AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Fødte for 10 mnd siden, og underlivet er absolutt ikke det samme. Har ikke smerter ved sex, men ved eksempel forspill har jeg smerter og ubehag på ene siden. På siden jeg revnet kjenner jeg ingenting. Kan klype meg i huden på innsiden uten å kjenne noe. Har jeg tampong i kjenner jeg det kun på ene siden. Er så lei meg, hadde kjempe fødselsangst og angrer nå på at jeg ikke tok keisersnitt pga samboer absolutt mente jeg skulle føde vaginalt. Har vært til fødselslege som sjekket musklatur innvendig, og ene siden var alt for «stramme» muskler - mens andre siden var veldig svak (den siden jeg ikke kjenner noe på). Be fraråder knipeøvelser pga musklene var for stram på ene siden. Har noen vært borti samme problem? Jeg tror jeg bare hadde grad 2 revning innvendig og utvendig, men barnet ble tatt med vakuum. Anonymkode: 5a537...d47 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Det er veldig synd når de som skal føde ikke får det fulle og hele bildet av fordeler og ulemper ved både vaginal fødsel og keisersnitt. De fleste får kun de negative ved keisersnittet og de positive ved vaginal fødsel. Det er selvfølgelig feil, det finnes negative konsekvenser av vaginal fødsel også men det snakkes lite om. Og det er så utrolig smålig og slemt at man må gå inn i det uten det fulle bildet. Selv har jeg ikke type problem som du har, men skadene jeg fikk har gitt dårlig sexliv, kan ikke lenger løpe uten smerter og lekkasje, luft og ubehag i skjeden, etc. Hvis jeg var deg så ville jeg oppsøkt fysioterapeut som kan kvinnehelse, kanskje det er noen triks som gjør trening mulig for deg likevel. Typisk leger å bare trekke på skuldrene med et "jaja, ikke så mye å gjøre med, du får bare leve sånn". Anonymkode: db650...999 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det er veldig synd når de som skal føde ikke får det fulle og hele bildet av fordeler og ulemper ved både vaginal fødsel og keisersnitt. De fleste får kun de negative ved keisersnittet og de positive ved vaginal fødsel. Det er selvfølgelig feil, det finnes negative konsekvenser av vaginal fødsel også men det snakkes lite om. Og det er så utrolig smålig og slemt at man må gå inn i det uten det fulle bildet. Selv har jeg ikke type problem som du har, men skadene jeg fikk har gitt dårlig sexliv, kan ikke lenger løpe uten smerter og lekkasje, luft og ubehag i skjeden, etc. Hvis jeg var deg så ville jeg oppsøkt fysioterapeut som kan kvinnehelse, kanskje det er noen triks som gjør trening mulig for deg likevel. Typisk leger å bare trekke på skuldrene med et "jaja, ikke så mye å gjøre med, du får bare leve sånn". Anonymkode: db650...999 Keisersnitt er ikke et valg man kan ta med mindre det er noen spesielle omstendigheter, så det gir ingen mening å presentere fordeler og ulemper. Jeg har dessverre venninner som har problemer etter både vaginal fødsel og keisersnitt. Man kan også få en rekke plager etter graviditet uavhengig av hvordan babyen kommer til verden. Anonymkode: 4b6ac...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Jeg har fått en del nervesmerter i bekkenområdet som lege mener kommer av barnefødsler - men det er ikke noe hjelp å få dessverre. Anonymkode: ce6f2...b42
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Feks ayurvedisk medisin har «kjerringråd» mot ødelagte nerver. Jeg ville kanskje begynt med besøk hos klinikker som «under livet» for å sjekke om tilpasset trening kan fikse skjevheten og øke blodgjennomstrømming i den «ødelagte» siden og om det hjelper. Anonymkode: 3ebc6...08a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 Jeg har ikke slike skader, men jeg var hos gynekolog Oscar Johan Skår ved Sandvika Spesialistsenter for noen år siden. Han snakket om at det var for mange kvinner som hadde smerter i underlivet pga. for stram muskulatur. Han hadde også noen enkle øvelser som han ga til kvinner med slike problemer, og disse brukte å gi veldig gode resultater og fjerne eller redusere smertene. Kanskje du kan kontakte ham? Om du bor på Østlandet er det jo grei plass å komme seg til, eller du kan høre om du kan få tilsendt øvelsene, og høre om en ev. lokal gynekolog der du bor kan følge det opp. https://sandspes.no/ansatte/ Anonymkode: 1d18b...fe1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Keisersnitt er ikke et valg man kan ta med mindre det er noen spesielle omstendigheter, så det gir ingen mening å presentere fordeler og ulemper. Jeg har dessverre venninner som har problemer etter både vaginal fødsel og keisersnitt. Man kan også få en rekke plager etter graviditet uavhengig av hvordan babyen kommer til verden. Anonymkode: 4b6ac...9d0 Nei, dessverre kan ikke folk velge selv mtp. hvilken risiko de er villig til å ta. Men det høres jo ut som om det var et alternativ på bordet for TS men at hun lot seg presse til å føde vaginalt llikevel og angrer nå. Kanskje hadde hun følt det annerledes om hun visste mer på forhånd. Selvfølgelig er man aldri garantert å komme ifra det uten plager av noe slag. Anonymkode: db650...999
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 Jeg har det etter keisersnittet jeg. Mista følelser på ene siden. Når jeg tar på det så kjenner jeg det ikke. Men hvis jeg trykker litt så kjenner jeg lenger inn hvis du forstår. Ser ikke ut heller. Ikke fint snitt. Kan få gjort noe med det hvis jeg villa. Men da blir det som å gå igjennom et nytt keisersnitt fordi dem må fjerne arrvev. Og det vil jeg ikke. Jeg vil ikke gjennom det en gang til. Så jeg lar det være. Er 18 år siden snittet. Så følelsen har ikke kommet tilbake. Anonymkode: 9780a...778 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #9 Skrevet 8. januar 2024 Så leit at du har fått slike plager ts. Har du snakket med noen som har sagt at der er nerver nedentil som kan ødelegge funksjon? Jeg trodde alle funksjonsnerver var i spinalkanalen og at nerver ellers i kroppen er følenerver. Dette får meg til å tro at kanskje problemet er avrevet muskel som ikke vil gro? Hvis jeg var deg ville jeg bedt fastlegen om henvisning til kirurg for å vurdere om du har avrevne muskler som må sys sammen. Hvis du ikke får henvisning, så undersøk om du kan gå privat. Har du helseforsikring? Krysser fingrene for at det ordner seg for deg. Jeg har operert underlivet etter to barnefødsler. La inn tvt og reparerte cystocele. Plager som luft og lekkasje forsvant. Kirurgen var veldig flink og strammet opp alt. Skriver dette for å gi deg litt håp om at ting kan bli bra❤️ Anonymkode: 36083...284 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #10 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er veldig synd når de som skal føde ikke får det fulle og hele bildet av fordeler og ulemper ved både vaginal fødsel og keisersnitt. De fleste får kun de negative ved keisersnittet og de positive ved vaginal fødsel. Det er selvfølgelig feil, det finnes negative konsekvenser av vaginal fødsel også men det snakkes lite om. Og det er så utrolig smålig og slemt at man må gå inn i det uten det fulle bildet. Selv har jeg ikke type problem som du har, men skadene jeg fikk har gitt dårlig sexliv, kan ikke lenger løpe uten smerter og lekkasje, luft og ubehag i skjeden, etc. Hvis jeg var deg så ville jeg oppsøkt fysioterapeut som kan kvinnehelse, kanskje det er noen triks som gjør trening mulig for deg likevel. Typisk leger å bare trekke på skuldrene med et "jaja, ikke så mye å gjøre med, du får bare leve sånn". Anonymkode: db650...999 Hei! Se svaret mitt til ts om operasjon i underlivet. Etter 10 år med plager lignende som dine, fikk jeg lagt inn tvt og reparert cystocele. Alle plager forsvant. Kan nå ha normal sex, løpe og hoppe. Fått et «nytt liv» og er blitt stram og fin. Operasjon er selvsagt ikke risikofritt, og den vurderingen må du ta selv sammen med legen. Ville bare skrive dette for å gi deg litt håp. Jeg fikk forresten dekket operasjonen. Anonymkode: 36083...284 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå