Gå til innhold

Er det noen ganger best å ikke prøve å stifte nye vennskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemamma til en gutt på 2 år. Vi har bare bodd i denne byen i litt over 3 år og har verken familie eller nettverk her. Vi er helt alene.

Har prøvd flere ganger å få kontakt med andre, men det er vanskelig helt til jeg møtte en annen mamma på babysvømming som jeg kom godt overens med.

Selv om jeg tar mye initiativ, så er hun vanskelig å møtes. Har skjønt at hun er godt etablert i byen med  familie på både sin og mannens side og har en fast vennegjeng hun har hatt siden barndommen. Hun sier hun som regel alltid har planer i helgene og det er derfor vanskelig å møtes oftere.

Likevel har vi fått til å møtes en håndfull ganger, og det er veldig hyggelig hver gang. På nyttårsaften inviterte jeg henne over, men da hadde hun allerede planer med sin faste vennegjeng. Men hun sa hun ville møtes over nyåret. 

Rett etter nyttårsaften tok jeg derfor kontakt igjen, men hun hadde allerede planer da. Så jeg foreslo dagen etter. Var opptatt da også. Så jeg spurte om neste helg. Hun sa hun skulle på middag hos familie da, men skulle se an om jeg og henne kunne få til en kaffekopp før det.

Da dagen kom hørte jeg ingenting før på ettermiddagen, hun sa at det hadde gått i ett den dagen og at hun allerede var hos andre. Hun spurte om jeg var ledig en dato i februar.

Men jeg er så såret og skuffet og har ikke svart henne. Det er to uker siden. Føler jeg bare prøver og prøver, og når jeg endelig finner noen som har et snev av interesse for meg så blir jeg bare skuffet. Det at hun alltid er så opptatt får meg til å føle meg bare enda mer mislykket. Jeg bare venter på at hun skal få dårlig samvittighet at hun sier beklager eller inviterer meg på noe. Men jeg vet ikke om hun kommer til å gjøre det når hun virker så opptatt med familien og vennene sine. Er det noen gang best å bare la vær å prøve å få nye venner for å unngå skuffelse?

Anonymkode: c4cfd...35f

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få deg nye venner, unngå de som er superopptatte. Vennskapet blir så enveis at det er ikke noe poeng. Unngå venninner som allerede har en gjeng. Da blir du bare reservesmuler innimellom, for gjengen vil alltid prioriteres.

Anonymkode: fce69...8b2

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett av den dagen i februar, gled deg over den kontakten hun klarer å få til og hold litt igjen på initiativet fremover. At dagene kan gå i ett med familie og andre venner er helt innafor. Hun har ikke ansvar for at du skal ha noen å være med. 

Og så jobber du med å utvide nettverket ditt. Fortsett å bli kjent med flere slik at du får flere å spille på. 

Anonymkode: e522d...694

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sett av den dagen i februar, gled deg over den kontakten hun klarer å få til og hold litt igjen på initiativet fremover. At dagene kan gå i ett med familie og andre venner er helt innafor. Hun har ikke ansvar for at du skal ha noen å være med. 

Og så jobber du med å utvide nettverket ditt. Fortsett å bli kjent med flere slik at du får flere å spille på. 

Men blir det ikke dumt å svare henne nå? Tror hun kan se at jeg har sett meldingen, og det er to uker siden... Skal jeg nevne noe på det, eller blir det bare rart?

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo seriøst roe ned noen hakk.

’På nyåret’ betyr ikke dagen etter nyttårsaften. Og hvorfor i all verden ber du henne på nyttårsaften, når du vet hun har mann, familie, slekt på begge sider og gamle venner i byen….?

Du setter deg selv opp til skuffelse med alt for høye forhåpninger til det som strengt tatt er et bekjentskap ennå - og du driver gjentatte ganger og setter henne i en fryktelig vanskelig situasjon.

Selv om hun genuint synes det er hyggelig å treffes, så maser du alt for mye, og gjør antakelig at hun må holde litt avstand til deg - for ikke å bli kjørt over av et hurtigtog med mas og forventninger.

Vil du ha så mye kontakt, så må du lete etter folk med lite eller ingen familie eller vennekrets fra før.

Anonymkode: a1b06...9d1

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men blir det ikke dumt å svare henne nå? Tror hun kan se at jeg har sett meldingen, og det er to uker siden... Skal jeg nevne noe på det, eller blir det bare rart?

