Gå til innhold

Diskusjon her hjemme🙈 Koker vann fortere om man har lokk på, eller spiller det ingen rolle?🤷‍♀️😅

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noe fasitsvar?😅

Anonymkode: 1e8d8...235

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er ett korrekt svar, og det er at det koker mye raskere med lokk. Da går energien til å varme opp vannet, og ikk samtidig til å varme opp lufta i rommet. 

Anonymkode: 5c6e7...871

• Liker 14
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Lokket vil vel redusere varmetapet til omgivelsene og således gi raskere oppvarming?

Anonymkode: 45b1a...b00

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, såklart, det blir varmere med lokk.

Blir fort kaldt uten tak på huset også! 🤭

Anonymkode: 4fd23...9e3

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet

Det koker raskere med lokk. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du skal varme opp ett rom i huset, går det raskere om du har vinduet åpent eller lukket?
Hvis du vil varme opp stekovnen til 100 grader, går det raskere om du har døra åpen eller lukket?
Teorien er akkurat den samme, jo mer varme du slipper ut til ytre omgivelser, jo mindre effekt får det ønskede punktet.

På akkurat samme måte, så legger vi lokk på mat vi ønsker skal holde varmen.
Og vi tar av lokket på kaffekoppen for at den skal kjøles ned raskere.
Varme stiger oppover. Med lokk så stopper man varmetapet oppover.

Og skal du koke vann enda raskere, så bruker du en stor kasserolle eller stekepanne, med stor stekeflate (og lokk)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på hvilket svar du gikk for. 

(Eller egentlig ikke...)

Anonymkode: 42235...16f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (2 minutter siden):

Hvis du skal varme opp ett rom i huset, går det raskere om du har vinduet åpent eller lukket?
Hvis du vil varme opp stekovnen til 100 grader, går det raskere om du har døra åpen eller lukket?
Teorien er akkurat den samme, jo mer varme du slipper ut til ytre omgivelser, jo mindre effekt får det ønskede punktet.

På akkurat samme måte, så legger vi lokk på mat vi ønsker skal holde varmen.
Og vi tar av lokket på kaffekoppen for at den skal kjøles ned raskere.
Varme stiger oppover. Med lokk så stopper man varmetapet oppover.

Og skal du koke vann enda raskere, så bruker du en stor kasserolle eller stekepanne, med stor stekeflate (og lokk)

Dårlig sammenligning, for om du har vinduene åpne mens du fyrer i ovnen blir det raskere varmt, men av en helt annen årsak enn med kokende vann.

Åpne vindu gir raskere tilførsel av oksygen, sprer varmen raskere og presser fuktig luft ut som gjør at det blir fortere varmt. Det er derfor anbefalt å åpne vinduene når du skal varme opp et kaldt hus.

Anonymkode: 3ba89...2b8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ved å bruke lokk når du koker vann, så bruker du også mindre strøm.

Anonymkode: 46366...d9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vann koker fortere med lokk 

Anonymkode: 703c0...5b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva du trodde og hvilke argumenter personen som mente uten lokk gikk like fort hadde? :D

Anonymkode: 6737e...f9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS, om du hadde google overskriften din, hadde du fått svaret ditt med en gang.

https://www.klikk.no/bolig/boligokonomi/sa-lite-tid-sparer-du-pa-a-koke-vann-med-lokket-pa-2316324

Derfor tar det lengre tid å koke vann uten lokk

- Når man koker vann uten lokk, vil luften over vannet være i sirkulasjon, og siden temperaturen på denne luften vil være lavere enn i vannet betyr det at denne luften "stjeler" varme fra vannet og slikt sett forlenges koketiden, forklarer professor i fysikk ved NTNU, Alex Hansen, til klikk.no.

- Men når lokket er på reduseres denne lekkasjen av varme fra vannet, og det betyr at det vil ta kortere tid å få det til å koke, utdyper han.

Noe som imidlertid vil trekke koketiden den andre veien, er det faktum at lokket vil føre til en ørliten trykkøkning inne i kasserollen.

- Men dette er så pass minimalt, at jeg ikke tror det vil påvirke koketiden, sier Hansen.

Temperaturen på vannet vil imidlertid være den samme, fordi det vi opplever som koking strengt tatt kun er gassbobler som forlater vannet.

15 sekunder lengre koketid

Klikk.no har gjennomført et enkelt forsøk for å se hvor lengre tid det tok å koke vann uten lokk.

Vi fylte en kjele med respektive én og tre liter vann, som holdt rundt 20 grader. Kjelen ble avkjølt mellom hver oppkoking.

Videre ble kjelen satt på en induksjonstopp med sirkelrunde kokeområder. Maks effekt på det brukte området var 1,8 kW og kjelen fylte hele sirkelen. Kokeområdet ble avkjølt mellom hver oppkoking helt til tegnet for overskuddsvarme sluknet.

Vi skrudde effekten opp på maks og satte tidtagingen i gang i det øyeblikk effekten var på maks.

Vi målte temperaturen med et digitalt termometer med en sonde stukket ned i vannet.

Av ulike årsaker var det ikke mulig å starte og avslutte kokingen på eksakt samme temperatur, derfor ble det etablert et referanseintervall for temperaturen basert på det første kokeforsøket. Der hadde vi en starttemperatur på 21,4 og en avslutningstemperatur på 98,7 grader. Differansen på 77,3 ble brukt som referanseintervall. Avviket fra dette intervallet ble brukt til å justere den reelle koketiden for de tre andre oppkokingene. Den reelle koketiden ble beregnet ut i fra følgende funksjon: Målt koketid - (((4,18 kWs/K*Kg)*dT*m)/1,8kW). dT representerer avviket (målt i Kelvin (K)) fra referanseintervallet på 77,3 grader, mens m er vekten til vannet (1 respektive 3 kg).

Anonymkode: 5457a...6ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dårlig sammenligning, for om du har vinduene åpne mens du fyrer i ovnen blir det raskere varmt, men av en helt annen årsak enn med kokende vann.

Åpne vindu gir raskere tilførsel av oksygen, sprer varmen raskere og presser fuktig luft ut som gjør at det blir fortere varmt. Det er derfor anbefalt å åpne vinduene når du skal varme opp et kaldt hus.

Anonymkode: 3ba89...2b8

Da må jeg beklage at jeg tar feil. 
Her synker temperaturen inne drastisk i det jeg åpner vinduene, selv om jeg slår på alle varmeovnene mine på maks.
Det samme skjer når jeg skrur opp temperaturen på varmeovn på kontoret og åpner vinduet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enda raskere, og lavere strømforbruk, hvis du bruker vannkoker. Bruker vannkoker når jeg skal koke pasta.  Slår kokende vann over kjelen med pastaen. Ferdigkokes på plata.

Anonymkode: ffa14...4b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...