen ringer. Tapt anrop fra skjult nummer bør ikke skje. Hvorfor ba du ikke om telefontime isteden da du ble værfast? Når du utsatt timen såpass lenge som til over helgen må du faktisk akseptere at legen ikke kan tilbakedatere og avtale med arbeidsgiver at du bruker avspasering eller feriedager. Det her må du faktisk ta på din kappe.

Anonymkode: cd539...a4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nye regler som er strengere enn tidligere. Når du venter på telefon fra lege er du faktisk pliktig til å få med deg når legen ringer. Tapt anrop fra skjult nummer bør ikke skje. Hvorfor ba du ikke om telefontime isteden da du ble værfast? Når du utsatt timen såpass lenge som til over helgen må du faktisk akseptere at legen ikke kan tilbakedatere og avtale med arbeidsgiver at du bruker avspasering eller feriedager. Det her må du faktisk ta på din kappe.

Legen ringte med skjult nummer etter  18:00 den fredagen. 

Jeg ba om ny telefontime, men fikk beskjed om at jeg nå måtte møte opp fysisk isteden, ellers ville han nekte å skrive ny sykemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Legen ringte med skjult nummer etter  18:00 den fredagen. 

Jeg ba om ny telefontime, men fikk beskjed om at jeg nå måtte møte opp fysisk isteden, ellers ville han nekte å skrive ny sykemelding. 

Du burde likevel tatt den telefonen. Når nye regler begrenser hva han har mulighet til nytter det ikke at du utsatte timen 02.01 med nesten en uke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du burde likevel tatt den telefonen. Når nye regler begrenser hva han har mulighet til nytter det ikke at du utsatte timen 02.01 med nesten en uke. 

Ja, det er jeg absolutt enig i. Men når klokken var 18:00, langt etter åpningstid, så trodde jeg at jeg var glemt. I tidsrommet legen hadde ringt var vi på vei med barna til familien. Jeg legger vekk telefonen når jeg kjører bil. Og om jeg så hadde sett at legen hadde ringt, så hadde jeg ikke fått ringt tilbake fordi han kun ringte én gang, og med skjult nummer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ja, det er jeg absolutt enig i. Men når klokken var 18:00, langt etter åpningstid, så trodde jeg at jeg var glemt. I tidsrommet legen hadde ringt var vi på vei med barna til familien. Jeg legger vekk telefonen når jeg kjører bil. Og om jeg så hadde sett at legen hadde ringt, så hadde jeg ikke fått ringt tilbake fordi han kun ringte én gang, og med skjult nummer. 

Det er likevel ditt ansvar. Du skriver vi var på vei. Betyr det at dere var flere voksne? Da kunne den andre kjørt eller tatt ansvar for telefonen. Min lege ringer meg kun langt etter åpningstid. Det er kjent at leger jobber lange dager. Jeg er enig i at legen kunne vist mer smidighet, men har du avtale om å bli oppringt tar du telefonen eller gir den til noen som tar telefonen for deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår dette er kjipt, men realiteten er at du ikke har vært tilgjengelig for en akutttime. En lege kan ikke skrive sykemelding tilbake i tid med mindre du har ringt inn den dagen, meldt deg syk og fått time innenfor rimelighetens tid (en dag eller to) pga ventetid hos dem. Jeg kan forstå han ønsker å se deg, prate med deg og evaluere deg når du ikke tar telefonen, utsetter møter og ikke er tilgjengelig. Det sender litt dårlige signaler. 

Anonymkode: 38599...beb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan ville du løst dagene dersom du skulle vært på jobb den 2. januar? Eller hadde du fri den dagen? Siden dere ble værfaste. 

Dette faller på din kappe, selv om jeg forstår at det for deg er litt uflaks oppi det hele. Men også en passiv holdning fra din side, dersom du tross alt skulle vært på jobb, men brukte dagen til reising. Kan du be om at det brukes feriedager, slik at du slipper å bli trukket i lønn? 

Dersom du ikke er helt på bølgelengde med fastlegen, ville jeg kikket meg om etter en annen og byttet. 

Anonymkode: cc35b...216

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan forlenge med noen dager om man har telefonkonsultasjon ved forlengelse om oppmøte ikke går. De må dokumentere kontaktpunkt for å forlenge. Over en uke er nok for mye å tilbakedatere. Min lege tilbakedaterer to-tre dager om der har vært helg og ferie feks og vi ringes mandagen. Tilstanden min er kronisk og godt dokumentert overfor nav. Legen din har nok rett. Men har vondt av deg for dette var ikke lett for deg å forutse 

Anonymkode: 37fe6...2c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det virkelig umulig å tilbakedatere sykemelding på deg grunnlaget? 

Nei. Legen kunne ha tilbakedatert, men han er vrang og udugelig. Udugelig, fordi han ikke tar hensyn til din sykdom og ikke tar hensyn. Hvis det er mulig bør du bytte. 

Her kan du lese om tilbakedatering av sykemelding: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyttig-a-vite/avviste-sykmeldinger-sporsmal-og-svar#chapter-6

Som du ser er det en gyldig grunn at man ikke kan møte til time, feks ekstremvær. Legen har også vært i kontakt med deg og sykemeldt deg for denne sykdommen før, han har med andre ord allerede både undersøkt og møtt deg og det burde ikke vært nødvendig med ny konsultasjon for forlengelse av sykemelding i det hele tatt. 

Jeg anbefaler å snakke med psykologen din om dette og få vedkommende til å skrive et notat til legen din om situasjonen, det kan hjelpe. 

Anonymkode: 63a6f...4bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det legen din som er vanskelig! Hvis han hadde vært åpen og smidig, så kunne dette ordnet seg. Har det vært noen problemer i oppfølgingen tidligere?

Anonymkode: 09375...ae3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lege har gjort dette flere ganger når jeg har vært langtidssykemeldt (pga utbrenthet). Senest nå andre januar.

Det virker som om du burde fått deg ny fastlege. Noe som kanskje er enklere sagt enn gjort.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

høres ut som om legen din ikke er så smidig. når du har en sykemelding over tid, og er man utbrent ++ vil det ta tid, så er nok det å forlenge uten oppmøte ganske vanlig. Særlig når det skyldes uforutsette ting. jeg hadde forsøkt å bytte lege evt fårr en vurdering av en annen samme sted om mulig? Hele koronaen var det telefontimer emd min lege. jeg ble skadet ca 8n mnd inn i pandemien og var kun på video og telefon når det var snakk om videre sykemelding.

Anonymkode: 745eb...a53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring her, ville bare ønske deg god bedring. ❤️ Godt å lese at du skal få hjelp! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har aldri opplevd at en lege kan tilbake datere sykmeldinger. Ganske sikker på at det er noe de ikke har lov til. 

Anonymkode: 56775...a6b

Har fått tilbakedatert sykemeldinger flere ganger, for eksempel hvis jeg har vært innlagt på sykehus eller om jeg har vært i kontakt uten at de har hatt kapasitet.

Anonymkode: 8d3c1...394

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her er det legen din som er vanskelig! Hvis han hadde vært åpen og smidig, så kunne dette ordnet seg. Har det vært noen problemer i oppfølgingen tidligere?

Anonymkode: 09375...ae3

Legen har vært vanskelig helt siden jeg ble sykemeldt. Virker bare irritert og har har lite forståelse. 

Fruen ble med på legetime i går. Hun spurte legen min rundt det med tilbakedatert sykemelding, da hun har reagert veldig på hans holdning til meg og min sykdom, og hvordan de gjør ting (ikke gjør ting). Hun spurte om legen var helt sikker på at hun ikke hun kunne gjøre det, og da fikk hun til svar at det var helt umulig. Det viste han, fordi hun hadde spurt alle legene på hele huset. Fruen spurte henne om hun hadde lest reglene selv, fordi hun syntes det var rart at det i hans tilfelle ikke var mulig å få tilbakedatert. Da fikk hun til svar fra legen min : ååååherregud! Unnskyld meg, men er du lege? 

Han ble tydelig veldig sur, og klarte ikke å holde seg veldig profesjonell den timen. Jeg gikk derifra uten tilbakedatert sykemelding, men vi fikk forlenget den nye perioden med én uke :himle: Det skal sies at han også i går, prøvde alt han kunne for å presse meg tilbake i jobb. Jeg har til og med levert dokumentasjon fra sjefen min at jeg ikke er ønsket tilbake på jobb før jeg har fått hjelp, pga psyken og risikoarbeid....

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Legen har vært vanskelig helt siden jeg ble sykemeldt. Virker bare irritert og har har lite forståelse. 

Fruen ble med på legetime i går. Hun spurte legen min rundt det med tilbakedatert sykemelding, da hun har reagert veldig på hans holdning til meg og min sykdom, og hvordan de gjør ting (ikke gjør ting). Hun spurte om legen var helt sikker på at hun ikke hun kunne gjøre det, og da fikk hun til svar at det var helt umulig. Det viste han, fordi hun hadde spurt alle legene på hele huset. Fruen spurte henne om hun hadde lest reglene selv, fordi hun syntes det var rart at det i hans tilfelle ikke var mulig å få tilbakedatert. Da fikk hun til svar fra legen min : ååååherregud! Unnskyld meg, men er du lege? 

Han ble tydelig veldig sur, og klarte ikke å holde seg veldig profesjonell den timen. Jeg gikk derifra uten tilbakedatert sykemelding, men vi fikk forlenget den nye perioden med én uke :himle: Det skal sies at han også i går, prøvde alt han kunne for å presse meg tilbake i jobb. Jeg har til og med levert dokumentasjon fra sjefen min at jeg ikke er ønsket tilbake på jobb før jeg har fått hjelp, pga psyken og risikoarbeid....

Dere får tydeligvis ikke til å kommunisere med hverandre. Det høres på det du skriver som du ikke tar ansvar for fin del, men legger alt på fastlegen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei. Legen kunne ha tilbakedatert, men han er vrang og udugelig. Udugelig, fordi han ikke tar hensyn til din sykdom og ikke tar hensyn. Hvis det er mulig bør du bytte. 

Her kan du lese om tilbakedatering av sykemelding: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyttig-a-vite/avviste-sykmeldinger-sporsmal-og-svar#chapter-6

Som du ser er det en gyldig grunn at man ikke kan møte til time, feks ekstremvær. Legen har også vært i kontakt med deg og sykemeldt deg for denne sykdommen før, han har med andre ord allerede både undersøkt og møtt deg og det burde ikke vært nødvendig med ny konsultasjon for forlengelse av sykemelding i det hele tatt. 

Jeg anbefaler å snakke med psykologen din om dette og få vedkommende til å skrive et notat til legen din om situasjonen, det kan hjelpe. 

Anonymkode: 63a6f...4bd

Hun orket jo å reise langt unna på juleferie. Mulig legen ikke tror hun er så syk som hun vil ha det til og derfor er skeptisk til videre sykmelding. Og det har han lov til. Da må han se pasienten på nytt og vurdere henne. Og at man ikke tar tlf virker absolutt ikke positivt for hennes sak. 

Anonymkode: ba95b...aac

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...