Gå til innhold

Hva skjer med de arvede midlene om vi går fra hverandre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift og vi har felles økonomi. Mine foreldre sitter godt i det og den dagen de faller fra arver jeg mye. Hvis mannen min  og jeg går fra hverandre, hva skjer med midlene jeg arver? Må de deles med han? 

Anonymkode: 52cbd...0b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror arv gir deg særeie på det du arver. 

Skrevet

Det kommer helt an på hvordan du forvalter pengene. Hvis de bare går inn i det daglige forbruket så forsvinner de sakte men sikkert. Hvis du investerer de i noe håndfast som f. eks. en hytte, så kan du dokumentere at det er der arven din er investert. Da slipper du å dele den ved en evt skilsmisse. Samme gjelder om du investerer pengene i fond eller aksjer som beviselig kan tilbakeføres til arvepengene dine.

• Liker 2
Skrevet

Så lenge arven tydelig kan spores kan den holdes utenfor deling. Så setter du pengene inn på konto/fond/annet som kun står på deg kan du holde det utenfor. Skulle du derimot bruke pengene på oppussing/forbruk/etc kan du ikke kreve at det holdes utenfor ved evt skilsmisse, da arven er brukt opp.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (1 time siden):

Tror arv gir deg særeie på det du arver. 

Bare særeie hvis det er bestemt av arvelater. Arven vil ellers inngå i felleseiet, men skal skjevdeles ved skilsmisse. 

Anonymkode: 6b3fc...6e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arv kan skjevdeles, men det må kunne spores. 

Anonymkode: 2d936...bfe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...