Gå til innhold

Periodontitt - full av sår etter rens

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 1.5 år siden fikk jeg beskjed om at jeg hadde periodontitt (kronisk tannkjøttbetennelse). Første behandling var hos tannlege og gikk helt fint. Neste behandling ble jeg sendt til tannpleier og det var ganske ubehagelig. Noen dager etter rens begynte jeg å få smerter i munnen og oppdaget etterhvert at jeg var full av hvite små prikker/sår i tannkjøttet 😞 Sendte melding til tannlegekontoret og fikk beskjed om at de skulle forhøre seg med tannlege. Fikk aldri noe svar tilbake og sårene forsvant jo. Tredje rens gikk fint, ingen reaksjon etterpå. Nå har jeg for noen dager siden hatt min fjerde rens og igjen er jeg skikkelig sår i tannkjøttet og har begynt å få små hvite prikker 😞

Er dette normalt? Noen andre som har erfart det samme? Er det kanskje en slags traumereaksjon fra tannkjøttet? 

synes det er kjipt nok å måtte gå flere ganger i året for å få renset tannkjøttlommene (det er jo ikke akkurat behagelig) også må jeg på toppen av det hele gå en hel uke med sårt og vondt tannkjøtt etter behandling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg går selv til rens hos spesialist 1 gang i året og nei, jeg har ingen slik erfaring. Det blør og er sårt mens hun holder på, men det gir seg kjapt og alt er helt «nydelig» i munnen etterpå

Endret av Fjugur
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene, min venn. Vanligvis reagerer jeg ok på behandlingen, men sist hun renset, fikk jeg en kraftig reaksjon. Alt var hovent, sår, masse blod i 7-8 dager. 

Anonymkode: 63010...3f9

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor utførte tannpleier behandlingen, og ikke den faktiske spesialisten? 

Anonymkode: 35c27...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også uheldige opplevelser hos tannpleiere. Nå lar jeg bare tannlegen behandle min periodontitt. 

Jeg har vært så sår at jeg nesten ikke kunne spise på mange dager. 

Anonymkode: 699b4...99b

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Første time var hos tannlege så jeg bestilte derfor ny time hos tannlege. Ble da oppringt av tannlegekontoret og spurt om jeg kunne ta timen hos tannpleier heller da tannlege var opptatt. Svarte at "ja, hvis tannpleier er kvalifisert for det så...", fikk da beskjed om at tannpleiere gjorde dette hele tiden. Jeg er helt ny i dette så jeg aner ikke hva som er normalt? 🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg har også uheldige opplevelser hos tannpleiere. Nå lar jeg bare tannlegen behandle min periodontitt. 

Jeg har vært så sår at jeg nesten ikke kunne spise på mange dager. 

Anonymkode: 699b4...99b

Uff ja, den ene gangen var jeg så full av sår at hadde det ikke vært for at jeg faktisk har bilde av det så hadde jeg nesten ikke trodd det selv... ☹️ Kanskje jeg skal insistere på tannlege neste gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er ikke alene, min venn. Vanligvis reagerer jeg ok på behandlingen, men sist hun renset, fikk jeg en kraftig reaksjon. Alt var hovent, sår, masse blod i 7-8 dager. 

Anonymkode: 63010...3f9

Uff, det hørtes utrolig vondt ut! Lurer på hva det er som trigger denne reaksjonen, når det bare skjer enkelte ganger 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får mye sår i munnen også. Har periodontitt 4 steder og ellers kronisk gingivitt og går til spesialist 4 ganger i året. Har dessverre høy blødningsgrad (rundt 80-90%) selv om jeg gjør dette og har et ganske ekstremt tannpusse-regime da jeg har en sykdom i bunn som er årsak til alt dette. 

I begynnelsen måtte jeg ta ibux hver kveld fordi tannkjøttet verket sånn etter tannpuss, og etter rens klarte jeg bare spise suppe. Nå er det mye bedre, men det er fortsatt sårt å pusse på kvelden etter rens og jeg må ha bedøvelse i hele munnen under rens pga store smerter.

Anonymkode: bdfe4...581

AnonymBruker
Skrevet

Gå til spesialist! 

Anonymkode: 6ad35...3c2

Skrevet
Fjugur skrev (1 time siden):

Jeg går selv til rens hos spesialist 1 gang i året og nei, jeg har ingen slik erfaring. Det blør og er sårt mens hun holder på, men det gir seg kjapt og alt er helt «nydelig» i munnen etterpå

Takk for svar, visste ikke en gang at det fantes spesiealister på dette 😬 tror jeg må gjøre litt research

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er jo helt vanlig, og tannpleieren hos tannkjøttspesialist har vel utdannelse til å gjøre dette på denne pasientgruppen. Jeg hater når spesialisten min gjør rensen fordi jeg synes det gjør mye mer vondt da enn når tannpleieren renser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får mye sår i munnen også. Har periodontitt 4 steder og ellers kronisk gingivitt og går til spesialist 4 ganger i året. Har dessverre høy blødningsgrad (rundt 80-90%) selv om jeg gjør dette og har et ganske ekstremt tannpusse-regime da jeg har en sykdom i bunn som er årsak til alt dette. 

I begynnelsen måtte jeg ta ibux hver kveld fordi tannkjøttet verket sånn etter tannpuss, og etter rens klarte jeg bare spise suppe. Nå er det mye bedre, men det er fortsatt sårt å pusse på kvelden etter rens og jeg må ha bedøvelse i hele munnen under rens pga store smerter.

Åh det hørtes ikke noe særlig ut. Synes hele prosessen er helt grusom og går alltid å gruer meg for å få det overstått. Går også til rens 4 ganger i året, men nå på siste måling viste det heldigvis bedring. Men fikk fortsatt beskjed om at jeg skulle opprettholde 4 ganger i året. Kjenner at jeg blir skikkelig usikkert og får mest lyst til å gå til en annen tannlege for en second opinion 🤔 

AnonymBruker
Skrevet
snurk skrev (4 minutter siden):

Åh det hørtes ikke noe særlig ut. Synes hele prosessen er helt grusom og går alltid å gruer meg for å få det overstått. Går også til rens 4 ganger i året, men nå på siste måling viste det heldigvis bedring. Men fikk fortsatt beskjed om at jeg skulle opprettholde 4 ganger i året. Kjenner at jeg blir skikkelig usikkert og får mest lyst til å gå til en annen tannlege for en second opinion 🤔 

Tannkjøttspesialisten min sier jeg må gå 4 ganger i året for resten av livet, fordi gingivitten blir man aldri kvitt.

Jeg synes det ble mye lettere å gå for å ta rens når jeg begynte å si at jeg ville ha bedøvelse overalt. Nå gruer jeg meg bare for regningene.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå til spesialist! 

Anonymkode: 6ad35...3c2

Du trenger ikke en VVS-ingeniør for å skifte pakning i springen. Slik er det med tannlegen også. Har du periodontitt, er det lurt å rense tanngarden innimellom. Det kalles vedlikehold. Der er tannpleiere like mye eksperter på som tannleger.

Anonymkode: 9095d...292

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også dette, og har hatt det i mange år. Går bare til tannpleier to ganger i året for rens. Ikke det mest behagelige, men går helt fint. Hadde droppet tannlegen i noen år da jeg ikke visste at jeg hadde periodontitt, og bodde et annet sted. Da måtte jeg ha en dyprens der de bedøvet 1/4 av gangen og renset skikkelig. Men det er mange år siden. 

Anonymkode: 1048d...2a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...