Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har min første legetime i morgen mtp svangerskap. Er usikker på hvor langt jeg er på vei, mellom 7-8 uker.

Men hva kan jeg forvente i morgen på legetimen? Pluss, jeg betegnes som overvektig. Hva er folk sine erfaringer som overvektig og gravid..? Usikker på hvilke forventninger jeg skal ha og/eller burde ha

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørs kanskje litt hvor overvektig? Over en viss BMI skal man vel ha noe ekstra oppfølging. Jeg var rett under grensa og fikk ikke det. Vekta var aldri et tema på kontrollene.

Anonymkode: 76b92...a6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også «på papiret» overvektig (BMI 25), var aldri et tema på noen av kontrollene. Men spørs litt hvor overvektig det er snakk om. Er man mot «fedme» så er det nok tettere oppfølging.

Anonymkode: 25daa...da8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du tas blodprøver av, vekt og urinprøve. 

Jeg var overvektig da jeg var gravid. Bmi rundt 38/39. Vekt var ingen tema da. 

Anonymkode: 3451b...8fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tas blodprøver av, vekt og urinprøve. 

Jeg var overvektig da jeg var gravid. Bmi rundt 38/39. Vekt var ingen tema da. 

Ingen ekstra oppfølging 

Skrevet (endret)

Jeg er overvektig og gravid 🙋🏽‍♀️ 

Legen har hatt litt fokus på å snakke om kosthold og aktivitet under svangerskapet på kontrollene. Det er ikke anbefalt å legge på seg så mange ekstra kilo hvis man allerede er overvektig. Jeg har hittil gått opp 3kg fra startvekt før graviditet. 

Jeg får ikke føde på lokalsykehuset, men må til et større sykehus med bedre beredskap for å håndtere ting dersom det skulle skje noe. Det er litt høyre risiko for blant annet blødninger som overvektig. Babyen kommer også til å bli overvåka ekstra under fødsel (rutine), og man får blant annet ikke føde i badekar. 

Er i uke 34 og har ikke hatt noen spesielle plager i svangerskapet. Ikke høyt blodtrykk, helt fine urinprøver, ikke problemer med bekken eller annet. Er fortsatt i full jobb. Var til vekstkontroll (ultralyd) i ule 32, og skal igjen i uke 36 for å måle vekt på babyen og passe på at den ikke blir for stor. Ikke fått noe ekstra oppfølging annet enn det nevnt over. 

Endret av Sansel
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs litt hvor høy bmi du har. Mitt utgangspunkt var bmi 28 og vekt har aldri vært oppe som et tema, gått opp i henhold til anbefalt hele veien. 

Anonymkode: 9ef83...9af

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en bmi på mellom 26-28 begge svangerskapene. Ingen som sa eller nevnte noe om det🙈

Anonymkode: e6545...301

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke snakket noe særlig om det under kontrollene, men var hos jordmor nå for første UL på sykehuset og da anbefalte de at jeg skal starte på blodfortynnende da det anbefales de som blant annet har høy BMI. 
Alle målinger ellers har vært bra, men det gir bedre blodstrøm til morkaken sa de. 

Anonymkode: 2a49f...b2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi har ikke snakket noe særlig om det under kontrollene, men var hos jordmor nå for første UL på sykehuset og da anbefalte de at jeg skal starte på blodfortynnende da det anbefales de som blant annet har høy BMI. 
Alle målinger ellers har vært bra, men det gir bedre blodstrøm til morkaken sa de. 

Samme her, hadde BMI på 34,9 før jeg ble gravid. Skulle helst ønske jeg fikk gått ned enda litt til før spiren satt, men det ble visst med tanken.. Uke 19 nå, gått opp 4 kg så langt. 

Anonymkode: 948d6...8f5

Skrevet

Har vært overvektig i begge svangerskap. Hadde en bmi på 34 med første fødte. Fikk noe ekstra kontroller og fikk beskjed om å legge på meg mellom 5-9 kg i svangerskapet maks..det ble 10 kg da men det var greit. Mista en del blod under fødsel.

I dette svangerskapet hadde jeg en bmi på 35 fra start. Er nå i uke 21, og har ikke lagt på meg enda. Har heller gått ned 3 kg siden jeg ble gravid. Fikk noe blodfortynnende som jeg skulle ta fra uke 13. 

Ved begge graviditetene har det vært begrenset syn iht ultralyd, noe som skyldes at det er mye fett på magen. Det gjør at funn i undersøkelsen kan være noe mer usikkert, enn normalt. 

Når alt det er sagt så har jeg risiko svangerskap pga diabetes 2 også som jeg har hatt noen år nå. Det gjør at jeg får oppfølging av diabetes avdeling på sykehus annen hver uke + at jeg må til vekst kontroller i uke 24,28,32,34,36,37 og 38. Kommer til å satt i gang i løpet av uke 38. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her, hadde BMI på 34,9 før jeg ble gravid. Skulle helst ønske jeg fikk gått ned enda litt til før spiren satt, men det ble visst med tanken.. Uke 19 nå, gått opp 4 kg så langt. 

Hvilken blodfortynnende?

Fragmin? Albyl-e?

Anonymkode: 237e6...cf3

Skrevet

Albyl-E fikk jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.1.2024 den 14.33):

Hvilken blodfortynnende?

Fragmin? Albyl-e?

Anonymkode: 237e6...cf3

Albyl-E

Skrevet
Bollemy skrev (På 8.1.2024 den 21.23):

Hei, har min første legetime i morgen mtp svangerskap. Er usikker på hvor langt jeg er på vei, mellom 7-8 uker.

Men hva kan jeg forvente i morgen på legetimen? Pluss, jeg betegnes som overvektig. Hva er folk sine erfaringer som overvektig og gravid..? Usikker på hvilke forventninger jeg skal ha og/eller burde ha

tja, jeg var / er relativt overvektig og kan ikke si at det var noe ekstra med det. fikk bare ikke den typiske gravidmagen og det syntes ikke før på slutten. fikk beskjed om å ikke gå ned i vekt, og ikke gå opp i vekt

Skrevet
kjærring skrev (5 timer siden):

tja, jeg var / er relativt overvektig og kan ikke si at det var noe ekstra med det. fikk bare ikke den typiske gravidmagen og det syntes ikke før på slutten. fikk beskjed om å ikke gå ned i vekt, og ikke gå opp i vekt

Ikke typiske gravidmagen? Hvordan da?  Ganske normalt å gå opp i vekt når man er gravid da 

Anonymkode: 2aa13...255

Skrevet

20-30 kg overvektig i mine svangerskap her (bmi sier fedme). Har aldri blitt kommentert av helsepersonell. Vekt registreres på arket på kontrollene, aldri kommentert.
Har tatt glukosebelastningstesten (mener flergangsmødre ikke trenger å ta den hvis de er normalvektige), men den har kommet ut helt normal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...