Gå til innhold

Er det vits i å prøve selge arvede krystallglass?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arvet nylig en ganske stor samling Hadeland krystallglass, er vel rundt 50 glass totalt. Ser de koster endel ny, og jeg vurderer å selge de for å dekke noe av utgiftene til mitt barns konfirmasjon (jeg er alenemor med lav inntekt). 

Men er det vits å prøve engang...? Og hvor bør jeg evt legge de ut? Sjekket lignende glass på Finn, og ser ut som de fleste annonsene har lagt ute ganske lenge. Føler kanskje ikke det er særlig marked for denne typen produkter i Norge, spes ikke nå for tiden når stadig flere sliter økonomisk 🫤 

Alternativet blir å selge bunaden min, men det har jeg virkelig ikke lyst til...

Anonymkode: 45ab5...2e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skader jo ikke å prøve..? Og ang bunad - vet om andre som har leid sin bort til forskjellige anledninger i stedet for å selge… Mange som ønsker å ha en bunad til et eller annet, men som ikke syns det er behov for å kjøpe. Så det går jo også ann å prøve først 😊 og kanskje du får inn litt her og litt der 😊

Anonymkode: f0106...fc5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den siste generasjonen som samlet på krystallglass er vel døde for lenge siden, men du kan jo alltids prøve å avertere det.

Anonymkode: 8ea9c...d33

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den siste generasjonen som samlet på krystallglass er vel døde for lenge siden, men du kan jo alltids prøve å avertere det.

Anonymkode: 8ea9c...d33

Ja, det er vel fordi alle som vil eie krystallglass har dødd at det fremdeles produseres en hel del av dem, da. Og at både store norske leverandører og anerkjente utenlandske har dem i sortimentet sitt. :murvegg: 

Til TS: det er sant at slike ting er ganske tunge å selge, men siden det er Hadelandsglass er muligheten langt større enn om det hadde vært en random glass-serie kjøpt på en langweekend i Praha. Dessverre må du nok gå ganske langt ned i pris før de er attraktive: godt under halv pris av ny pris. Gode bilder og gode beskrivelser er en forutsetning. Lag gjerne pakkepriser i tillegg til stykkpris hvis du vil bli kvitt så mye som mulig så raskt som mulig. F.eks pris for hele samlingen, pris for 6 like glass osv. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er godt spørsmål, TS, håper du finner ut. Jeg har også arvet massevis av krystallglass etter min mormor, men har i grunn bare antatt at de er umulig å selge, ihvertfall for noe betydelig sum. 

Anonymkode: c3981...a4d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur det er på vei inn igjen. Jeg selv vil ha det. Men jeg bruker ikke penger på det akkurat no. Men om noen år så vil jeg det. Og jeg er ikke så gammel. 40 liksom. Men ser jo at det er flere og flere som bruker det.  Både på TikTok og slik. Så jeg trur vi har fått øynene opp for det igjen. Og jeg ser min mor har mye kult som jeg ønsker meg etter hvert. 

Anonymkode: 71dc5...2f0

• Liker 2
Skrevet

Hvis man arver glass, trenger man jo av og til noen ekstra av en viss type for å kunne dekke til rett antall personer. Jeg har kjøpt et par nye glass som jeg manglet, og de er helt sykt dyre. Jeg hadde gjerne kjøpt eldre glass til redusert pris.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som er "problemet" med de gamle krystallseriene fra Hadeland er at glassene er små i forhold til dagens standard og at formen er langt fra formen et godt vinglass skal ha.

Jeg jobber på glassmagasinet og butikken jeg jobber i selger lite av de gamle klassikerne fra Hadeland. Det lille salget vi har er i all hovedsak til kunder som skal erstatte et knust glass e.l., spesielt når det gjelder Tangen og Surf. Vi selger noe mer Finn og Marie, for der har det blitt lagt til et par nye glass i senere tid som er mer "korrekte" vinglass etter dagens standard i både størrelse og form enn de opprinnelige.

Så hvor salgbare de er i bruktmarkedet avhenger veldig av hvilken serie det er snakk om, men uansatt kan du ikke regne med å få i nærheten av nypris.

Anonymkode: c41a1...fa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er Marie er i alle fall jeg interessert :) 

Anonymkode: 67731...dcf

Skrevet

Er det krystall eller er det av de tradisjonelle glassene fra Hadeland som f.eks. «Finn»? For du får garantert solgt det. Men spørs om du får store summer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det som er "problemet" med de gamle krystallseriene fra Hadeland er at glassene er små i forhold til dagens standard og at formen er langt fra formen et godt vinglass skal ha.

Jeg jobber på glassmagasinet og butikken jeg jobber i selger lite av de gamle klassikerne fra Hadeland. Det lille salget vi har er i all hovedsak til kunder som skal erstatte et knust glass e.l., spesielt når det gjelder Tangen og Surf. Vi selger noe mer Finn og Marie, for der har det blitt lagt til et par nye glass i senere tid som er mer "korrekte" vinglass etter dagens standard i både størrelse og form enn de opprinnelige.

Så hvor salgbare de er i bruktmarkedet avhenger veldig av hvilken serie det er snakk om, men uansatt kan du ikke regne med å få i nærheten av nypris.

Anonymkode: c41a1...fa0

Men da jobber du sikkert på Glasmagasinet i Oslo? Jeg bor på bygda, og her er Tangen veldig populær.

Anonymkode: fb568...3ab

• Liker 1
Skrevet

Du får følge med på Finn etc og finne ut hva slike glass du har, legges ut for... så vil du se om det lønner seg for deg. 

Anonymkode: c6df1...14c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville absolutt ha prøvd å selge de. Oppvokst på Jevnaker og "hele familien" har jobbet på Glassverket oppigjennom så vi har masse krystallglass (altså familien samlet). Så da min bestefar døde, og også de glassene de hadde skulle fordeles, ble det rett og slett for mye. Så da prøvde min far å selge de glassene hvor vi kanskje bare hadde 3 eller 5 i en serie. Annonsene lå kanskje ute en liten stund, men når man får 2.700 kr for 3 glass så er det jo absolutt verdt å prøve, tenker jeg.

Anonymkode: 96531...253

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte krystallglass på finn for ca 3-4 år siden. Husker ikke hva jeg betalte, men husker min mormor syns det var dyrt ;) prøv!

Anonymkode: bd3e4...eb2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...