AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Spør her før jeg dummer meg ut til banken. Vi makset lånekapasiteten vår for å få byggelån og fikk 5,5 millioner. Vi sitter nå igjen med et hus til 15 millioner på grunn av beliggenhet. Kan vi nå få økt lånet til å f.eks. kjøpe en hytte, eller må vi selge boligen for å benytte oss av verdien? Vi ønsker nemlig ikke å selge.. Anonymkode: 92519...775
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Ja, du kan få ny verdivurdering og øke lån. Anonymkode: 77fa1...95f 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 Hvis dere har takst på 15 mill kan dere søke om lån til fritidsbolig med sikkerhet i huset. Evt øke boliglånet/flexilån. Men går nok ikke om dere har bundet renta. Anonymkode: c98fd...d4d
Hensatt Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Man kan låne med sikkerhet i bolig ja. Men om dere har makset ut på 5,5 så har dere vel også makset ut deres betjeningsevne og vil tvilsomt få mer lån enn dere kan betjene. Bolig er jo ikke "fri kapital". 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Det er helt vanlig å bruke huset som sikkerhet for å kjøpe hytte. Men dere må selvsagt ha høy nok inntekt til å betjene lånet. Anonymkode: 0c7e2...a4a 5
Zionnas Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Så dere har hatt verdivurdering på huset? Da kan dere bare sende inn e-taksten til banken så vil dere få refinansiert lånet. Så kan dere vel søke om lån til fritidsbolig. Men snakk med banken dere så finner dere en løsning på det hverfall om boligen deres har den verdien dere nevner.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 Dere får vel ikke mer i lån enn 5x inntekt uansett... Anonymkode: c98fd...d4d 2
Hensatt Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 Zionnas skrev (2 minutter siden): Så dere har hatt verdivurdering på huset? Da kan dere bare sende inn e-taksten til banken så vil dere få refinansiert lånet. Så kan dere vel søke om lån til fritidsbolig. Men snakk med banken dere så finner dere en løsning på det hverfall om boligen deres har den verdien dere nevner. Man får ikke automatisk mer lån selv om boligen har steget mye i verdi. Man må også ha betjeningsevne, noe de ikke har dersom de "makset ut" ved boligkjøp. 2
Zionnas Skrevet 8. januar 2024 #9 Skrevet 8. januar 2024 Nei, det vet jeg. Men om de har lån på 5.5 og boligen er verdt 15 så kan de jo på refinansiert lånet som kan gjøre at det kan være mulig å kanskje få innvilget lån til fritidsbolig. Som jeg skrev så er det best at de snakker med banken så får det det svaret de er ute etter.
newman01 Skrevet 9. januar 2024 #10 Skrevet 9. januar 2024 (endret) 9 hours ago, Zionnas said: Nei, det vet jeg. Men om de har lån på 5.5 og boligen er verdt 15 så kan de jo på refinansiert lånet som kan gjøre at det kan være mulig å kanskje få innvilget lån til fritidsbolig. Som jeg skrev så er det best at de snakker med banken så får det det svaret de er ute etter. De kunne jo i teorien eid et palass til 700 millioner med kun 5,5 millioner igjen på lånet, men man får ikke lånt noe mer om man ikke kan betjene gjelden. Så det kommer an på husholdningsinntekten og betjeningsevnen Endret 9. januar 2024 av newman01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå