Gå til innhold

Gult klistremerke på pakke - hva betyr dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Goods not fufilling the conditions laid down in Articles 28 and 29 of the Treaty on the functioning of the European Union"

Hva betyr dette? Jeg fikk en pakke fra en nettbuttikk i Hong Kong.

Butikken er VOEC-registrert og VOEC-nummeret står på pakke to forskjellige steder.  Har bestilt fra butikken flere ganger, men dette er første gang jeg får et gult klistremerke med tekst på pakken.

Jeg ser også at pakken kommer fra Litauen (Lietuvos paštas), og ikke DHL som pakkene pleier å komme fra. 

Anonymkode: e4ecf...1cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt.

AnonymBruker
Skrevet

Betyr ingenting for deg som mottaker.

Er mer informasjon til fraktselskapene.

Anonymkode: b4ebc...faf

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan bety at pakken må gjennom tolla, og at du må betale mva/toll.

Kan det være at du bestilte pakken før jul, men mottok den nå etter 1. januar 2024, etter at de nye reglene trådde i kraft?

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/na-blir-det-merverdiavgift-pa-all-netthandel-fra-utlandet/

Anonymkode: 7b1d5...7b6

Om ts har mottatt pakken så er det ikke ts sitt ansvar. Toll/mva skal kreves av fraktselskapet før mottaker får pakken sin.

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste hadde vel vært å lese artikkel 28 og 29 selv. Artikkel omhandler varer som sendes mellom medlemsland, 29 om tredjeland. Som klistremerket sier, paragrafene er ikke relevante (siden Norge ikke er medlemsland).

Anonymkode: b5921...c34

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kan bety at pakken må gjennom tolla, og at du må betale mva/toll.

Kan det være at du bestilte pakken før jul, men mottok den nå etter 1. januar 2024, etter at de nye reglene trådde i kraft?

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/na-blir-det-merverdiavgift-pa-all-netthandel-fra-utlandet/

Anonymkode: 7b1d5...7b6

Jeg bestilte i desember, men man betaler MVA i nettbutikken. Butikken er VOEC-registrert, så jeg skal egentlig ikke betale noe nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bestilte i desember, men man betaler MVA i nettbutikken. Butikken er VOEC-registrert, så jeg skal egentlig ikke betale noe nå.

Som nevnt over, ingen ting med norsk regelverk å gjøre. Dette er fra avsender, knyttet til fri flyt av varer innen EU.

Anonymkode: b5921...c34

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Om ts har mottatt pakken så er det ikke ts sitt ansvar. Toll/mva skal kreves av fraktselskapet før mottaker får pakken sin.

Antar du ikke er kredittverdig. For dette er helt feil. Toll og mva kan fint faktureres i etterkant. Mottaker har bare ikke lov å ta i bruk varen før toll og mva er betalt

Anonymkode: de399...a69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Antar du ikke er kredittverdig. For dette er helt feil. Toll og mva kan fint faktureres i etterkant. Mottaker har bare ikke lov å ta i bruk varen før toll og mva er betalt

MVA er inkludert i pris på nettsiden, så hvorfor skulle jeg betale nå? Har brukt nettbutikken flere ganger, dette er første gang jeg fikk sånn klistremerke på pakken.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit å anta alt om folk på Internett 🤦

Jeg har ikke brydd meg om det merke uansett, aldri opplevd noe feil. Hilsen eBay shopper Siden 2007

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

MVA er inkludert i pris på nettsiden, så hvorfor skulle jeg betale nå? Har brukt nettbutikken flere ganger, dette er første gang jeg fikk sånn klistremerke på pakken.

Er det tollpliktig da? Og var det over eller under 350 nok

Anonymkode: bf080...7d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det tollpliktig da? Og var det over eller under 350 nok

Anonymkode: bf080...7d8

Varene kostet rett over 350 NOK

AnonymBruker
Skrevet

Dytt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dytt.

Hva er det du dytter etter? Du har fått svar.

Anonymkode: 7d442...a54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å måtte betale toll/moms på varer fra butikker som er voec-registrert. Jeg ville avventet og sett.

Anonymkode: 45415...dba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det du dytter etter? Du har fått svar.

Anonymkode: 7d442...a54

Nei, jeg har ikke fått noe ordentlig svar.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg har ikke fått noe ordentlig svar.

Du får ta kontakt med tollvesenet siden du ikke er fornøyd med svarene du får her.

Anonymkode: 2a235...8e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...