AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Har et barn midt i småskolealder som blir plaget/mobbet på skolen. Det er opprettet a9 sak, og skolen gjør en relativt god jobb. Men det virker som foreldrene til disse barna ikke tar dette på alvor, og skolen får ikke gjort jobben alene. Heldigvis har barnet vårt en del venner, og har det fint på skolen så lenge disse barna lar barnet vårt være i fred. Men vi er ganske sikre på at det går utover andre barn i periodene vårt barn får fred, så problemet er fremdeles tilstede selv om vårt barn slipper unna. I det siste har alvorlighetsgraden økt, uten at hyppigheten har økt. Hovedpersonene tørr aldri å slå til en og en, så de er minst to, det er slag, spark, dytting og at de hopper på offeret. Det slenges stygge ord og trusler. Barnet vårt har flere ganger fått beskjed om at de skal "ta" barnet vårt etter skolen. Også opplevd at den ene har sagt at vedkommende skal kvele mitt barn etter skolen, og spurt om en annen vil bli med på det. Heldigvis tror barnet vårt at dette er noe de bare sier, og blir stortsett ikke veldig redd. Jeg tror ikke at de er i stand til å gjøre eller villig til å ta eller kvele barnet vårt etter skolen. Men jeg synes allikevel det er veldig ubehagelig, og jeg synes ikke det er ok i det hele tatt. Vi vet vi kan be om å bytte skole for vårt barn, dette vil medføre en reisevei på 1 time hver morgen, og noe kortere tur hjem. Samt at barnet da må bytte vekk fra sine venner. Hva kan vi som foreldre gjøre for at barnet vårt skal få en trygg skolehverdag der barnet vår går på skole nå? Anonymkode: 79b1d...fd4 8
Gjest takinova Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har et barn midt i småskolealder som blir plaget/mobbet på skolen. Det er opprettet a9 sak, og skolen gjør en relativt god jobb. Men det virker som foreldrene til disse barna ikke tar dette på alvor, og skolen får ikke gjort jobben alene. Heldigvis har barnet vårt en del venner, og har det fint på skolen så lenge disse barna lar barnet vårt være i fred. Men vi er ganske sikre på at det går utover andre barn i periodene vårt barn får fred, så problemet er fremdeles tilstede selv om vårt barn slipper unna. I det siste har alvorlighetsgraden økt, uten at hyppigheten har økt. Hovedpersonene tørr aldri å slå til en og en, så de er minst to, det er slag, spark, dytting og at de hopper på offeret. Det slenges stygge ord og trusler. Barnet vårt har flere ganger fått beskjed om at de skal "ta" barnet vårt etter skolen. Også opplevd at den ene har sagt at vedkommende skal kvele mitt barn etter skolen, og spurt om en annen vil bli med på det. Heldigvis tror barnet vårt at dette er noe de bare sier, og blir stortsett ikke veldig redd. Jeg tror ikke at de er i stand til å gjøre eller villig til å ta eller kvele barnet vårt etter skolen. Men jeg synes allikevel det er veldig ubehagelig, og jeg synes ikke det er ok i det hele tatt. Vi vet vi kan be om å bytte skole for vårt barn, dette vil medføre en reisevei på 1 time hver morgen, og noe kortere tur hjem. Samt at barnet da må bytte vekk fra sine venner. Hva kan vi som foreldre gjøre for at barnet vårt skal få en trygg skolehverdag der barnet vår går på skole nå? Anonymkode: 79b1d...fd4 Dere har en veldig fornuftig tilnærming - det hører jeg. Du skriver at skolen ikke får gjort jobben alene, nemlig. Det betyr at du forstår. MEN: Når det ikke fungerer, så er det eneste som nytter å kjøre på med mer og mer trøkk mot statsforvalter, som igjen vil presse skoleeier.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 Har du snakket med foreldrene til barna det gjelder? Anonymkode: b5296...a21 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Hvis ingenting nytter, så hadde jeg gått på barna direkte og "truet" de med at om de ikke kutter ut, så tar du de selv på "bakrommet". Gjerne greit om far gjør det. Slikt må en gjøre selvsagt uten vitner, men kan være nok til at de skygget banen. Vet om en far som gjorde det og det ble slutt på mobbinga. Skolen er for tafatt og foreldrene til disse ungene ser ikke noe galt med egne barn. Blir jo helt feil at den som blir mobbes skal tvinges til å bytte skole! Anonymkode: 198b0...c69 17 2 10
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Jeg vet ikke hvordan det fungerer eller hva som er terskelen. Men jeg ville tatt opp med rektor at mobberne må bytte skole. Ditt barn har rett til et trygt skolemiljø og disse andre barna har kommer inn i en vond (ond) sirkel slik at det kan være fint for de med en ny start. Jeg ville også vurdert å sende bekymringsmelding til barnevernet hvis det er den minste grunn til å tro at barna som mobber ikke har det bra hjemme. Anonymkode: 2ddbd...a20 6 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 takinova skrev (14 minutter siden): Dere har en veldig fornuftig tilnærming - det hører jeg. Du skriver at skolen ikke får gjort jobben alene, nemlig. Det betyr at du forstår. MEN: Når det ikke fungerer, så er det eneste som nytter å kjøre på med mer og mer trøkk mot statsforvalter, som igjen vil presse skoleeier. Takk for svar, vi prøver å holde oss fornuftige i det hele. Jeg og mannen bruker hverandre som ventil for å holde oss saklige i møte med skolen. Men vil skolen få flere verktøy om vi tar det til statsforvalteren? Skolen har satt inn tiltak, og følger det opp. Så jeg vet i grunn ikke hva mer de kan gjøre, når foreldrene ikke ser ut til å ta tak. ts Anonymkode: 79b1d...fd4 5
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du snakket med foreldrene til barna det gjelder? Anonymkode: b5296...a21 Ja, ingen virkning. Det endte med at jeg følte meg dum som ringte. Jeg utsetter ikke meg selv for det igjen. ts Anonymkode: 79b1d...fd4 13
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis ingenting nytter, så hadde jeg gått på barna direkte og "truet" de med at om de ikke kutter ut, så tar du de selv på "bakrommet". Gjerne greit om far gjør det. Slikt må en gjøre selvsagt uten vitner, men kan være nok til at de skygget banen. Vet om en far som gjorde det og det ble slutt på mobbinga. Skolen er for tafatt og foreldrene til disse ungene ser ikke noe galt med egne barn. Blir jo helt feil at den som blir mobbes skal tvinges til å bytte skole! Anonymkode: 198b0...c69 Jeg lover, det frister, men vi kommer ikke til å gjøre det. ts Anonymkode: 79b1d...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #9 Skrevet 8. januar 2024 Bekymringsmelding til barnevernet og be skolen om å være mere hands on Anonymkode: bd106...6b3 8 7
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #10 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lover, det frister, men vi kommer ikke til å gjøre det. ts Anonymkode: 79b1d...fd4 Hvorfor ikke? Anonymkode: bd106...6b3 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #11 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet ikke hvordan det fungerer eller hva som er terskelen. Men jeg ville tatt opp med rektor at mobberne må bytte skole. Ditt barn har rett til et trygt skolemiljø og disse andre barna har kommer inn i en vond (ond) sirkel slik at det kan være fint for de med en ny start. Jeg ville også vurdert å sende bekymringsmelding til barnevernet hvis det er den minste grunn til å tro at barna som mobber ikke har det bra hjemme. Anonymkode: 2ddbd...a20 Jeg har vært inne på tanken, men er usikker på om terskelen for å få dette til ikke er nådd enda. Syns det ofte virker som mobberne skal beskyttes mer en ofrene. Disse barna har det nok ok hjemme, men mangler grenser. Jeg mener dog at et hjem uten grenser ikke er ok, men det er nok allikevel ikke grunn til bekymringsmelding. Ts Anonymkode: 79b1d...fd4 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #12 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bekymringsmelding til barnevernet og be skolen om å være mere hands on Anonymkode: bd106...6b3 På hvilket grunnlag kan vi sende bekymringsmelding, når det virker som forholdene hjemme hos de er ok? Anonymkode: 79b1d...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #13 Skrevet 8. januar 2024 Fysisk vold anmelder du selvfølgelig til politiet, TS. Hva hadde du gjort om du selv ble utsatt for noe sånt? Politiet, selvsagt. Politiet koblet inn barnevernet og har ikke silkehansker i form av å være bundet på hender og føtter slik som man er på skolen. Selvsagt er det også lov å fysisk stoppe disse barna når de holder på - også for lærere. Vi har alle en plikt til det faktisk. Anonymkode: ab4a8...76e 6 1 15
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #14 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor ikke? Anonymkode: bd106...6b3 Fordi dette er barn det er snakk om, uansett hvor fæle de er, så er det barn. Og det vil på ingen måte hjelpe vårt barns sak at vi blir tatt for å true barn. ts Anonymkode: 79b1d...fd4 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #15 Skrevet 8. januar 2024 Jeg skjønner ikke helt kompleksiteten her. Er det en guttegjeng som er problemet? I samme klasse? Eller er det en/to stk, som kun sees i friminuttet. Det skolen må gjøre er å jobber med relasjonene i gruppa, om det er et gruppedynamikkproblem, og dersom man ikke når inn til hovedpersonen må fokuset flyttes til personene rundt slik at mobberen mister statusen sin. har dere feks prøvd å knytte nye relasjoner og invitert noen av de som ser på mobbingen hjem? Sakte med sikkert styrke vennskap som gjør at mobberen fått mindre makt? Anonymkode: 7d233...626
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #16 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På hvilket grunnlag kan vi sende bekymringsmelding, når det virker som forholdene hjemme hos de er ok? Anonymkode: 79b1d...fd4 Det er jo tydeligvis ikke det da, da hadde ikke ungen oppført seg som det. Barnet er voldelig, og foreldrene viser ingen tegn til å bry seg... Anonymkode: bd106...6b3 6 8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #17 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært inne på tanken, men er usikker på om terskelen for å få dette til ikke er nådd enda. Syns det ofte virker som mobberne skal beskyttes mer en ofrene. Disse barna har det nok ok hjemme, men mangler grenser. Jeg mener dog at et hjem uten grenser ikke er ok, men det er nok allikevel ikke grunn til bekymringsmelding. Ts Anonymkode: 79b1d...fd4 At barna banker opp andre barn bare for moro skyld for å skremme er en særdeles stor bekymring, uansett hvordan barna har det hjemme. Hvis foreldrene ikke tar det alvorlig må du seriøst gjøre mer enn å vente pent på rektor og skrive klagende innlegg på et forum. Du må stå opp for barnet ditt! Anmeld barna til politiet for vold, logg hver eneste gang det skjer, få de andre ofrene til å anmelde HVER ENESTE GANG. Da får det nok mer fart skal du se. Anonymkode: ab4a8...76e 7 9
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #18 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, ingen virkning. Det endte med at jeg følte meg dum som ringte. Jeg utsetter ikke meg selv for det igjen. ts Anonymkode: 79b1d...fd4 Jeg ville krevd at skolen ringte disse foreldrene, og ba dem komme på skolen for å hente barna sine hver eneste gang de mobber og trakkasserer. Hver gang! Jeg ville presset skolen på at de har lovpålagt plikt for å gi barn en trygg hverdag. Og når tiltak ikke funker, og foreldrene ikke ønsker å se realiteten - tenker jeg de vil få øynene opp når det går utover deres hverdag! Jeg ville også meldt de til barnevernet siden de ikke tar tak i dette. Anonymkode: 575a2...e94 3 16
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #19 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi dette er barn det er snakk om, uansett hvor fæle de er, så er det barn. Og det vil på ingen måte hjelpe vårt barns sak at vi blir tatt for å true barn. ts Anonymkode: 79b1d...fd4 Så at du eller mannen tar en ordentelig alvorsprat med denne ungen som ungen kanskje kan oppleve som truende er mer farlig enn hva deres eget barn opplever på skolen av denne ungen?? Anonymkode: bd106...6b3 2 1 6
LadeJarl Skrevet 8. januar 2024 #20 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har et barn midt i småskolealder som blir plaget/mobbet på skolen. Det er opprettet a9 sak, og skolen gjør en relativt god jobb. Men det virker som foreldrene til disse barna ikke tar dette på alvor, og skolen får ikke gjort jobben alene. Heldigvis har barnet vårt en del venner, og har det fint på skolen så lenge disse barna lar barnet vårt være i fred. Men vi er ganske sikre på at det går utover andre barn i periodene vårt barn får fred, så problemet er fremdeles tilstede selv om vårt barn slipper unna. I det siste har alvorlighetsgraden økt, uten at hyppigheten har økt. Hovedpersonene tørr aldri å slå til en og en, så de er minst to, det er slag, spark, dytting og at de hopper på offeret. Det slenges stygge ord og trusler. Barnet vårt har flere ganger fått beskjed om at de skal "ta" barnet vårt etter skolen. Også opplevd at den ene har sagt at vedkommende skal kvele mitt barn etter skolen, og spurt om en annen vil bli med på det. Heldigvis tror barnet vårt at dette er noe de bare sier, og blir stortsett ikke veldig redd. Jeg tror ikke at de er i stand til å gjøre eller villig til å ta eller kvele barnet vårt etter skolen. Men jeg synes allikevel det er veldig ubehagelig, og jeg synes ikke det er ok i det hele tatt. Vi vet vi kan be om å bytte skole for vårt barn, dette vil medføre en reisevei på 1 time hver morgen, og noe kortere tur hjem. Samt at barnet da må bytte vekk fra sine venner. Hva kan vi som foreldre gjøre for at barnet vårt skal få en trygg skolehverdag der barnet vår går på skole nå? Anonymkode: 79b1d...fd4 Ring foreldrene til barna det gjelder og ta det fra der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå