Gå til innhold

Reise til utlandet med en person med demens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far er dement, han er veldig glemsk, men går seg ikke bort enda. Men er ganske engstelig, og mye lei seg. 

Han har alltid elsket frankrike, vi har veldig lyst å ta han med dit til 70- årsdagen hans i år. Han vil i utgangspunktet selv. 

Men jeg er litt usikker på hvordan han vil takle det. Selve reisen, og det å være der. Han har vært i byen vi skal til mange ganger før. Vi skal til Nice, flyplassen er jo veldig nært sentrum. 

Noen med erfaring? Som har reist med en dement person?

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hvordan han fungerer i hverdagen. Bor han hjemme, klarer å stelle seg selv? Sover om natta, eller vandrer og er urolig? Kan uvanlige situasjoner stresse ham? Som å ha/dra i en bursdag eller dra på kafe med mye folk? Urolig av å dra til fremmede steder, som sykehus eller fastlege? 

Om han fungerer sånn nogenlunde, ville der sikkert være flott for ham å oppleve en utenlandstur, om dere er sammen med ham. Bare vær forberedt på at det kan bli forvirring, uro og vandring, og at det kan bli krevende for dere som skal være sammen med ham. Men jeg ville gjort det (men jeg er sykepleier og har hatt flere demente slektninger som vi har utfordret - med mer eller mindre hell). 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
reiseglad skrev (29 minutter siden):

Det kommer jo an på hvordan han fungerer i hverdagen. Bor han hjemme, klarer å stelle seg selv? Sover om natta, eller vandrer og er urolig? Kan uvanlige situasjoner stresse ham? Som å ha/dra i en bursdag eller dra på kafe med mye folk? Urolig av å dra til fremmede steder, som sykehus eller fastlege? 

Om han fungerer sånn nogenlunde, ville der sikkert være flott for ham å oppleve en utenlandstur, om dere er sammen med ham. Bare vær forberedt på at det kan bli forvirring, uro og vandring, og at det kan bli krevende for dere som skal være sammen med ham. Men jeg ville gjort det (men jeg er sykepleier og har hatt flere demente slektninger som vi har utfordret - med mer eller mindre hell). 

Han bor hjemme. Så vidt jeg vet klarer han seg selv med stell. Han går hvertfall på do selv, det er ikke et problem. Han sover om natta, når bi er hos han hvertfall. Vet jo ikke når han er alene, men tror han sover. Kan være rastløs, at han går frem og tilbake. Kan og være litt urolig, særlig hvis han har avtaler eller vet  det er noe som skjer. Blir veldig stressa. Dra i en bursdag eller familie selskap er ikke noe problem, han liker godt det. Og han er veldig glad når vi tar han med på restaurant. Nei, ikke urolig av det egentlig. Han har jo med seg noen av oss, men det har gått veldig fint så langt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvordan har dere tenkt å fikse reiseforsikring?  En vanlig reiseforsikring dekker ikke allerede oppdagete diagnoser. Ta kontakt med forsikringsselskapet før dere reiser for å sikre dere at han er fult ut dekket. 

• Nyttig 2
Skrevet
Lucky_Jack skrev (6 timer siden):

Hvordan har dere tenkt å fikse reiseforsikring?  En vanlig reiseforsikring dekker ikke allerede oppdagete diagnoser. Ta kontakt med forsikringsselskapet før dere reiser for å sikre dere at han er fult ut dekket. 

Hvorfor skulle han ikke få reiseforsikring?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
reiseglad skrev (1 minutt siden):

Fordi om han går ut i gaten og blir påkjørt, så skjer jo det pga. demens som allerede er en kjent diagnose. Men kan jo hente ut kort fra Helfo så har dere franske sykehus. 

Anonymkode: 38f1e...534

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke reist med min demente far nå, men han er mest forvirret på hvor han er og det ser jeg for meg at ville vært enda verre etter en sånn tur. Din far og hva han har mest problemer med er det du som vet best, så det kan hende at det for han vil være fint med en tur. 

Anonymkode: f44f0...26c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Svigerfar tok svigermor med fra USA til Norge og flere andre land i Europa. 
Hun var dement. 

Vi hadde en fin tur, men i løpet av turen begynte hun å beskylde mannen sin for å ha kidnappet henne. Hun nektet å ta medisiner osv. (De var på reise i mange uker) 
Det var stort sett veldig fint, men det var noen utfordringer underveis. 

Hun var etter det jeg kan huske ellers ganske passiv, så usikker hvor mye glede hun hadde av turen. Men vi er glad vi hadde denne opplevelsen med henne .(De besøkte oss i Norge og så reiste vi sammen rundt i Europa)

Tipper det kommer til å gå veldig fint! Men med en diagnose som demens så kan det selvsagt dukke opp litt utfordringer. Men er man forberedt så tenker jeg det går helt fint.

Anonymkode: 52a34...6e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, bare ikke gjør det. Jobbet i hjemmesykepleien tidligere, og det var stort sett alltid noen som ville ta med sin demente mor/far til gamle feriesteder i utlandet. Personen ble mer forvirret, redd og engstelig grunnet stress og ukjent plass - og det hele endte stort sett med kaos og en skuffet familie. 

Anonymkode: 5c171...a8a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun var dement. 

Vi hadde en fin tur, men i løpet av turen begynte hun å beskylde mannen sin for å ha kidnappet henne. Hun nektet å ta medisiner osv. (De var på reise i mange uker) 

Hun var etter det jeg kan huske ellers ganske passiv, så usikker hvor mye glede hun hadde av turen. Men vi er glad vi hadde denne opplevelsen med henne .(De besøkte oss i Norge og så reiste vi sammen rundt i Europa)

Tipper det kommer til å gå veldig fint! Men med en diagnose som demens så kan det selvsagt dukke opp litt utfordringer. Men er man forberedt så tenker jeg det går helt fint.

Nei…. Tenk så redd hun var da hun trodde hun var blitt kidnappet. Ikke utsett en person med demens for noe sånt. En må innse at de ikke har behovet for å reise lenger, det behovet er det vi andre som har.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fordi om han går ut i gaten og blir påkjørt, så skjer jo det pga. demens som allerede er en kjent diagnose. Men kan jo hente ut kort fra Helfo så har dere franske sykehus. 

Interessant problemstilling. Jeg trodde dette gjaldt bare om du har en underliggende sykdom som forverres i løpet av oppholdet, ikke om du tilfeldigvis skulle bli påkjørt. Ingen kan jo bevise at din påkjørsel skyldes demens? Men jeg har vært borti at noen med KOLS ble sykere og ikke lenger kunne fly hjem, måtte enten ta tog eller bli igjen i ferielandet inntil stabil situasjon, og betale for utgiftene selv. 

Men i ts sin situasjon: ta kontakt med forsikringsselskapets alarmsentral, de vil kunne bekrefte eller avkrefte om det stemmer. Og uansett vil du få behandling i Frankrike med europeisk helsetrygdkort. 

Endret av reiseglad
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jeg jobber på sykehuset og har ofte utenlandske turister som har sykdommer som plutselig blir forverret slik at de havner hos oss. Forsikringen dekker både behandling og hjemreise allikevel. Allikevel greit å ha en slags legeerklæring om at det er forsvarlig å reise i hans tilstand. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei…. Tenk så redd hun var da hun trodde hun var blitt kidnappet. Ikke utsett en person med demens for noe sånt. En må innse at de ikke har behovet for å reise lenger, det behovet er det vi andre som har.

Ts sin situasjon beskriver ikke at far er så redusert. En med demens er jo ikke konstant i sin verden, og her beskrives jo at de også hadde gode dager og fine opplevelser sammen som familie.
Jeg kjenner ei med Alzheimer som flere ganger reiste alene med fly for å komme tilbake til hjemplassen hvor hun vokste opp, og klarte dette helt fint med tilretteleggelser. Dette var dog innen Norge, men fra sør til nord med mange timers reise, lenger enn ts om du kun skal reise OSL - NCE. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok med mine svigerforeldre til Frankrike. Da hadde svigerfar langt framskredet demens (mistet språket, var forvirra, hadde begynt på angstdempende medisiner, trengte mye hjelp til stell). De har feriert i samme by på rivieraen hvert år i 30 år. Vi dro dit, så han var kjent, og det merket vi at han syns var helt topp.