Bare skriv «beklager sent svar.  .. februar passer fint hvis du fortsatt er ledig da» og så ser du hva hun svarer.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skriver bare "oi, sorry! :o Glemte helt å svare deg, men er med 3.februar, om det fremdeles passer :) 

Anonymkode: 32aef...e48

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du nødt til å bo der du bor? Hvorfor er dere der dersom du ikke har noe nettverk av hverken venner eller familie? 

Anonymkode: 398b9...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rett etter nyttårsaften tok jeg derfor kontakt igjen, men hun hadde allerede planer da. Så jeg foreslo dagen etter. Var opptatt da også. Så jeg spurte om neste helg. Hun sa hun skulle på middag hos familie da, men skulle se an om jeg og henne kunne få til en kaffekopp før det.

Da dagen kom hørte jeg ingenting før på ettermiddagen, hun sa at det hadde gått i ett den dagen og at hun allerede var hos andre. Hun spurte om jeg var ledig en dato i februar.

Men jeg er så såret og skuffet og har ikke svart henne. Det er to uker siden. 

Og du, det er bare EN uke siden nyttårsaften 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan virke litt masete når du spør om en dag og hun er opptatt, og du foreslår ny dag med en gang, og hun er opptatt.. for så spør om enda en dato og hun er opptatt. 
skjønner godt du er desperat etter å få venner, og det er kjipt at hun ikke inkluderer deg inn i gjengen hun har fra før. 
Vanskelig å bli kjent med andre når de allerede har en etablert gjeng og det ikke er plass til flere. 
Prøv å Finn venner andre steder. Ikke lett dette 

Anonymkode: 11d03...306

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Syns det er dårlig gjort hun ikke inkluderer deg mer.

AnonymBruker
Skrevet
Vinterjenta skrev (7 minutter siden):

Syns det er dårlig gjort hun ikke inkluderer deg mer.

Det syns jeg også. Man har jo alltids tid til en time her og der, selv når man har planer i helgene. Da hun sa hun skulle feire med venner på nyttårsaften så spurte jeg om hun ikke ville komme før det så dra videre? Men det gikk visst ikke det heller. Og så kunne hun jo invitert meg med. Kanskje hun ikke er en så god venn som jeg trodde.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å finne andre venner. Slike personer med en gjeng er ikke interessert i å inkludere. De har ikke sympati med de som er ensom. Eller så hadde de invitert med. Så tror jeg det er best å ikke spørre om ny tid om og om igjen hvis en person sier at de er opptatt. Det blir ikke godt mottatt. For din egen del :)

Anonymkode: 60256...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går virkelig ut i fra at din invitasjon til nyttårsaften også inkluderte hennes mann?

Men siden dere har hatt kontakt etter nyttår, og som du selv sier "helgen etter nyttår", altså helgen som var nå nettopp, så kan du helt fint ta kontakt å bekrefte dagen i februar. Det er ikke to uker siden, det kan umulig være mer enn 2 dager siden. Vi er ikke to uker ut i det nye året, og helgen etter nyttår var ferdig i går.

Det tar lang tid bygge opp ett vennskap, man kan ikke forvente at det skjer på kort tid. Hun har sine barndomsvenner, i tillegg til at hun har mann og annen familie. Noen som er "på" hele tiden vil kunne oppfattes som veldig slitsom og oppmerksomhetssyk da. Gi henne rom, gi henne tid til å puste litt.
Foreslå ting litt frem i tid. For meg høres det ut som du kveler henne.

Min bestevenninne er godt etablert i byen, med familie og barndomsvenniner. Vi fant øyeblikkelig tonen, og det første året møttes vi hver 4-6 uker. Så gradvis oftere.

Anonymkode: 5671a...105

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Prøve å gi henne dårlig samvittighet eller håpe på hun får dårlig samvittighet , er en helt feil intensjon for enhver relasjon . Enten må du ta til takke med det lille hun har å tilby ( av tid ) , eller må du utvide radiusen din , finne flere / andre venner i tillegg . Å la kontakt / initiativ annenhver gang . 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er du nødt til å bo der du bor? Hvorfor er dere der dersom du ikke har noe nettverk av hverken venner eller familie? 

Anonymkode: 398b9...190

Vi flyttet hit på grunn av jobb og mannens familie bor i hjemlandet hans, så vi kjenner ingen.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anbefaler å finne andre venner. Slike personer med en gjeng er ikke interessert i å inkludere. De har ikke sympati med de som er ensom. Eller så hadde de invitert med. Så tror jeg det er best å ikke spørre om ny tid om og om igjen hvis en person sier at de er opptatt. Det blir ikke godt mottatt. For din egen del :)

Anonymkode: 60256...9d2

Det er så synd, jeg synes hun virket så snill og hyggelig. Hun delte at hun også har gått gjennom vanskeligheter så da burde hun forstått. Vi har det virkelig fint når vi er sammen. Så feil kan man ta av folk. Vet ikke om jeg vil fortsette dette vennskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Han jobber offshore. Så jeg føler meg som en alenemor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er alenemamma til en gutt på 2 år. Vi har bare bodd i denne byen i litt over 3 år og har verken familie eller nettverk her. Vi er helt alene.

Har prøvd flere ganger å få kontakt med andre, men det er vanskelig helt til jeg møtte en annen mamma på babysvømming som jeg kom godt overens med.

Selv om jeg tar mye initiativ, så er hun vanskelig å møtes. Har skjønt at hun er godt etablert i byen med  familie på både sin og mannens side og har en fast vennegjeng hun har hatt siden barndommen. Hun sier hun som regel alltid har planer i helgene og det er derfor vanskelig å møtes oftere.

Likevel har vi fått til å møtes en håndfull ganger, og det er veldig hyggelig hver gang. På nyttårsaften inviterte jeg henne over, men da hadde hun allerede planer med sin faste vennegjeng. Men hun sa hun ville møtes over nyåret. 

Men jeg er så såret og skuffet og har ikke svart henne. Det er to uker siden. Føler jeg bare prøver og prøver, og når jeg endelig finner noen som har et snev av interesse for meg så blir jeg bare skuffet. Det at hun alltid er så opptatt får meg til å føle meg bare enda mer mislykket. Jeg bare venter på at hun skal få dårlig samvittighet at hun sier beklager eller inviterer meg på noe. Men jeg vet ikke om hun kommer til å gjøre det når hun virker så opptatt med familien og vennene sine. Er det noen gang best å bare la vær å prøve å få nye venner for å unngå skuffelse?

Man bør helst ikke spørre for mange ganger etter hverandre, spesielt ikke så tett, dag etter dag. Om man spør én gang og får nei, så venter man til den andre spør neste gang. Evt venter man minst en måneds tid før man spør igjen. Sånn lar man andre få ta litt initiativ også, hvis ikke kan det bli veldig masete. Vet ikke hvor gamle dere er, men har man familie, mann og barn, og allerede et nettverk rundt seg av storfamilie og gamle venner, så har de fleste ikke tid til så mye annet. Dessverre. Jeg har flere nære venner med mann og barn, som jeg har kjent i mange mange år, og vi sees maks annenhver måned. Det blir bare litt sånn når livet roper fra alle kanter. Gi det litt tid, og vær litt forsiktig med sportingen i fortsettelsen, så går det seg kanskje til😊

Anonymkode: 04200...7e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi flyttet hit på grunn av jobb og mannens familie bor i hjemlandet hans, så vi kjenner ingen.

Det er så synd, jeg synes hun virket så snill og hyggelig. Hun delte at hun også har gått gjennom vanskeligheter så da burde hun forstått. Vi har det virkelig fint når vi er sammen. Så feil kan man ta av folk. Vet ikke om jeg vil fortsette dette vennskapet.

Men hva med at du prøver forstå henne?
At hun faktisk har en familie, og en vennegjeng, og derfor ikke alltid har tid?
At hun har sine tradisjoner, og at netopp disse tradisjonene kan bli enda viktigere om man har gått igjennom noe vanskelig?
For meg var de etablerte vennskapene og familien ekstra viktig etter jeg gikk igjennom noe vanskelig.

Hvor lang tid i forveien inviterte du til nyttår?

Anonymkode: 5671a...105

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nevn at du ble skuffet eller noe, bare svar henne du, at du gjerne treffer henne den datoen hun foreslo. Skriv «Åj, glemte visst å svare deg..» 😊

Anonymkode: 04200...7e9

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...