Gå til innhold

Til dere med ørebarn: kontakte lege for antibiotika?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn på 7 år som er et såkalt «ørebarn» med hyppige ørebetennelser. Barnet har mistet dren som har blitt satt inn tidligere. Nå har barnet hatt vondt i det ene øret+ feber siden søndag. Ville dere ha kontaktet lege i morgen (tirsdag) for å få time til sjekk/ antibiotika eller ventet en dag/ to dager til? 

Anonymkode: 6899b...f8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lav terskel for å sjekke mine opp hos lege ved ørebetennelse. Jeg selv har varige skader etter mine betennelser. Jeg har hatt tre ørebarn. 

Anonymkode: 3fd4c...549

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden søndag som… igår? Eller forrige søndag? Hvis igår: Det er påvist at antibiotika ikke forkorter forløpet til ørebetennelse; så jeg ville ikke gitt det til barna med mindre der er andre ting som gjør at de trenger det. Det skal gå over av seg selv innen kort tid, 3-4 dager, og hvis ikke, ville jeg tatt kontakt. 

Anonymkode: 6112f...d1d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Siden søndag som… igår? Eller forrige søndag? Hvis igår: Det er påvist at antibiotika ikke forkorter forløpet til ørebetennelse; så jeg ville ikke gitt det til barna med mindre der er andre ting som gjør at de trenger det. Det skal gå over av seg selv innen kort tid, 3-4 dager, og hvis ikke, ville jeg tatt kontakt. 

Ps. Det er bare å ta en telefon uansett og høre! Bare skriver hva jeg ville vurdert :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS her. Det er her tvilen kommer inn. Vil helst slippe å ringe lege for ikke å være til bry, samt at ørebetennelse normalt skal gå over av seg selv etter et par dager. Samtidig kommer det et men, fordi jeg har også hørt at ørebarn bør kontakte lege og at de som oftest får antibiotika pga en del komplikasjoner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ps. Det er bare å ta en telefon uansett og høre! Bare skriver hva jeg ville vurdert :) 

Ja, det er den telefonen som er så drit å ta 🙈 Men men.. får bare ringe selvom angsten er høy frem til etter samtalen er avsluttet 😅

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

TS her. Det er her tvilen kommer inn. Vil helst slippe å ringe lege for ikke å være til bry, samt at ørebetennelse normalt skal gå over av seg selv etter et par dager. Samtidig kommer det et men, fordi jeg har også hørt at ørebarn bør kontakte lege og at de som oftest får antibiotika pga en del komplikasjoner. 

Vi har ikke alltid fått antibiotika. Har sett an på formen. Også hatt dren. Men jeg tenker: om du er usikker, ikke føl du er til bry. Kanskje det føles bedre om du bare ringer og de «avviser» deg ved å be deg vente litt. Har dere e-konsultasjon? Da kan du sende også spørsmål inn til legen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også ringe til legevakten for råd. Hvis du vil bare ha en rask avsjekk. Det er ikke kun for besøk det eksisterer til :) 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

«Antibiotikabehandlling? Barn behandles ved minst ett av følgende: sterke symptomer, symptomvarighet mer enn 3 dager, mistanke om komplikasjoner, sekresjon fra øret i over to døgn, alder under ett år, dobbeltsidige plager hos barn under 2 år, og hos «ørebarn» (barn med tre eller flere akutte otitter i løpet av 6 måneder eller fire eller flere akutte otitter i løpet av ett år). For alle andre barn kan man eventuelt gi vente-og-se-resept, med avtale om behandlingsstart dersom ikke spontan bedring i løpet av 3 døgn»

https://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/oere/trommehinne_og_mellomoere/akutt_otitis_media

Så du trenger ikke grue deg for å ringe ☺️

Anonymkode: 33cc9...01f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg bare kommet rett til legen hadde det gått veldig bra, det er de sure helsesekretærene som er så fæle 🙈 Forstår at deres jobb er å prioritere hva som er akutt og ikke, men for meg med telefonangst og redsel for avvisning så er det så slitsomt 😅 Men, får grue meg frem til i morgen og «ta meg sammen» å ringe. Er jo for barnets beste jeg ringer og da får alle mine nykker være hva det er 😅😳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg bare kommet rett til legen hadde det gått veldig bra, det er de sure helsesekretærene som er så fæle 🙈 Forstår at deres jobb er å prioritere hva som er akutt og ikke, men for meg med telefonangst og redsel for avvisning så er det så slitsomt 😅 Men, får grue meg frem til i morgen og «ta meg sammen» å ringe. Er jo for barnets beste jeg ringer og da får alle mine nykker være hva det er 😅😳

Sørg bare for å få med informasjonen om at du har ørebarn sånn at de ikke avviser deg på tlf. Men ja, enig med deg, sånne sekretærer har jeg også møtt på.

Anonymkode: 33cc9...01f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan sende e-konsultasjon. Mulig legen svarer raskt.

Anonymkode: 89099...481

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan sende e-konsultasjon. Mulig legen svarer raskt.

Anonymkode: 89099...481

Ja, men ser det står at det kan ta 5 virkedager og at E-konsultasjon ikke skal brukes for akutte henvendelser… 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det er den telefonen som er så drit å ta 🙈 Men men.. får bare ringe selvom angsten er høy frem til etter samtalen er avsluttet 😅

Det er snakk om ungen din. Da svelger du dine egne problemer og gjør det du må.. 

Anonymkode: 88c9b...130

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er snakk om ungen din. Da svelger du dine egne problemer og gjør det du må.. 

Anonymkode: 88c9b...130

Ja, selvfølgelig gjør jeg det! Har ringt jeg og har fått time. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har et barn på 7 år som er et såkalt «ørebarn» med hyppige ørebetennelser. Barnet har mistet dren som har blitt satt inn tidligere. Nå har barnet hatt vondt i det ene øret+ feber siden søndag. Ville dere ha kontaktet lege i morgen (tirsdag) for å få time til sjekk/ antibiotika eller ventet en dag/ to dager til? 

Jeg var alltid rask med å ta kontakt med legen når de hadde ørebetennelse. Da får du også dokumentert hvor hyppig det forekommer som igjen danner grunnlaget for evt ny operasjon. 

Legen vurderer om det er behov for antibiotika, basert på CRP. 

Men husk at CRP ikke vil være nøyaktig før det har gått ca 2 døgn fra sykdomstart.

Anonymkode: 36c90...5f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi ringer aldri lenger. Vi bruker e-konsultasjon på helsenorge. Det er jo mye enklere!  Da får du svar direkte fra legen om dere skal komme inn eller ikke.

Anonymkode: 36c90...5f9

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: fikk time i dag, ørebetennelse på begge ører og oppstart med antibiotika i dag.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler en tur innom kiropraktor! Jeg var ørebarn og skulle hatt dren,men mamma ble tipsa om kiropraktor behandling så prøvde det og det hjalp. Hjelper også langsiktig

Anonymkode: 641dd...0bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her: fikk time i dag, ørebetennelse på begge ører og oppstart med antibiotika i dag.

Et tips fra en som var øre barn på 80 og nittitallet og fikk prøve en behandling som på den tiden ikke var prøvd i Norge. Legen vi møtte på Ullevål hadde vært på konferanse i USA der de hadde testet ut noe nytt for ørebarn og det var å fjerne polyppene. Denne legen spurte mamma om han kunne få lov å prøve ut det på meg og mamma sa at det kunne han for det verste som kunne skje var at det ikke fungerte, men det å fjerne på nippene viste seg å være kuren og vi slapp alt det styret med dren. 

Anonymkode: 398bb...17b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...