AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Jeg sliter med et stadig tilbakevendende problem med øynene mine og huden rundt. Huden er tørr, sår, klør og blir ofte hoven/betent. Inni øyet så blir jeg skikkelig rød og det kløøør, noe som selvfølgelig gjør huden rundt verre. Jeg har trodd at det kan ha sammenheng med allergi, men jeg har det året rundt, så jeg vet ikke? Vi har hund og jeg har tenkt at det kan være allergi der også, men vi var nettopp i Spania i flere uker og da ble alle problemene borte.. Det eneste som hjelper er hydrokortison krem rundt øynene og allergidråper + hyaluronsyredråper til selve øyet. Hvis allergidråper hjelper så er det kanskje allergi? Men mot hva må på vinteren? Blir koko av å ha så mye vondt og kløe i øynene 🥲 kan legge til at jeg har ME i tillegg. Bruker også allergivennlig hudpleie. Setter veldig pris på om noen vet eller har opplevd lignende 👏🏻 Anonymkode: 39c8a...ec7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Både hund og evne å reise hele veien til Spania!!?? Får da virkelig håpe du har støttekontakt, ingen med ME hadde taklet dette uten. Anonymkode: 51c78...e9c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 Hva sier legen? Få henvisning til spesialist (øye/hud) og hjelp til å lage en plan. Anonymkode: 8d336...92e
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Kan du ha rosacea? Eventuelt okulær rosacea? Har du vært til øyelege/hudlege? Anonymkode: 9e617...ea8
Polyester Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 Jeg har allergi mot midd og dette skjedde med meg før jeg begynte på antihistaminer. Sviende øyne som jeg klødde og gnei så mye at jeg fikk rød og hoven sclera! Midd lever jo i huden, spesielt i øyevippene. Det hjelper også å vaske ansiktet hver morgen og kveld. Antihistaminer er avgjørende da.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 Bor du i eldre leilighet?Fuktig/råte? Jeg hadde store problemer med øynene en periode . Viste seg det var fukt og mugg i leiligheta. Anonymkode: adbb4...81a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 Polyester skrev (9 minutter siden): Jeg har allergi mot midd og dette skjedde med meg før jeg begynte på antihistaminer. Sviende øyne som jeg klødde og gnei så mye at jeg fikk rød og hoven sclera! Midd lever jo i huden, spesielt i øyevippene. Det hjelper også å vaske ansiktet hver morgen og kveld. Antihistaminer er avgjørende da. Er vel uansett normalt å vaske seg morgen og kveld, gjerne flere ganger gjennom dagen. Regner med TS ikke er huleboer... Anonymkode: 51c78...e9c
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 0.45): Jeg sliter med et stadig tilbakevendende problem med øynene mine og huden rundt. Huden er tørr, sår, klør og blir ofte hoven/betent. Inni øyet så blir jeg skikkelig rød og det kløøør, noe som selvfølgelig gjør huden rundt verre. Jeg har trodd at det kan ha sammenheng med allergi, men jeg har det året rundt, så jeg vet ikke? Vi har hund og jeg har tenkt at det kan være allergi der også, men vi var nettopp i Spania i flere uker og da ble alle problemene borte.. Det eneste som hjelper er hydrokortison krem rundt øynene og allergidråper + hyaluronsyredråper til selve øyet. Hvis allergidråper hjelper så er det kanskje allergi? Men mot hva må på vinteren? Blir koko av å ha så mye vondt og kløe i øynene 🥲 kan legge til at jeg har ME i tillegg. Bruker også allergivennlig hudpleie. Setter veldig pris på om noen vet eller har opplevd lignende 👏🏻 Anonymkode: 39c8a...ec7 Fikk du sol på kroppen da du var i Spania? I så fall produserte kroppen din mye D-vitamin. Og vipps, så forsvant plagene dine. Hvis du tar et par runder i solarium, er det all grunn til å tro at du vil oppleve det samme. Hvordan reagerte ME'en på spaniaturen? Anonymkode: 22177...008
Polyester Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er vel uansett normalt å vaske seg morgen og kveld, gjerne flere ganger gjennom dagen. Regner med TS ikke er huleboer... Anonymkode: 51c78...e9c Ikke alle vasker ansiktet med rens morgen og kveld. Menn flest har ikke det for vane for eksempel. Å vaske ansiktet godt er ikke det samme som å skylle ansiktet med vann i dusjen heller liksom.🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Antagelig er øynene dine tørre. Få en time hos en optiker som er ekspert på tørre øyne. Mange optiker kan mer enn øyelegene om det og det er mye kortere ventetid. Anonymkode: 8138b...00c 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Polyester skrev (7 minutter siden): Ikke alle vasker ansiktet med rens morgen og kveld. Menn flest har ikke det for vane for eksempel. Å vaske ansiktet godt er ikke det samme som å skylle ansiktet med vann i dusjen heller liksom.🤷🏻♀️ Klor og sprit er tingen Anonymkode: 51c78...e9c
Polyester Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klor og sprit er tingen Anonymkode: 51c78...e9c Ja det burde du prøve. Husk å gnikke godt i øyevippene
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 22.06): Antagelig er øynene dine tørre. Få en time hos en optiker som er ekspert på tørre øyne. Mange optiker kan mer enn øyelegene om det og det er mye kortere ventetid. Anonymkode: 8138b...00c Dette 👆 Anonymkode: 9ad0f...2f5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 19.37): Både hund og evne å reise hele veien til Spania!!?? Får da virkelig håpe du har støttekontakt, ingen med ME hadde taklet dette uten. Anonymkode: 51c78...e9c Hva slags svar er dette. Kommer da helt an på hvor rammet av me man er, hvilken type hund og hvor du bor. Kjenner ei med både me og hund, som slipper hunden ut i hagen. Den er ikke stor. Har selv me og katt, og slipper den ut og inn. Samt drar til sden om et par uker. Det går fint, fordi jeg er ikke så plaget med lyd og lys. Dog finnes det solbiller og ørepropper om det skulle bli et problem. I tillegg skal jeg bare sitte i ro. Og har bestilt sete ved døren, så jeg kan legge meg på gulvet ved behov. Nå er jeg mest oppe og ikke liggende. Så sitte mye går stort sett ganske bra. Men er i mild grad. Til TS det høres jo ut som du har allergi, og vil anta at det er hunden. Jeg reagerer på katten iht sviende øyne, spesielt i røyte tid. Anonymkode: 18b15...8d1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 On 1/10/2024 at 7:37 PM, AnonymBruker said: Både hund og evne å reise hele veien til Spania!!?? Får da virkelig håpe du har støttekontakt, ingen med ME hadde taklet dette uten. Anonymkode: 51c78...e9c Første bud er å forstå at ME har 4 alvorlighetsgrader. Mild, moderat, alvorlig, svært alvorlig. Noen med mild grad av ME, klarer å jobbe deltid med tilrettelegging. Så kanskje du skal oppgradere kunnskapen din om ME, og holde deg til trådens tema? Anonymkode: bb7f7...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå