AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Jeg er overhode ikke en hippie, og liker nye ting og opplevelser jeg også. Men jeg synes dagens samfunn har blitt slitt sånn «pose og sekk» folk vil gjerne pusse opp og legge nytt gulv, kjøkken osv. men leier ofte inn håndtverkere og reiser til granca. Fremfor å gjøre jobben selv og spare masse penger. Man trenger bare YouTube for å lære å legge gulv liksom. Det er basiske ting folk kan. Å kjøpe take away, dra på konserter og bruke penger er blitt en slags «må» ting. Har man ikke råd til det er man fattig og skamfullt. Hvor blir det av lysten til å spare og gleden av å unne seg noe? Nordmenn er nedsyltet i gjeld og mange har flere mill og lånt seg opp til pipa. Jeg f eks kan gå i banken i morgen og si at jeg trenger 3 mill i lån for å kjøpe ny bil, reise og pusse opp. Pengene hadde stått på konto dagen etter. Fordi vi har nedbetalt bolig, og den er verdt mye. Den friheten der er fantastisk. Men jeg vil heller spare opp til jeg har råd til å kjøpe meg en ny sofa, fremfor å belåne. Terskelen for å låne i dag er svært lav, og alle skal ha alt. Kjenner folk som har arvet 500.000, de har stort lån men betalte ikke ei krone på lånet. De spiste ute, shoppet, reiste og økte livsstilen sin frem til pengene tok slutt. Da er det vanskelig å gå tilbake til vanlig livsstil igjen. Anonymkode: fdc22...a9e 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Ja, folk er gærne.. Og nå som folk har gått vekk fra kristendommen, er ikke måtehold noe ideal lenger. Anonymkode: 36748...bdb 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, folk er gærne.. Og nå som folk har gått vekk fra kristendommen, er ikke måtehold noe ideal lenger. Anonymkode: 36748...bdb Tror nok ikke det har med kristendommen å gjøre, men tiden vi lever i. Vi har bedre råd og mer muligheter. Men mange tenker ikke langsiktig når de lever i sus og dus daglig, og det er lite forskjell på hverdag og fest. Husker følelsen av å spare nok til å kjøpe min første Levis bukse. Den følelsen. De følelsene har vi ikke lengre, da vi kan kjøpe det vi trenger når vi vil. Folk vet ikke hva de ønsker seg til jul, da de har alt. Anonymkode: fdc22...a9e
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er overhode ikke en hippie, og liker nye ting og opplevelser jeg også. Men jeg synes dagens samfunn har blitt slitt sånn «pose og sekk» folk vil gjerne pusse opp og legge nytt gulv, kjøkken osv. men leier ofte inn håndtverkere og reiser til granca. Fremfor å gjøre jobben selv og spare masse penger. Man trenger bare YouTube for å lære å legge gulv liksom. Det er basiske ting folk kan. Å kjøpe take away, dra på konserter og bruke penger er blitt en slags «må» ting. Har man ikke råd til det er man fattig og skamfullt. Hvor blir det av lysten til å spare og gleden av å unne seg noe? Nordmenn er nedsyltet i gjeld og mange har flere mill og lånt seg opp til pipa. Jeg f eks kan gå i banken i morgen og si at jeg trenger 3 mill i lån for å kjøpe ny bil, reise og pusse opp. Pengene hadde stått på konto dagen etter. Fordi vi har nedbetalt bolig, og den er verdt mye. Den friheten der er fantastisk. Men jeg vil heller spare opp til jeg har råd til å kjøpe meg en ny sofa, fremfor å belåne. Terskelen for å låne i dag er svært lav, og alle skal ha alt. Kjenner folk som har arvet 500.000, de har stort lån men betalte ikke ei krone på lånet. De spiste ute, shoppet, reiste og økte livsstilen sin frem til pengene tok slutt. Da er det vanskelig å gå tilbake til vanlig livsstil igjen. Anonymkode: fdc22...a9e Jeg kan si det at når man har spinket og spart oc jobbet hardt for alt man ‘trenger’ i alle de år, så er det jaggu vanskelig å bruke mengder med penger på fjas og tant når man plutselig kan. Å forbruke er en livsstil, på lik måte som måtehold. Jeg tror at mange som kaster bort slike summer, også tidligere har vært laus i forbruket. Anonymkode: f8293...cce
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan si det at når man har spinket og spart oc jobbet hardt for alt man ‘trenger’ i alle de år, så er det jaggu vanskelig å bruke mengder med penger på fjas og tant når man plutselig kan. Å forbruke er en livsstil, på lik måte som måtehold. Jeg tror at mange som kaster bort slike summer, også tidligere har vært laus i forbruket. Anonymkode: f8293...cce Ja det tenker jeg også. Eller at de kanskje har hatt lite, og ser muligheten til å leve i sus og dus.. men det er jo så kortvarig. Vi har jobbet hardt for alt vi har, og ingenting har kommet gratis. Jeg er stolt av hva vi har fått til. Jeg sløser ikke på meg selv, men har hjulpet barna med førerkort, og en god start. Så er det fint å spise ut av fryseren og være kreativ siste uka før lønn fremfor å bruke av bufferen. Man trenger ikke å velge fra øverste hylle hele tiden. Man blir ikke lykkeligere av det. Heller motsatt tenker jeg Anonymkode: fdc22...a9e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå