AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #41 Skrevet 8. januar 2024 Arv er det eneste som kan hjelpe meg inn på boligmarkedet. Mine foreldre er snart 70, så tipper de lever15-20 år til. Men etter det arver jeg ca 15 millioner. Anonymkode: b299d...480 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #42 Skrevet 8. januar 2024 Du trenger ikke planlegge nå hva du skal bruke de pengene på. Det behovet ser du når den tid kommer. Dine barn arver jo uansett deg, og de har godt av å jobbe og stå på i ung alder. Men å hjelpe de med evt EK hadde jeg nok gjort. Anonymkode: d2de6...61a
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #43 Skrevet 8. januar 2024 Sinsiew skrev (2 timer siden): Tror ikke jeg kommer til å arve noen ting av verdi. Min mors leil kommer nok fortsatt til å ha gjeld knyttet til seg, så der blir det lite å hente. Min manns søster har odel på foreldrenes gård. Så der blir det ikke noe av verdi der heller. Og her tar jeg utgangspunkt i at begges foreldre gjør som de bør: bruke alt de har på konto på seg selv. Du vet at din manns søster må kjøpe han ut om hun ønsker gården? Landbrukstakst -25% delt på to hvorav halvåarten blir hans, med mindre hun kjøper gården fra foreldrene mens de lever, og da vil din mann arve 50% av det foreldrene evt. eier når dagen kommer. Anonymkode: ea706...3d1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #44 Skrevet 8. januar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes ikke det er greit å bruke opp arv bygd opp igjennom generasjoner til eget forbruk nei. Disse pengene har mine eldre slektninger slitt hardt for. Det er min oppgave å forvalte dette slik at de neste generasjonene også kan ha denne tryggheten. Anonymkode: d0ddf...b11 Så hver generasjon skal bare sitte med pengene på bok og aldri benytte seg av dem? Anonymkode: 6b0c2...7b2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #45 Skrevet 8. januar 2024 Jeg hadde nok gitt noe videre til barn, og beholdt noe selv. Men det bestemmer du selv, barna har ikke krav på noe. Men det er jo litt spesielt at du ser på din mors leilighet som din pensjon. En arv som «kommer» om kanskje ti år…? En annen ting er at det er risikabelt. Hva hvis din mor har masse lån som du ikke vet om, slik at det viser seg at boet ikke har noen verdi? Kjipt å finne ut det når man er 60, og ikke har spart noe siden man regnet med å arve? Anonymkode: c812d...c3b 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #46 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nå skal SV inn i regjering fra neste periode for at Støre skal bli sittende. Arv er urettferdig, ikke alle får. Formuer som arves bidrar og vedlikeholder forskjeller i samfunnet. Etterkrigstid generasjonen faller fra fremover. De som bygde hus mellom 1970-1980. De etterlater seg enorme formuer i form av eiendom. Det vil SV og AP ha til felles nytte. Arveskatt en kommer tilbake i 2026 ETTER valget. Det er garantert. Erna fjernet den. Venstresiden gjenninnfører den. Ikke lov bort noe arv. Før den tid blir den kraftig redusert. 25% av alt over 1mill. Var den før. Så har du en pekepinn på hvordan det går når de rødgrønne stemmes på. Anonymkode: f928c...22d Har noen i det hele tatt forslått arveavgift på en såpass lav arv? ingen bør uansett ikke lovd bort noe arv, eller belage seg på arv. Anonymkode: e2e92...c16
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #47 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så hver generasjon skal bare sitte med pengene på bok og aldri benytte seg av dem? Anonymkode: 6b0c2...7b2 Det ville være veldig dumt og sitte med dem på bok. Bedre og hjelpe neste generasjon med etablering. Slik får hver generasjon bedre nytte av dem. Anonymkode: e2e92...c16
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #48 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så hver generasjon skal bare sitte med pengene på bok og aldri benytte seg av dem? Anonymkode: 6b0c2...7b2 Det handler om å forvalte pengene riktig. Hjelpe barna f eks til å komme seg inn på boligmarkedet. Anonymkode: d2de6...61a
Sinsiew Skrevet 8. januar 2024 #49 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du vet at din manns søster må kjøpe han ut om hun ønsker gården? Landbrukstakst -25% delt på to hvorav halvåarten blir hans, med mindre hun kjøper gården fra foreldrene mens de lever, og da vil din mann arve 50% av det foreldrene evt. eier når dagen kommer. Anonymkode: ea706...3d1 Landbrukttakst -25% delt på to blir ikke allverden når det er snakk om en gård som ikke er verdt så mye. Og her er det snakk om overdragelse før død, så så innmari mye blir det nok ikke.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #50 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg hadde nok gitt noe videre til barn, og beholdt noe selv. Men det bestemmer du selv, barna har ikke krav på noe. Men det er jo litt spesielt at du ser på din mors leilighet som din pensjon. En arv som «kommer» om kanskje ti år…? En annen ting er at det er risikabelt. Hva hvis din mor har masse lån som du ikke vet om, slik at det viser seg at boet ikke har noen verdi? Kjipt å finne ut det når man er 60, og ikke har spart noe siden man regnet med å arve? Anonymkode: c812d...c3b Den er allerede overført til meg, så kun hennes på papiret. jeg kommer selvsagt ikke til å kaste ut min mor, hun bor der så lenge hun kan. Anonymkode: 281d8...288
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #51 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Så hver generasjon skal bare sitte med pengene på bok og aldri benytte seg av dem? Anonymkode: 6b0c2...7b2 Det der reagerer jeg på og. Ja, mulig hvis man er stinn av gryn fra før men vanlige folk har lov å bruke penger og unne seg noe selv. Gjerne kjøpe noe spesielt som et minne. Selv skal jeg bruke noe til oppussing av huset, det vet jeg at de hadde syntes var et godt formål. Anonymkode: 55683...980
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #52 Skrevet 8. januar 2024 Sinsiew skrev (15 minutter siden): Landbrukttakst -25% delt på to blir ikke allverden når det er snakk om en gård som ikke er verdt så mye. Og her er det snakk om overdragelse før død, så så innmari mye blir det nok ikke. Ved overtagelse før død så er det ikke noe som heter " å kjøpe ut søsken" . Den med odelsrett kjøper gården av foreldre, søsken er ikke en part i den saken. Anonymkode: 55683...980
Sinsiew Skrevet 8. januar 2024 #53 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ved overtagelse før død så er det ikke noe som heter " å kjøpe ut søsken" . Den med odelsrett kjøper gården av foreldre, søsken er ikke en part i den saken. Anonymkode: 55683...980 Det er jo nettopp det jeg skriver 🙄
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #54 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg synes ikke det er greit å bruke opp arv bygd opp igjennom generasjoner til eget forbruk nei. Disse pengene har mine eldre slektninger slitt hardt for. Det er min oppgave å forvalte dette slik at de neste generasjonene også kan ha denne tryggheten. Anonymkode: d0ddf...b11 Haha, den var morsom. Det er opp til hver enkelt å bestemme hva arven skal brukes på synes jeg. Mine foreldrene og søsken kom fra et land i krigen for en del år tilbake. mine foreldre har slitt i mange år for å oppnå noe. Dette har gått utover oss barn. Jeg måtte begynne å jobbe tidlig (13 år) og klare meg selv. Når jeg en dag arver deres penger så er det JEG som skal bestemme hva de skal brukes til. Har jeg lyst på tur til Maldivene så skal jeg unne meg det. Fordi det er jeg som har kjent på min kropp hvordan de har oppnådd å ha en formue, det vil jeg ha noe tilbake for. Mannen min og jeg har god økonomi, men har ingen planer om å servere barna let i fanget. De skal får lære seg å jobbe selv. De neste generasjoner kan klare å skape sin egen trygghet med litt vett i behold sammen med hardt arbeid og gode utdannelser. Anonymkode: a63fb...3d9 1 1
Rucula Skrevet 8. januar 2024 #55 Skrevet 8. januar 2024 Det jeg arver blir min pensjon. Jeg ønsker ikke å jobbe til jeg blir 70 år. Så jeg kommer til å bruke min arv å leve for. Jeg har kun et liv og ønsker å nyte noen år etter arbeidslivet. Mine barn kan gjøre det sammen med arven jeg etterlater dem.
Helene1982 Skrevet 8. januar 2024 #56 Skrevet 8. januar 2024 Jeg tror på klisjeen om at «man kan gi noen fisk eller lære dem å fiske» og selv om jeg vokste opp i et hjem med penger, var alltid svaret: du vet hvor vaskeskspet er, når jeg spurte om penger til å gå på kino. Jeg tror verdien av å lære verdien av å jobbe for det man har og spare er viktigere enn å få utdelt penger. Jeg har arvet både moren og tanten min, og selv om jeg satte pris på pengene, og det har gitt meg materielle muligheter, trengte jeg ikke pengene da de hadde lært meg hvordan jeg tar vare på meg selv økonomisk. En dag kommer jeg til å miste faren min, og da vil jeg arve noe, men jeg håper for all del at han bruker så mye som mulig på seg selv mens han lever. Det har han fortjent etter et langt arbeidsliv og det han har lært meg i oppdragelsen har mye større verdi enn pengene han eventuelt etterlater seg. Det skal sies at han gav meg et lån med bankens renter til halvparten av egenandelen da jeg kjøpte min første bolig, som jeg betalte ned over noen år, og jeg er privilegert som hadde en forelder som kunne hjelpe meg inn på boligmarkedet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #57 Skrevet 8. januar 2024 Jeg syns ikke det er noe man skal ta stilling til før arven kommer. Ting kan skje og livet skjer. Hvem vet, kanskje det ikke er noe til overs. Min far har sørget for at vi ikke får en eneste krone etter han. Alt går til madammen. Hans penger, hans valg. Anonymkode: aee74...35f 1
Amossa Skrevet 8. januar 2024 #58 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kommer til å arve min mors leilighet en dag, verdt to til to og en halv millioner i dag. Min mor lever men jeg tipper arven kommer innen ti år. Da vi jeg være rundt 60 og dette tenker jeg på som min pensjon. Penger jeg kan bruke på å ha en alderdom med litt ekstra. Synes dere det er feil å tenke sånn, dette fordi jeg har to barn som da er i etableringsfasen. De bor hjemme i dag. Vi har og et fint hus som vil være verdt en god del den dagen vi legger inn årene, eventuelt kjøper vi en leilighet etter hvert. Anonymkode: 281d8...288 Jeg synes det er usmakelig at dere som er unge i det hele tatt regner med arv. Hvem vet hva framtiden bringer? Er det ikke mer fornuftig å planlegge sin egen pensjonisttilværelse ut i fra hva du har og eier selv? Kjenner to damer som jeg har hørt fortelle som deg, om arven de venter. Da moren til den ene døde, viste det seg at den dyre leiligheten hennes var belånt til pipa. Da først forsto hun hva som hadde finansiert foreldrenes fiine livsstil. Min andre bekjente er 50 år, og venter på sin fars arv, som hun tror er stor fordi han har tjent mye penger. Jeg kjenner ham litt, og tror hun vil bli skuffet. Har selv to voksne barn. Har aldri hørt dem nevne arv. De vet godt at mannen min og jeg gjør hva vi vil med det vi eier. Vi kommer ikke til å etterlate oss gjeld til dem, og de skal slippe å betale for gravsteiner og begravelser selv. Ut over det, vet de ingenting
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #59 Skrevet 9. januar 2024 Amossa skrev (1 time siden): Jeg synes det er usmakelig at dere som er unge i det hele tatt regner med arv. Hvem vet hva framtiden bringer? Er det ikke mer fornuftig å planlegge sin egen pensjonisttilværelse ut i fra hva du har og eier selv? Kjenner to damer som jeg har hørt fortelle som deg, om arven de venter. Da moren til den ene døde, viste det seg at den dyre leiligheten hennes var belånt til pipa. Da først forsto hun hva som hadde finansiert foreldrenes fiine livsstil. Min andre bekjente er 50 år, og venter på sin fars arv, som hun tror er stor fordi han har tjent mye penger. Jeg kjenner ham litt, og tror hun vil bli skuffet. Har selv to voksne barn. Har aldri hørt dem nevne arv. De vet godt at mannen min og jeg gjør hva vi vil med det vi eier. Vi kommer ikke til å etterlate oss gjeld til dem, og de skal slippe å betale for gravsteiner og begravelser selv. Ut over det, vet de ingenting Du må jo bare bruke det du eier på det du og mannen vil. Alle har rett til å gjøre som de vil med sine egne penger. Anonymkode: 281d8...288
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #60 Skrevet 9. januar 2024 Amossa skrev (23 timer siden): Jeg synes det er usmakelig at dere som er unge i det hele tatt regner med arv. Hvem vet hva framtiden bringer? Er det ikke mer fornuftig å planlegge sin egen pensjonisttilværelse ut i fra hva du har og eier selv? Kjenner to damer som jeg har hørt fortelle som deg, om arven de venter. Da moren til den ene døde, viste det seg at den dyre leiligheten hennes var belånt til pipa. Da først forsto hun hva som hadde finansiert foreldrenes fiine livsstil. Min andre bekjente er 50 år, og venter på sin fars arv, som hun tror er stor fordi han har tjent mye penger. Jeg kjenner ham litt, og tror hun vil bli skuffet. Har selv to voksne barn. Har aldri hørt dem nevne arv. De vet godt at mannen min og jeg gjør hva vi vil med det vi eier. Vi kommer ikke til å etterlate oss gjeld til dem, og de skal slippe å betale for gravsteiner og begravelser selv. Ut over det, vet de ingenting Selvsagt planlegger man selvstendig sin egen utdanning, arbeidsliv og pensjon og jeg ville klart meg godt uten arv. Det er min far som har tatt opp temaet med jevnlige mellomrom at vi kommer til å arve gjeldsfri leilighet, bil og hytte en gang i fremtiden. Men foreldrene våre lever livet og koser seg samtidig, men er jo begrenset hvor mye ektepar uten gjeld på 75 år og gode pensjoner klarer å bruke i året. Arv vil komme som en bonus. Anonymkode: 10e21...b47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå