Gå til innhold

Flere med barn med "høytfungerende autisme"/asberger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan  får dere til samarbeid om enkle gjøremål som å stå opp, legge seg, lekser,  overgangssituasjoner, språkbruk...

Vi har et barn på 12, og sliter voldsomt med å "nå inn" med beskjeder , vanskelig å holde samtaler og generelt få barnet til å gjøre det som er nevnt over. Vil ikke, hører ikke eller " skal bare   "

Anonymkode: 3d63d...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjempevanskelig. Vi satser hardt på rutiner, og har konsekvenser for å få inn rutinene. Konsekvens er kortvarig tap av noe barnet verdsetter.

Overgangssituasjoner prøver vi å løse med god og tidlig informasjon.

Lykkes vi alltid? Nei, absolutt ikke! Det er tungt å oppdra et barn som er såpass uvillig til å følge oss foreldre.

Anonymkode: 3f95d...593

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14 her. Det er vanskelig. Noen dager går alt lett. Andre dager er alt vanskelig.

Anonymkode: 7d6fd...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14 her også. Det er så mye aggresjon rettet mot oss foreldre pga at vi "maser". Så vi har nå trukket oss helt tilbake og 14-åringen styrer sitt eget liv. Vi når uansett ikke inn, nå er det eget ansvar som gjelder. Barna er jo forskjellige, vår er svært ansvarsbevisst og misliker sterkt at noen skal fortelle ham hva han skal gjøre.

Holde samtaler i gang har vi gitt opp for flere år siden.

Det å ha en familiekalender på veggen, der vi skriver inn alt som skjer i hjemmet (besøk av onkel på torsdag, tannlegetime på fredag, etc) hjelper veldig mye. Da får vi formidlet informasjon uten at vi må gå og fortelle det direkte.

Anonymkode: a579a...c33

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har han endelig blitt 16 år. Og for en endring det har vært i høst! Modning har hatt så mye å si. Nå har han tilnærmet normal døgnrytme (vil heller at han våkner 5 enn at han sovner 5), går i dusjen på eget initiativ, vasker håret og har normallange dusjer. 

Men overganger og beskjeder ER vanskelig. Jeg gir en beskjed, han bekrefter at han har oppfatta den og en time senere er det «det sa du aldri». Han må gjenta beskjeden tilbake til meg. Da sitter det halvparten av tida. Det hjelper også lite med beskjeder om f.eks endring av oppførsel, men gode samtaler der han får reflektert og tenkt selv gjør at det går bedre inn.

Det finnes hjelpemidler man kan søke om hos hjelpemiddelsentralen. Memo dayboard eller dayplanner for eksempel. Timestokk (nedtelling).

Anonymkode: bd940...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har prøvd alle verdens notater, kalendere, apper, sms-påminnelser, etc. Ingen av de funker. Ungdommen ignorerer dem, «skal bare» og så sitter h*n på badgulvet med tiktok når det ringer inn på skolen. Mobiltelefonen er det verste som har rammet vårt barn, og det er umulig å inndra den nå.

Jeg vet ærlig talt ikke hva man skal gjøre. BUP, PPT, skolen, alle har de beste hensikter, men når man har en smart unge som ikke greier/gidder å gjøre det læreren sier så funker ikke skole. Vi vet det, skolen vet det, og ungdommen selv ligger på gulvet og gråter og klorer seg til blods fra albuer til fingertupper for å slippe skolen. Men skolen har ikke ressurser/vilje til å dedikere en flink pedagog til å fotfølge vårt barn (evt i en gruppe av 3-4 likesinnede). Så da blir det vel ikke vitnemål, ingen papirer og i beste fall jobb på vernet bedrift livet ut.

Det er som å se et tog som sakte glir utfor stupet uten at jeg ser noen annen løsning. Og det for et barn som fremdeles acer nasjonale prøver og har intelligens og refleksjonsnivå langt utover det man forventer for en 14-åring.

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan  får dere til samarbeid om enkle gjøremål som å stå opp, legge seg, lekser,  overgangssituasjoner, språkbruk...

Vi har et barn på 12, og sliter voldsomt med å "nå inn" med beskjeder , vanskelig å holde samtaler og generelt få barnet til å gjøre det som er nevnt over. Vil ikke, hører ikke eller " skal bare   "

Veldig vanskelig.

Men forberedelser og forutsigbarhet er det aller viktigste.

Jeg forbereder han på hva som skal skje gjennom hele dagen. Og gjerne uka. Selv om vi har de samme rutinene hver dag.

Feks. så gir jeg beskjed når han kommer hjem fra skolen om at kl. 20 skal han dusje. Så minner jeg han på det kl. 19.30 igjen. Når kl. da er 20 sier jeg i fra at nå er det dusjetid.

Slik gjør jeg med alt!

Gi også beskjed dersom dere skal noe utenom det vanlige. Først en uke før, så dagen før og så noen timer før.

Det er mye arbeid, men hverdagen går mye mer på skinner dersom du gjør disse tiltakene og følger de til punkt og prikke.

Etterhvert vil noen av rutinene kanskje gå av seg selv. 

Anonymkode: 6661e...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har prøvd alle verdens notater, kalendere, apper, sms-påminnelser, etc. Ingen av de funker. Ungdommen ignorerer dem, «skal bare» og så sitter h*n på badgulvet med tiktok når det ringer inn på skolen. Mobiltelefonen er det verste som har rammet vårt barn, og det er umulig å inndra den nå.

Jeg vet ærlig talt ikke hva man skal gjøre. BUP, PPT, skolen, alle har de beste hensikter, men når man har en smart unge som ikke greier/gidder å gjøre det læreren sier så funker ikke skole. Vi vet det, skolen vet det, og ungdommen selv ligger på gulvet og gråter og klorer seg til blods fra albuer til fingertupper for å slippe skolen. Men skolen har ikke ressurser/vilje til å dedikere en flink pedagog til å fotfølge vårt barn (evt i en gruppe av 3-4 likesinnede). Så da blir det vel ikke vitnemål, ingen papirer og i beste fall jobb på vernet bedrift livet ut.

Det er som å se et tog som sakte glir utfor stupet uten at jeg ser noen annen løsning. Og det for et barn som fremdeles acer nasjonale prøver og har intelligens og refleksjonsnivå langt utover det man forventer for en 14-åring.

Vi er i samme situasjon, det er SÅ frustrerende! Skolen gjør ingenting for å tilrettelegge for barn som ligger på et høyere nivå faglig. PPT vil ikke inn i bildet når problemet er at skolen er KJEDELIG, det er bare når det er lærevansker at man kan få hjelp, tydeligvis. Så resulterer det i skolevegring og mangel på vitnemål når WISC-testen fra BUP viser et veldig høyt nivå. Vi var så glade for det, da resultatene kom, at NOE i livet vil gå lett. Men så viser det seg at det har NULL å si, og potensialet blir ikke benyttet fordi det er for kjedelig på skolen og ungdommen mister all motivasjon. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å sitere, er svar til AB …ec9

Er det en mulighet å ha hjemmeskole en periode? Bare for å holde tritt med det faglige. Det trengs neppe 6 timer daglig. Finnes masse nettressurser. Sikker på at skolen har flere. Vil også tipse om Norsk lydbokbibliotek. Søk, skriv at barnet har autisme og det er garantert at dere får en bruker. Da har dere også tilgang til lærebøker via Statped (både lydbok og bladbar digital utgave, tror jeg).

Vitnemål fra u.skole er ikke et must. Søk om fritak fra vurdering heller enn å ikke få karakterer (var noe med flere rettigheter, uten at jeg husker detaljene). Tenk at det skal søkes inn på særskilt grunnlag/fortrinnsrett på vgs. Vitnemål er ikke et kriterie for å komme inn. Men u.skolen må sende melding/søknad til fylkeskommunen innen 1. oktober på niende trinn om at eleven skal søke via paragraf 6-15/6-17 i opplæringsloven. Hvis ppt ikke har vært inne: få på plass sakkyndig vurdering og iop asap. Har eleven krav på spesialundervisning åpner det seg flere dører i vgs-søkingen. Og ikke minst: u.skolen må faktisk gjøre noe NÅ. Husk å fyll ut alle linjeønsker. I alle fall her i fylket så setter de elever som krever ekstra på studiespes hvis de får muligheten. Antagelig fordi det er den rimeligste linja.

På vgs er det flere skoler som har tilrettelagt og særskilt tilrettelagt opplæring. Det siste er neppe aktuelt for dere, men tilrettelagt/forsterket klasse er noe helt annet enn en vanlig klasse på u.skolen.

Selv om min er 16 og mer moden nå, så er skolevegringen så voldsom at heller ikke forsterket klasse på vgs går. Her startet problemene i femte, og skolen greide aldri å tilrettelegge. Og jeg ble med på vente og se-karusellen altfor lenge (og så kom korona). Nå søker vi på nytt, og da på særskilt tilrettelegging så han får 1 til 1. Han er ingen «tung autist», men vegringen har kommet veldig i veien for normal fungering.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er i samme situasjon, det er SÅ frustrerende! Skolen gjør ingenting for å tilrettelegge for barn som ligger på et høyere nivå faglig. PPT vil ikke inn i bildet når problemet er at skolen er KJEDELIG, det er bare når det er lærevansker at man kan få hjelp, tydeligvis. Så resulterer det i skolevegring og mangel på vitnemål når WISC-testen fra BUP viser et veldig høyt nivå. Vi var så glade for det, da resultatene kom, at NOE i livet vil gå lett. Men så viser det seg at det har NULL å si, og potensialet blir ikke benyttet fordi det er for kjedelig på skolen og ungdommen mister all motivasjon. :(

Vår har ikke lærevansker, heller i den evnerike enden av skalaen. men har spesialtilpasset opplegg og egen assistent. På grunn av sosiale ting, veldig vanskelig å forholde seg til andre medelever, vanskelig å konsentrere seg i klasserommet etc. 

Vi har godt samarbeid med PPT og skolen følger sakkyndigvurderingene som kommer derfra. 

Jeg er veldig takknemlig for alt skolen/kommunen gjør. Gjør meg SÅ vondt å se at andre kommuner ikke følger opp de barna som trenger det så veldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vet dere hvorfor disse tingene kan være vaskelige? Hvorfor vil hen ikke, for eksempel? Har dere gitt tydelige beskjeder i god tid på forhånd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod skrev (6 timer siden):

Vet dere hvorfor disse tingene kan være vaskelige? Hvorfor vil hen ikke, for eksempel? Har dere gitt tydelige beskjeder i god tid på forhånd? 

Hos oss er det sterk motvilje mot alt som ikke er selvvalgt. Alt som ikke barnet finner interessant. Lite utholdenhet og aksept for kjedelige fag, oppgaver, aktiviteter.

Jeg har ikke funnet ut hvordan bygge opp mer robusthet. Jeg ser det er noe mer toleranse når barnet er uthvilt enn når sliten. Hverdagen for disse barna er ofte mer krevende enn for andre barn, både fordi hjernen deres ikke filtrerer inntrykk like godt, og fordi de ofte maskerer mye. Så da er de ofte slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 11.29):

Glemte å sitere, er svar til AB …ec9

Er det en mulighet å ha hjemmeskole en periode? Bare for å holde tritt med det faglige. Det trengs neppe 6 timer daglig. Finnes masse nettressurser. Sikker på at skolen har flere. Vil også tipse om Norsk lydbokbibliotek. Søk, skriv at barnet har autisme og det er garantert at dere får en bruker. Da har dere også tilgang til lærebøker via Statped (både lydbok og bladbar digital utgave, tror jeg).

Vitnemål fra u.skole er ikke et must. Søk om fritak fra vurdering heller enn å ikke få karakterer (var noe med flere rettigheter, uten at jeg husker detaljene). Tenk at det skal søkes inn på særskilt grunnlag/fortrinnsrett på vgs. Vitnemål er ikke et kriterie for å komme inn. Men u.skolen må sende melding/søknad til fylkeskommunen innen 1. oktober på niende trinn om at eleven skal søke via paragraf 6-15/6-17 i opplæringsloven. Hvis ppt ikke har vært inne: få på plass sakkyndig vurdering og iop asap. Har eleven krav på spesialundervisning åpner det seg flere dører i vgs-søkingen. Og ikke minst: u.skolen må faktisk gjøre noe NÅ. Husk å fyll ut alle linjeønsker. I alle fall her i fylket så setter de elever som krever ekstra på studiespes hvis de får muligheten. Antagelig fordi det er den rimeligste linja.

På vgs er det flere skoler som har tilrettelagt og særskilt tilrettelagt opplæring. Det siste er neppe aktuelt for dere, men tilrettelagt/forsterket klasse er noe helt annet enn en vanlig klasse på u.skolen.

Selv om min er 16 og mer moden nå, så er skolevegringen så voldsom at heller ikke forsterket klasse på vgs går. Her startet problemene i femte, og skolen greide aldri å tilrettelegge. Og jeg ble med på vente og se-karusellen altfor lenge (og så kom korona). Nå søker vi på nytt, og da på særskilt tilrettelegging så han får 1 til 1. Han er ingen «tung autist», men vegringen har kommet veldig i veien for normal fungering.

1.oktober i 9.trinn for å søke vgs på særskilt grunnlag? Det var tidlig. Mener du ikke 10.trinn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blod skrev (6 timer siden):

Det er beyond  "vil ikke" , sånn som det er hos nevrotypiske barn. 

Årsak kan være fordi hen ikke har lyst, synes det er ubehagelig , sensorisk utmattende, at han er opptatt med sin favoritthobby(som er altoppslukende), at han ikke vet hvordan ham skal gjøre/starte en oppgave, og nåe oppgaven er ferdig. 

Og mange flere grunner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle gjøremål er vanskelig å få til. Vi har tenåring med aspergers syndrom, og jeg er vel egentlig i en slags ventemodus, Prøver å få hverdagene til å gå på en eller annen måte mens jeg venter på en slags modningsprosess i hjernen til ungdommen, der det går an å kommunisere mer etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende en del av ungdommene deres har pda og derfor ikke er mottakelige for instruksjoner.

Jeg slang rundt fra jeg var 14-20 selv helt til jeg fant ut at jeg ville og måtte få til noe. Intelligensen er det jo som regel langt ifra noe feil med, så hvis vi høytfungerende får lov til å styre selv ordner det seg ofte. 

Jeg tok opp alle fag privat etter knapt ha møtt opp på vgs. Fikk 6 i alle fag med unntak av 2 5’ere. Hvorfor? Jeg hadde hengt meg opp i et yrke jeg skulle ha og derfor måtte utdanne meg til. Nå er jeg så viktig for arbeidsplassen at arbeidsplassen tilpasser seg autismen og pda’en. Jeg styrer selv og leverer langt over ønsket resultat til svært hyggelig lønn.

Hilsen høytfungerende autist med pda.

Anonymkode: ac34b...a4c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det kan godt hende en del av ungdommene deres har pda og derfor ikke er mottakelige for instruksjoner.

Jeg slang rundt fra jeg var 14-20 selv helt til jeg fant ut at jeg ville og måtte få til noe. Intelligensen er det jo som regel langt ifra noe feil med, så hvis vi høytfungerende får lov til å styre selv ordner det seg ofte. 

Jeg tok opp alle fag privat etter knapt ha møtt opp på vgs. Fikk 6 i alle fag med unntak av 2 5’ere. Hvorfor? Jeg hadde hengt meg opp i et yrke jeg skulle ha og derfor måtte utdanne meg til. Nå er jeg så viktig for arbeidsplassen at arbeidsplassen tilpasser seg autismen og pda’en. Jeg styrer selv og leverer langt over ønsket resultat til svært hyggelig lønn.

Hva er pda? 

Anonymkode: 6661e...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 18-åring med Asperger som ikke på noe som helst vis ønsker å utfylle sitt potensiale. Men han kom seg gjennom vgs med spesial klasse (kun fem stykker)  2+2. Dvs to år på skole og så to år med læreplass. Han er i første år med læreplass nå og trives kjempegodt. Når det gjelder ting han ikke vil, så er det bråstopp. Fx tømme oppvaskmaskinen. Jeg ber ham og svaret er "kanskje". Da vet jeg at det ikke blir gjort. Prøver med alternativ, i dag tømmer du enten oppvaskmaskinen eller du går ut med søpla. Nope... Nå har han også migrene, og det kan jo ta piffen ut av enhver. Men det er som en jolle på åpent hav. 

Anonymkode: 2bb55...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Anonymkode: 3b8aa...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...