Gå til innhold

Arv, bør det videreføres til neste generasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til gi mine to barn forskudd på arv når de trenger det, dvs. i etablerigsfasen, gitt at det er mulig. Så lenge jeg er gjeldfri skal jeg klare meg greit på pensjonen, og så setter jeg av et lite reisefond. Jeg kommer vel kanskje til å arve rundt 3 mill. totalt av mine foreldre, pluss en leilighet med gjeld (min mor kjøpte ny for få år siden). De er begge 80+, men min bestemor ble 98, så det er sannsynligvis lenge til noen kan regne med arv.

Jeg kan selge meg ned og bli gjeldfri nesten uten å røre arven, så da blir det kanskje litt over 1 mill. til hver av barna når de engang skal kjøpe noe (de er tenåringer nå). Vi kommer absolutt ikke fra en rik familie, men det blir jo noen verdier når alle eier bolig og det ikke har vært så mange søsken. Jeg vil gjerne sørge for at neste generasjon også får glede av olde- og besteforeldrenes slit, men de må vise at de klarer å forvalte økonomien sin først. Min eldste er så langt en potensiell luksusfellekandidat, håper hun aldri skaffer seg kredittkort 😅  

Anonymkode: ac3c3...709

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hver generasjon i utgangspunktet er i stand til å tjene seg opp sine egne penger, og ikke behøver å få arv fra generasjonen før.
Arv er mer en hyggelig "bonus". 

Mine besteforeldre fikk klar beskjed om å bruke opp sine egne penger på seg selv, og ikke spare for at vi andre skulle få. 
Det som ble igjen etter dem, ble delt på deres, godt voksne, barn. Som igjen valgte å gi litt ekstra penger og støtte til dyrere utgifter til sine barn. 

Jeg tenker det  man bør gjøre når man arver, er å sikre seg selv og egen pensjon. Og når det er gjort, kan man hjelpe og støtte generasjonene etter seg etter evne og behov. 
Kanskje har barn og barnebarn mer behov for sporadisk og individuell pengestøtte, enn et engangsbeløp? 

Anonymkode: 2b0aa...9ae

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som sier det er rart å tenke på arv, min mor er godt oppe i alder og har mye plager med kroppen nå. Hun er lei av å leve slik hun har det nå. Det betyr ikke at hun er borte i morgen, men jeg tipper at om fem år er hun ikke lenger blant oss.

Jeg er helt sikker på å arve, da det allerede er ført over på meg.

Jeg vil nok også trenger ekstra penger når jeg selv blir pensjonist da jeg ikke får allverdens utbetalt. mine egne barn vil jo arve min og mannen sitt hus en gang, innen den tid er det nok verdt rundt 20 millioner. Mulig vi kjøper en leilighet istedet men den vil jo og være verdt tilsvarende. Så arv får de.

Anonymkode: 281d8...288

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Innen ti år har de nok flyttet ut, nå er de fortsatt i skole. barneskole og vgs. 

Jo klart det går an å gjøre begge deler. men jeg blir nok en pensjonist med ganske liten inntekt.

Ah, de er så unge ja. Fikk inntrykk av de var nær eller passert myndighetsalder. 

Mye kan jo enda skje fram til den tid, så å se på alle mulighetene er nok greit. 
Men som sagt lenger opp: 

frøkna skrev (31 minutter siden):

Når det regner på presten, så drypper det på klokkeren. 

Det vil si; behold mesteparten selv, men del litt med dine etterkommere. Ville prioritert å ha en komfortabel alderdom hvor jeg heller kunne påspandert hele familien en ferietur i ny og ne. Bolig er viktig, men det er så viktig å styrke fine familiebånd.

Mye klokt i dette 🥰

Anonymkode: 9c4b7...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker at hver generasjon i utgangspunktet er i stand til å tjene seg opp sine egne penger, og ikke behøver å få arv fra generasjonen før.
Arv er mer en hyggelig "bonus". 