Det var en helt nydelig tur, svigerfar var i mye bedre humør og form. Han nøt virkelig varmen, og ferietilværelsen. Og det ble en veldig god tur å tenke tilbake på, for alle. Han flyttet på sykehjem da vi kom hjem, og døde året etter. Veldig glad for den turen! 

Hvis du tror at deres far er i form til det, så kan det bli bra!

Anonymkode: 53dcd...b97

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun var dement. 

Vi er jo forbredt på at det kan bli vanskelig. Tenkte ikke bli lenge, 3 eller 4 netter. Og tilpasse det vi gjør etter hva han ønsker/ orker. 

Han ønsker selv å reise, har snakket om det lenge. At det kunne han virkelig tenkt seg. Han har reist til samme plassen i mange år, så tror han hadde kjent seg igjen. Eller han hadde nok det. 

• Hjerte 1
Skrevet
reiseglad skrev (5 timer siden):

Ts sin situasjon beskriver ikke at far er så redusert. En med demens er jo ikke konstant i sin verden, og her beskrives jo at de også hadde gode dager og fine opplevelser sammen som familie.
Jeg kjenner ei med Alzheimer som flere ganger reiste alene med fly for å komme tilbake til hjemplassen hvor hun vokste opp, og klarte dette helt fint med tilretteleggelser. Dette var dog innen Norge, men fra sør til nord med mange timers reise, lenger enn ts om du kun skal reise OSL - NCE. 

Han er ikke så redusert. Han ønsker også selv å reise. Eneste er at han blir så rastløs/ urolig hvis han må vente. Derfor jeg er litt bekymret for selve reisen. Men kan jo gå bedre enn jeg tenker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi tok med mine svigerforeldre til Frankrike. Da hadde svigerfar langt framskredet demens (mistet språket, var forvirra, hadde begynt på angstdempende medisiner, trengte mye hjelp til stell). De har feriert i samme by på rivieraen hvert år i 30 år. Vi dro dit, så han var kjent, og det merket vi at han syns var helt topp.

Det var en helt nydelig tur, svigerfar var i mye bedre humør og form. Han nøt virkelig varmen, og ferietilværelsen. Og det ble en veldig god tur å tenke tilbake på, for alle. Han flyttet på sykehjem da vi kom hjem, og døde året etter. Veldig glad for den turen! 

Hvis du tror at deres far er i form til det, så kan det bli bra!

Anonymkode: 53dcd...b97

Så fint dere gjorde det for han :) jeg tror han er i form til det, men jeg vet jo ikke hvordan han vil takle det. Han har ikke vært på noen overnattingstur på lenge. Men jeg tror og håper det vil gå bra. 

• Liker 1
Skrevet
Anonym-bruker skrev (2 timer siden):

Han er ikke så redusert. Han ønsker også selv å reise. Eneste er at han blir så rastløs/ urolig hvis han må vente. Derfor jeg er litt bekymret for selve reisen. Men kan jo gå bedre enn jeg tenker. 

Det tror jeg også. Reis nå når han selv fortsatt har ønske og forholdsvis god helse, selve reisen kommer sikkert til å bli fin. Forstår at han har vært der før, og skal til kjente omgivelser. 

• Liker 1
Skrevet
reiseglad skrev (3 timer siden):

Det tror jeg også. Reis nå når han selv fortsatt har ønske og forholdsvis god helse, selve reisen kommer sikkert til å bli fin. Forstår at han har vært der før, og skal til kjente omgivelser. 

Ja, han har vært der mange ganger før. Alltid vært glad i å reise dit. Han har snakket om det lenge, at han gjerne skulle vært tilbake. 

Vi har veldig lyst å gjøre det for han, håper det vil gå bra.

• Hjerte 1
Skrevet
16 hours ago, reiseglad said:

Han vil få reiseforsikring, men kjente diagnoser dekkes ikke, om ikke annet er avtalt med forsikringsselskapet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...