Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min skal gå fra hverandre. Han skal flytte ut og jeg beholder huset. Han har kjøpt meg ut. Men jeg kommer til å slite heftig nå som jeg er alene og ufør. Lånet er på 3 000 000kr. Kan jeg søke startlån? Eller er dette lånet for høyt? Årslønn er 380 000kr.....

Anonymkode: 530f1...0ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår jeg deg rett som i at du vurderer/ønsker et lån på 3 000 000 med en årslønn på 380 000? Hvordan skal du betjene det? 

Du kan jo selvsagt søke, men tviler sterkt på at du får det innvilget. Er det ikke mye bedre å selge?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk innvilget 2.8 mill på 30 år med 2.7% rente i 2017. Med ca samme inntekt som deg. 

Det kan være du får låne med tilskudd og resterende med 50 års løpetid. 

Ikke umulig.

Jeg hadde søkt om jeg hadde vært deg. 

Har du små barn? Har du spesielle behov? 

Anonymkode: da833...be0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Han har kjøpt meg ut.

Du mener vel at du har kjøpt ut han?

Anonymkode: 7530e...6b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg og mannen min skal gå fra hverandre. Han skal flytte ut og jeg beholder huset. Han har kjøpt meg ut. Men jeg kommer til å slite heftig nå som jeg er alene og ufør. Lånet er på 3 000 000kr. Kan jeg søke startlån? Eller er dette lånet for høyt? Årslønn er 380 000kr.....

Anonymkode: 530f1...0ee

Her er det mye som blir feil...

Han har kjøpt DEG ut, men du skal beholde boligen? 

Du ønsker å låne 3 millioner med en inntekt på 380 000 kr? 

Et lån på 3 mil med 30 års nedbetaling koster omlag 19 000 kr, så har du alle andre utgifter som man også må betjene. For å ha 3 mil i lån bør man ikke har mindre en 650 000 ca i inntekt, selv det er i det minste laget.

Anonymkode: 25db2...309

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg fikk innvilget 2.8 mill på 30 år med 2.7% rente i 2017. Med ca samme inntekt som deg. 

Det kan være du får låne med tilskudd og resterende med 50 års løpetid. 

Ikke umulig.

Jeg hadde søkt om jeg hadde vært deg. 

Har du små barn? Har du spesielle behov? 

Men renten er ikke 2,7 % i 2024. Så jo det regnestykket er umulig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ganske sikker på at dette ikke går. Har en venninne som fikk 1,8 mill i lån fra husbanken, samme inntekt som deg, det lånet fikk hun da renten var på sitt laveste, og lånet er over 50 år. Og de sa at noe mer enn det, var det ikke mulig å få.

Anonymkode: 37396...012

AnonymBruker
Skrevet

Sjansen for å få ett lån på nesten 8x inntekten er lav. Da skal du ha svært gode grunner for at du må beholde den boligen. Er den spesielt tilpasset funksjonshemning til noen som skal bli boende f.eks?

Du sier heller ikke noe om barn, bil eller annen gjeld.

Hvor mye mener du selv at du har rpd til å betale på ett lån pr måned? Altså etter du har betalt strøm, kommunale avgifter, mat, lege, medisin og slikt?

Anonymkode: 5cd38...7ae

• Liker 1
Skrevet

Let it go!

Ta med egenkapitalet fra salget og begynn på nytt i et annet flott slott.

Selv om du får lov å ha så mye gjeld med en slik lønn, så betyr det i praksis at lønnen går til huset. 

Ingen ferie? Ingen kino og annen kultur? Ingen ting godt fra matbutikken?

Fortjener dine barn dette?

Livet må leves litt og. Penger og hus er ikke alt som finnes. Tygg litt på det.

Schmuhu

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men renten er ikke 2,7 % i 2024. Så jo det regnestykket er umulig. 

Det var derfor jeg sa "tilskudd" som er et kontantbeløp ts kan få for å betale en større del av lånet. Det følger betingelser med tilskuddet, selvsagt. Men det er mulig å få noen hundretusen. 

Jeg nevnte også 50 års løpetid av en grunn. Da bli de månedlige kostnadene lavere. 

Ts sin kommune vil helst at hun skal eie, fremfor at hun skal bo i kommunal bolig. Om hun også har spesielle behov og barn er jeg ganske sikker på at boligkontoret strekker seg langt i å hjelpe henne. 

Og renta på startlån skal være snittet av de fem beste rentetilbudene hos vanlige banker. 

Det er også mulig å slippe avdrag i mange år. 

Hvis ts har styring på økonomien sin i dag kan kommunen hjelpe henne. 

Søk ts. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...