Gå til innhold

Du som dyrker grønnsaker, har du sådd noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du sådd noe enda? Ute? Inne? Hva har du sådd? 

Anonymkode: fd72f...5ba

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt tidlig ennå. 

Tenker det vurderes om det skal sås chilli og paprika inne i februar en gang. 

Om du ikke mener høstsådd. For da pleier jeg alltid å så gulrøtter ute i jorda i oktober. 

Anonymkode: e01b2...103

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du ikke mener høstsådd. For da pleier jeg alltid å så gulrøtter ute i jorda i oktober. 

Mye som kan vintersåes. Gulrot skal jeg så denne uka. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke enda nei. Skal høstså gulrøtter i høst, men i vår skal såplassen utvides så mye blir flyttet på.

Anonymkode: f22f2...21c

Skrevet

Tenkte å prøve meg på lavendel, og snart agurk. Da med plantelys 🤞

Anonymkode: 6d8f3...113

Skrevet
On 1/8/2024 at 3:45 PM, AnonymBruker said:

Har du sådd noe enda? Ute? Inne? Hva har du sådd? 

Ikke grønnsak, men chili og paprika. De bør startes tidlig og trenger såklart plantelys etter at de spirer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt lakrisrot frø som nå er sådd, venter i spenning på om de spirer. Det er av typen som kan stå ute i norsk vinter i sør. Så den skal plantes ut på våren og bli en permanent uteplante.

Så har jeg sådd et par paprika som jeg skal prøve og holde som inneplante i potte. Jeg fikk til det for ca 12år siden et paprika tre som hele tiden hadde noe frukt på gang. Hadde den i 4 år men etter en ferie hadde den tørket ut.

Skrevet

For tidlig her. Sår paprika og chili i februar, under plantelys inne. Samme i mars - april med blomster, agurker og tomater. Har to drivhus som vi åpner/varmer opp i slutten av april. Andre grønnsaker sår vi ute i slutten av juni. Bor i nord.

Anonymkode: 46905...d3e

Skrevet

Igang med fløyelsblomster her:)

Anonymkode: a6de5...d53

Skrevet

Ikke enda, men det klør i fingrene! Har begynt å se gjennom frøene for å få oversikt og planlegge. Vi flytter til større hage i år, så nå er mulighetene uendelige 🥰

Blir kanskje noe gulrot i melkekartonger, kanskje sukkererter, og skal prøve mikrotomat og agurk i vinduskarmen inne. 

Diverse grønnsaker og blomster skal i hagestuen med varmematte og plantelys etterhvert, når vi kommer i orden. 

Anonymkode: 29cd3...8a8

Skrevet

Klødde sånn at jeg klarte ikke la være, så nå er det tomat og agurk i vinduskarmen og sesongen er i gang!

• Liker 1
Skrevet

Hva skjer egentlig om en sår for tidlig? Om de får lite lys vil vel det kun bremse spiringen? Har heller ikke problemer med om det motsatte skjer, at spiringen blir for «mye» 🤷‍♀️

Skrevet

Jeg har ikke sådd ennå annet enn at jeg har latt noen jordskokker bli værende i jorda. Det er også løpstikke, oregano og mynte som pleier å komme igjen.

I høst klippet jeg av toppene på noen busktomater (vet det ikke er en grønnsak, men det er ikke så langt ifra). De står på vaskerommet, og de lever fortsatt. Jeg er veldig spent på om de gir frukt i år. 

Agurk står på planen, så den og noen blomster kommer jeg til å prøve å så førstkommende eller neste uke. Jeg så noen på en blodbegergruppe si at de hadde god erfaring med kokos"jord" fra biltema som såjord, så jeg tenkte prøve det 😊

Ellers er jeg glad i reddikspirer året rundt og har noen i prossess i kjøkkenskapet, men det er vel ikke helt innenfor tema her 😊

Anonymkode: 3c9c0...9fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjer egentlig om en sår for tidlig? Om de får lite lys vil vel det kun bremse spiringen? Har heller ikke problemer med om det motsatte skjer, at spiringen blir for «mye» 🤷‍♀️

Hvis de vokser med for lite lys, så strekker de seg på jakt etter det og blir lange og tynne. Da må de i tilfelle stå kaldt.

Skrevet

Jepp, chili, paprika og en del tomat. Litt styr når man starter så tidlig, og ender med å ha masse planter på soverommet, men så verdt det når man har modne tomater tidlig på våren 😁

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.1.2024 den 15.50):

Chili og paprika kan du fint så nå, da rekker plantene å bli kraftigere og får større avling til sommeren :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...