Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble gift med kvinne fra utlandet og hun og datteren fikk visum og oppholdstillatelse i Norge som  Familiegjenforening. 

Når forholdet er over, da kontakter man udi eller andre?

Anonymkode: 3e369...4ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har dere gjennomført separasjon og skilsmisse?

Hvor lenge bodde har hun bodd her?

Ønsker hun å returnere eller bli?

Anonymkode: 21449...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du importerte kone fra et fattig land og utnyttet hennes situasjon, da lar du henne bli her så lenge at de får permanent bostedtillatelse og statsborgerskap. Ikke sende henne ut rett før dagen, og ned og hente en ny. 

Anonymkode: 04405...74c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ble gift med kvinne fra utlandet og hun og datteren fikk visum og oppholdstillatelse i Norge som  Familiegjenforening. 

Hvorfor skal du kontakte udi? Vil tro megling er vanlig ved skillsmisse,  evt en advokat.

Anonymkode: 4ae8c...5a1

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om oppholdstillatelsen er midlertidig, så tror jeg nok ikke den trekkes tilbake ved samlivsbrudd, det ville være ganske inhumant. Derimot er nok grunnlaget for fornyet oppholdstillatelse borte.

Anonymkode: 1722a...287

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv om oppholdstillatelsen er midlertidig, så tror jeg nok ikke den trekkes tilbake ved samlivsbrudd, det ville være ganske inhumant. Derimot er nok grunnlaget for fornyet oppholdstillatelse borte.

Anonymkode: 1722a...287

Spørs hvor lenge de har vært gift. 

Håper at ts aldri får lov til å gifte seg med en fra utlandet igjen, med denne elendige holdningen! 

Anonymkode: dcdcf...260

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har vist seg at hun primært kom hit for opphold, og ikke for partneren, må det være greit å melde fra til utlendingsmyndighetene.

Anonymkode: 64661...dc7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det har vist seg at hun primært kom hit for opphold, og ikke for partneren, må det være greit å melde fra til utlendingsmyndighetene.

Nå vet jeg ikke hvor gammel ts er, men om srygg/uattraktiv/eldre mann henter kvinne i fattig land er det en byttehandel mannen også bør ære. 

Anonymkode: 3778c...771

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvor gammel ts er, men om srygg/uattraktiv/eldre mann henter kvinne i fattig land er det en byttehandel mannen også bør ære. 

Anonymkode: 3778c...771

Absolutt, det minner om et lån; han låner henne i bytte mot at hun låner oppholdstillatelse. Når forholdet er over, leverer begge tilbake de de har lånt.

Skrevet (endret)

Så lenge dere ikke har felles barn som dermed har norsk statsborgerskap og er under 18 år er det eksen dins egen oppholdtillatelse som ligger til grunn for videre opphold. Dette vil komme opp med neste søknadsfrist på oppholdskortet, men fram til da har hun/han lovlig opphold. Det samme gjelder vel barnet som jeg skjønner er ikke ditt.

Krav til opphold er:

Oppholdstiden i riket og tiden som gift med en norsk statsborger med felles bopel, må dessuten til sammen utgjøre minst syv år.

For permanent opphold må man i tillegg ha en inntekt på knapt 300 000 i året som gikk, samt ikke ha mottatt NAV hjelp heller.

Du trenger ikke snakke med noen UDI vil kreve ny søknad i tide med mange måneders frist og gebyr innbetalt på fornyelse av midlertidig oppholdstillatelse eller søknad pm permanent opphold.

Ikke vær er gnom mmkey

Endret av NakenPanda
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Utlendingsmyndighetene vurderte allerede troverdigheten hennes da de ga henne opphold. Hun og dattera har innvilget opphold til tida hun/de søkte om går ut. Om de da har bodd her i til sammen, 3 år eller mer, er det grunnlag for å søke permanent opphold. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Melde inn seperasjon resten skjer av seg selv, med mindre du er ekstra hevgjerrig. 

Anonymkode: 3a533...f0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du kontakte noen i det hele tatt? Jeg har lite å gå utifra, men slik jeg "leser" det, så vil du nå få henne og barnet sendt ut av landet fordi du er ferdig med henne? 

Hvor lenge har hun bodd her? Hvor lenge var dere gift? Og har hun jobb/inntekt?

Anonymkode: ffbba...562

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utlendingsmyndighetene vurderte allerede troverdigheten hennes da de ga henne opphold. Hun og dattera har innvilget opphold til tida hun/de søkte om går ut. Om de da har bodd her i til sammen, 3 år eller mer, er det grunnlag for å søke permanent opphold. 

Nei, hvis de ikke har felles barn kan ikke familie gjenforening oppholdstillatelsen fornyes og hun/han må søke på en nytt grunnlag og hvis hun/han ikke har vært her i 7 år går det nok mot deportasjon for begge to. Alternativer er permanent opphold med spesifikke krav, arbeids opphold eller studier.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

når det blir skilsmisse, det betyr vel at jeg ikke er ansvarlig økonomisk ovenfor dem? kontakter jeg statsforvalteren eller udi om mer informasjon?

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

når det blir skilsmisse, det betyr vel at jeg ikke er ansvarlig økonomisk ovenfor dem? kontakter jeg statsforvalteren eller udi om mer informasjon?

TS

Tror du skrev under at du skal være ansvarlig økonomisk sist du søkte om midlertidig oppholdstillatelse ja. Det var jo basert på din søknad om familie gjenforening og vidreføring av denne

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg kan ikke forstå at du behøver ikke kontakte noen. Når dere er skilt har du ingen plikt til å forsørge eksen dun nei, og med mindre du har adoptert datteren hennes har du ingen forsørgerplikt for henne. Økonomiske krav i skilsmisseoppgjøret tar evt advokatene seg av dersom dere ikke kommer til enighet. Så må jo ekskona di evt kontakte Nav etterpå dersom hun trenger oppfølging fra staten av noen grunn.  UDI har vel ingenting med dette å gjøre for neste gang de behandler / revurderer oppholdstillatelsen hennes. 

Anonymkode: 73c39...33f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke forstå at du behøver ikke kontakte noen. Når dere er skilt har du ingen plikt til å forsørge eksen dun nei, og med mindre du har adoptert datteren hennes har du ingen forsørgerplikt for henne. Økonomiske krav i skilsmisseoppgjøret tar evt advokatene seg av dersom dere ikke kommer til enighet. Så må jo ekskona di evt kontakte Nav etterpå dersom hun trenger oppfølging fra staten av noen grunn.  UDI har vel ingenting med dette å gjøre for neste gang de behandler / revurderer oppholdstillatelsen hennes. 

Tillegg : spør advokaten heller, så vet du at alt blir riktig for alle parter. 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (7 timer siden):

Nei, hvis de ikke har felles barn kan ikke familie gjenforening oppholdstillatelsen fornyes og hun/han må søke på en nytt grunnlag og hvis hun/han ikke har vært her i 7 år går det nok mot deportasjon for begge to. Alternativer er permanent opphold med spesifikke krav, arbeids opphold eller studier.

Ja, de må søke på eget grunnlag.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Ønsker du å skilles fra din ektefelle? Hvis dere fortsatt bor sammen eller har bodd fra hverandre i mindre enn to år, må du først søke om separasjon. Begge deler gjør du her: https://www.statsforvalteren.no/nb/portal/Folk-og-samfunn/separasjon-og-skilsmisse/separasjon/

Anonymkode: 28e85...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...