AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Jeg har vært så dum at jeg har flyttet inn i en hybel med bindingstid, altså må jeg bo her i over ett år til før jeg kan flytte ut. Det er et helvete for meg, fordi det er utrolig lytt, og jeg vet av erfaring at jeg kommer til å bli regelrett sprø av å bo her så lenge. Så mitt spørsmål er, hva kan jeg gjøre for å få huseier til å kaste meg ut eller annullere kontrakten?? Anonymkode: 3068e...8cb
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Hvis ikke utleier informerte om dette, kan du heve kontrakten pga. mangel. Anonymkode: 92850...b24
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har vært så dum at jeg har flyttet inn i en hybel med bindingstid, altså må jeg bo her i over ett år til før jeg kan flytte ut. Det er et helvete for meg, fordi det er utrolig lytt, og jeg vet av erfaring at jeg kommer til å bli regelrett sprø av å bo her så lenge. Så mitt spørsmål er, hva kan jeg gjøre for å få huseier til å kaste meg ut eller annullere kontrakten?? Anonymkode: 3068e...8cb Snakk med utleier. Vi leier selv ut leilighet med tidsbestemt kontrakt - og når leietaker av en eller annen grunn må flytte ut, så hjelper vi til med å finne nye leietakere. Ofte leier man ut tidsubestemt for å kunne avslutte kontrakten i tilfelle leietaker er helt «bortblåst». Anonymkode: 11050...a05
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Første du kan gjøre er å snakke med utleier. F.eks tilby å hjelpe til med å skaffe ny leieboer eller fortelle at du ikke ønsker å bo der på grunn av støy. Anonymkode: 6c042...1e9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Du kan fremleie https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/under-utleie/opptak-i-husstand-og-fremleie/ Anonymkode: aa809...26c
petterm Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 Hvis kontrakten er tidsbestemt på noe annet enn 3 år så er vel tidsbestemmelsen ugyldig i henhold til husleieloven, og da er det 3 måneders oppsigelse som gjelder? https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 petterm skrev (2 minutter siden): Hvis kontrakten er tidsbestemt på noe annet enn 3 år så er vel tidsbestemmelsen ugyldig i henhold til husleieloven, og da er det 3 måneders oppsigelse som gjelder? https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3 Antageligvis en sokkelleilighet siden det er så lytt. Da gjelder ikke 3 års kravet. Anonymkode: 65eeb...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #9 Skrevet 8. januar 2024 Du kan finne en annen leietaker for huseier. Bare klarer det med vedkommende først. Da taper ikke huseier på din oppsigelse. Anonymkode: 9e641...a51
Teardrop Skrevet 8. januar 2024 #10 Skrevet 8. januar 2024 snakk med huseier, så løser det seg sikkert. så lenge du bor der til h*n finner noen andre leietakere. Hjelp de evt med å høre om noen du kjenner er intr i å ta over. Du bør også være intr i å ha visning mens du bor der for å få fortgang i evt bytte.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #11 Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan fremleie https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/leie-ut-bolig/under-utleie/opptak-i-husstand-og-fremleie/ Anonymkode: aa809...26c Ja, hvis huseier gir sitt samtykke. Anonymkode: 4366b...782
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #12 Skrevet 9. januar 2024 Snakk med utleier. Forklar problemet ditt, og foreslå løsninger. F.eks at du dekker kostnad for å annonsere hybelen på finn, eller at du selv finner en ny leietaker. Å bli kastet ut er sjeldent en god ide, da mange utleiere ønsker referanser, og det kan by på problemer for deg senere. Dessuten har du enormt godt vern mot å bli kastet ut, så det vil kreve vesentlig mislighold av kontrakten fra din side, som f.eks manglende betaling over lengre tid eller vesentlig brudd på ordensregler. At du ikke betaler for deg eller er en veldig støyende eller problematisk leietaker, det er ikke ett rykte du ønsker ha. Nå vet jeg ikke om du leier privat eller via firma, men firma vil garantert svarteliste deg. Private utleiere kjenner gjerne flere huseiere/utleiere i området, og hvis man har svært dårlig erfaring med en leietaker, så er det noe som fort blir en snakkis. Slike rykter kan spre seg fort og bredt. Anonymkode: 9331e...450
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå