AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Håper jeg ikke blir misforstått her men jeg ønsker å lufte noe. Min samboer har en sønn som bor her 50% av tiden. Vi har i tillegg felles barn som er yngre. Gutten til samboer er en kjekk gutt, velfungerende både hjemme og i skolen og vi har alltid hatt en fint forhold. Samboer har og et veldig ukomplisert forhold til guttens mor og jeg og hun kommer godt ut av det med hverandre. De var skilt i flere år før han traff meg. Men, gutten har hele tiden vært litt høylydt. I starten da vi var sammen tenkte jeg at det var meg som var uvandt med barn og at han nok ville roe seg etter som vi ble kjent og han ble eldre og mer moden, og han har på sett og vi gjort det. men han er fortsatt en gutt som roper istedet for å snakke, som bråker når han gjør veldig mye og som alltid er høylydt i fremtreden. De siste årene har han lagt seg til en vane med å klappe høyt i hendene, altså smelle med hendene. Dette er ikke snakk om applaus eller at han klapper for noe, det hadde vært anderledes. Nei han klapper egentlig når som helst, for å vise seg eller vise entusiasme eller jeg vet ikke. Dette er noe som plager meg, jeg skvetter av smell og høye plutselige lyder. Han klapper ikke når han er alene på rommet sitt, nei det er når han er ilag med andre, i samtaler eller i sosiale felleskap. Og jeg skvetter like mye og opplever det nesten som om noen hadde slått meg. Jeg har tatt det opp men samboer ser ikke helt at dette er problematisk og sier jeg er hårsår. Guttene er 15. Anonymkode: a63b7...aad
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 Kanskje han bare vil ha litt oppmerksomhet? Har en gutt selv som kan bli litt høylytt iblandt, og da handler det som oftest at han ønsker å bli sett/hørt. Selvfølgelig ikke en ok måte å gjøre det på, men det er lov å gi beskjed om det også, at sånt trenger man ikke gjøre og høye lyder gjør vondt til ørene eller noe. Anonymkode: 63bf4...451
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Hvor gammel er denne gutten? Høres veldig spesielt ut med slik formålsløs klapping til stadighet. Anonymkode: 3c129...71f
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Kanskje er det fordi han vil bli sett og lyttet til? Men er usikker på seg selv, som tenåringer ofte er? Anonymkode: 92b86...8ba
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Du kan jo si det til ham at han må snakke med innestemme og ikke bråke sånn, han tåler vel korrigering? Anonymkode: 2d8a3...489 3
Fighter83 Skrevet 9. januar 2024 #8 Skrevet 9. januar 2024 https://www.statped.no/tourettes/syndrom/hva-er-tics/ Prater han med høy stemme inne så si konsekvent hver gang " inne bruker vi innestemme". Ang klappingen blir det litt vanskelig å få stoppet det uten hjelp fra BUP tenker jeg men kan du spørre han hvorfor han klapper med forklaring om at det ikke er naturlig i den settingen han gjør det i.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #9 Skrevet 9. januar 2024 Har det slått deg at kanskje problemet ligger hos deg, og ikke gutten? Anonymkode: 6fdf5...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå