AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Jeg skal legge gulv på et rom hvor det er limt og malt vinylgulv fra før. Gulvet er ikke jevnt og man synker ned noen steder. Å avrette det med sement eller annen tung masse er ikke et alternativ. Kan jeg bare legge gulv oppå? Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli mest mulig jevnt? Anonymkode: f02bf...06e
newman01 Skrevet 9. januar 2024 #2 Skrevet 9. januar 2024 Hvorfor synker man ned noen steder? Det normale er å rette opp gulvet ved å fjerne sponplater, kile opp bjelkene der det er ujevnt og har svikt, evnt. bruke en gulvjack om det er begrenset til et mindre område. Da slipper man å fjerne sponplater. Forutsetter at underlaget under bjelkene er stabilt, formfast og ikke altfor langt under bjelken Hva er under vinylen din? Legger du parkett eller laminat på et skjevt gulv vil det knirke, vippe, og antagelig glippe fra hverandre over tid. Så litt bortkasta penger. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #3 Skrevet 9. januar 2024 newman01 skrev (5 timer siden): kile opp bjelkene der det er ujevnt og har svikt, evnt. bruke en gulvjack om det er begrenset til et mindre område. Da slipper man å fjerne sponplater. Forutsetter at underlaget under bjelkene er stabilt, formfast og ikke altfor langt under bjelken Hva er under vinylen din? Under vinylen er det sponplater, og under sponplatene er det bare dragere, tror jeg. Er på et loft. Kan man kile opp bjelkene ovenfra? Eller må det gå via rommet under? Anonymkode: f02bf...06e
newman01 Skrevet 9. januar 2024 #4 Skrevet 9. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Under vinylen er det sponplater, og under sponplatene er det bare dragere, tror jeg. Er på et loft. Kan man kile opp bjelkene ovenfra? Eller må det gå via rommet under? Anonymkode: f02bf...06e Ikke sikkert du har lyst til å kile opp bjelkene om de faktisk viser seg å være takstoler. Da kan det skje mye moro Det beste er vel å skru opp sponen, siden du allerede har svikt i det. Så får du tak i en rettholt på 2 meter, kanskje også en laservater med linje. Så gjør du de tiltak som må til for å få alle bjelkene i lik høyde. Kan også perfeksjonere isolasjonen i etasjeskilleren når du først er igang. Så skrur du på 22mm gulvspon, trinnlydsplate, og alle andre lag du ønsker for å få et bra skille, og avslutter med ønsket parkett på toppen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå