Gå til innhold

Flere som er gift med økonomiske analfabeter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne og er «økonomisjef» i familien. Mannen bare bruker, hvis han har penger så bruker han ukritisk til det er tomt. Så derfor har jeg satt opp autotrekk til forskjellige kontoer etter budsjett som vi går gjennom i fellesskap, vi har alltid penger på konto til å dekke regninger, og mannen er fornøyd og blid med lommepengene sine. Og det samme er jeg 😊

Har visstnok og adhd, men personlig økonomi og økonomisk trygghet har alltid vært viktig.  

Anonymkode: 3dad2...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (36 minutter siden):

Sorry, du hørtes innmari økonomisk slitsom ut! Er du selv vokst opp i fattigdom? Spør ikke for å være frekk, men det kan forklare hvorfor du er som du er.

Jeg er langt fra økonomisk analfabet, ble gjeldsfri i tidlig 40-år hva gjelder både privatliv og firmaet jeg driver. Men, jeg har sjeldent giddet ta meg bryet med å bytte forsikring, forhandle om renter osv likevel. Og aldri giddi budsjettert noe som helst. Fordi: det sparer meg i beste fall noen tusenlapper i året.

Som du sier selv, han har en god jobb og tjener godt. Det er kanskje der han har investert sin økonomiske sans? Du er opptatt av å spare noen få tusenlapper i året, han er opptatt av å tjene hundretusner ekstra i året.

Likevel kritiserer du hans «dårlige» økonomiske sans?

Latterlig!

Enig med denne. Du høres ufattelig slitsom ut med økonomimaset ditt!

Når det er sagt er jeg gift med en ekte økonomisk analfabet. En som altså ville vært på luksusfellen uten meg. Som legger regninger uåpnet i en lomme eller en skuff eller i klesskapet, som tar opp forbrukslån for å kjøpe fine gaver til meg eller barna hvis ikke jeg passer på, som elsker å kjøpe dyre duppeditter, en merkesnobb som må kjøpe fullt utstyr av beste sort hver gang han prøver en ny hobby - golf, snowboard, isklatring, downhillsykling, bedriftshåndball, som tror det er økonomisk å kjøpe ræl man egentlig ikke trenger på aliexpress og ebay bare fordi det er billig.

Og det er jævlig slitsomt. At mannen din ikke gidder å kaste bort tiden med å bytte forsikringer og forhandle renter gjør ham ikke til økonomisk analfabet. Å ta opp forbrukslån for å dra på ferie eller kjøpe en fancy vinterjakke til 18 000 kroner til kona, mens man dropper å betale avdrag på huslånet og lar en bompassering til 10 kroner gå til inkasso og kredinor og namsmannen så det blir 20 000 å betale, det er økonomisk analfabet.

Anonymkode: ea55c...1e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En kollega av meg er pengedum/adhd. Hun er åpen på at mannen får inn begges lønn, betales alle faste og løpende regninger og hsndler utstyr til barna deres, setter av sparepenger for familien, og gir henne "lommepenger" på visakort. De bruker hun på veldig mye brus og takeaway 😄 Som hun sier, hun kan ikke ha kredittkortet ol for da ryker alle pengene på bullshit hun angrer på. 

Anonymkode: b10b0...36e

Hun høres ut nøyaktig som min mann. Etter at lønnen hans nå disponeres av meg har vi det begge mye bedre. Men jeg skulle ønske det ikke var nødvendig.

Anonymkode: ea55c...1e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen av oss er bare ikke interessert.  Vi har god nok inntekt, så gidder ikke bruke tid på å jakte ulike tilbud. Har alle regninger på autogiro så jeg slipper å gjøre noe. Trenger ikke budsjett. Overfører til sparekonto når lønnskonto er passe full. Automatisk trekk til ulike fond, ikke endret på 20 år.

Ikke økonomisk analfabet av den grunn. Hadde blitt svært irritert om mannen begynte å blande seg inn i mitt skattekort.

Anonymkode: 04978...997

• Liker 2
Skrevet

jeg er kvinne og litt som mannen din, dog ikke fullt så ille. men vet for eksempel ikke hvor høy rente jeg har på huslånet mitt. vet ikke hvor mye jeg betaler i strøm hver måned, bare sånn cirka, for det kommer jo i to fakturaer, og de kommer til ulik tid.

er selvstendig næringsdrivende og kunne sikkert skrevet av masse på skatten, men gidder ikke styre med det.

kunne sikkert spart på å bytte forsikringer, men kommer aldri til å gidde å undersøke.

MEN, jeg har alltid grei økonomi, fordi jeg alltid har vært praktisk flink med penger, bruker ikke mer enn jeg har råd til, dvs vet sånn cirka hva jeg har råd til å unne meg av ferier, materielle goder etc.

da jeg var i forhold, var det eksen som fikset alt det økonomiske, jeg bare overførte et visst beløp til felleskonto, men etter at det ble slutt, har jeg nå klart meg selv også.

• Liker 2
Skrevet

Ja, men aksepterte bare tidlig at det økonomiske ansvaret var mitt. Har bare gjort det. Ikke så stort problem når han tar ansvar for annet. Tenker vi kan utfylle hverandre. 

Tok mange år, men han er faktisk blitt opptatt av økonomi nå. Ikke slik at han har tatt over ansvaret for økonomiske oppgaver, men som i at han har oppdaget nytte og glede ved å spare, for å oppnå mål istedenfor å sløse. Ja han er til og med litt opptatt av strømpriser og å spare på strøm nå også, og på å kjøpe ting brukt/på salg. Det brydde han seg ikke om tidligere. Det som utløste hans interesse for økonomi og sparing var å innse hva man kan oppnå ved det. Hva jeg oppnådde med økonomisk fokus. Vi kunne ikke ha felles økonomi tidligere. Var til familierådgivning bare for å bli enige om hva han skulle bidra med økonomisk angående bo, barn og mat. Han ville helst ikke bidra til det. Det kunne jeg ta meg av liksom, så han kunne bruke sine penger på noe mer gøy. 😅 

Jeg har fortvilet mange ganger, måtte være streng, måtte stå på kravene. Veldig deilig å ha kommet dit at han ikke bare forstår at det er selvfølgelig at han bidrar økonomiske, men også har begynt å bli mer økonomisk fornuftig. Sparer faktisk veldig dedikert nå, mot mål som betyr mye for ham og for oss. Likevel, jeg har fremdeles ansvaret for alt fra forsikringer til alt som medfører regninger. Slik er der bare, og om jeg dør vil ungene antagelig måtte hjelpe ham litt med slikt. Jeg har iallefall bedre håp nå om at han kan lære seg slikt, for nå forholder han seg iallefall til at slikt finnes og må forvaltes klokt. Spør om hva ulikt koster og var for eksempel engasjert da vi skulle bytte tv og Internett leverandør. Hva vi fikk for ulike priser hos diverse. Det går sent, men det har gått fremover, og det at han er begynt å bli mer økonomisk er fantastisk. Vi har et felles mål økonomisk nå. Det er første gangen på våre 20 år sammen. Det vil si, vi har nå hatt dette målet rundt 5 år, så 15 år sammen før han kom dit, men bedre sent enn aldri. 😄

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...