I utgangspunktet enig, men på den andre siden sitter vi med dagens generasjon som ikke har mulighet til å sikre  pensjonestiden sin på samme måte som vår generasjon: det bør være noe igjen etter oss på arv siden, hvis de skal kunne ha en alderdom. 

(Den nye pensjonsløsningen gir deg i praksis kun 10 år med pensjon, derifra er du nødt til å sulte eller helst dø, hvilket er litt problem, siden gjennomsnitlig levealder øker mer enn pensjonsalder. )

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (21 minutter siden):

I utgangspunktet enig, men på den andre siden sitter vi med dagens generasjon som ikke har mulighet til å sikre  pensjonestiden sin på samme måte som vår generasjon: det bør være noe igjen etter oss på arv siden, hvis de skal kunne ha en alderdom. 

(Den nye pensjonsløsningen gir deg i praksis kun 10 år med pensjon, derifra er du nødt til å sulte eller helst dø, hvilket er litt problem, siden gjennomsnitlig levealder øker mer enn pensjonsalder. )

Enig i dette. Som sagt kommer jo barna til å arve meg og mannen en dag, så jeg tenker at om de trenger det kan vår bolig være deres "pensjon".

Jeg tror og at neste generasjon må belage seg på å arbeide til de er eldre. Ser og for meg at jeg selv arbeider til jeg er 70. Hvis ikke noe spesielt skjer. Min mor jobbet til hun var 70 også. Etter det hadde hun rundt 10 gode år, men så gikk det veldig nedover med helsa. Jeg tror de første pensjonsårene er de det går mest penger i, det er da man har helse og overskudd til å gjøre mest.

TS

Skrevet

Det er litt tidlig å tenke på dette. Når så langt kommer, så selger du leiligheten og setter pengene i fond. 

Du trenger jo ikke å bestemme hva du skal gjøre med pengene før første barnet er i ferd med å etablere seg. Mye kan ha skjedd før den tid. Og du trenger ikke å dele ut alt, og du trenger ikke å dele det ut i engangsbeløp. Du kan dele ut litt etthvert, når du ser hvordan det går. Men du bør dele ut likt. Så hvis du gir 10k til den ene, bør du gi 10k til de andre også (evt sette av og gi dem senere).

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

Jeg vil jo si at det er enda mer grunn til at hver generasjon bør få tenke på å ordne egen pensjonisttilværelse med det som evt. kommer av arv, fremfor å føle seg forpliktet til å dele arven direkte videre med neste generasjon. 

Om man ikke lengre har en grei pensjon etter man er 80, så vil det jo plutselig hjelpe å arve 1 mill etter sin (eld)gamle mor. 
Istedenfor slik det er i dag, da mange arver penger på et tidspunkt der de både er gjeldsfrie og har lagt seg opp en grei pensjon. Da har de jo råd og mulighet til å hjelpe barna sine med penger. 

Utfordringen nå, er at barna BÅDE trenger hjelp og økonomisk støtte i etableringsfasen, OG det trenger økonomisk bidrag når de kommer i pensjonsalder, fordi pensjonen deres faller fra for tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon som deg. Jeg ga arven videre til mine barn. De trenger den mer enn meg.

Anonymkode: 0b8e2...b4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er kun jeg som er arving etter mor, og jeg arver alt. 

Så du synes det er helt innenfor å bruke denne arven på meg selv? Tipper det drypper en del på neste generasjon uansett.

Du er i din fulle rett til og gjøre det. Vanvittig egoistisk selvsagt. Når drypper det på neste generasjon? Når de er pensjonister? Hadde moren min sløst bort pengene etter salget av mor- mor sin leilighet tror jeg hun hadde vært ganske ensom i dag. Jeg og søsteren min vil selvsagt hjelpe våre barn når mor går bort på samme måte. Økonomien og ikke minst boligmarkedet blir tøffere og tøffere så og selge for og sløse er hodeløst og dårlig mot barna dine. 

Anonymkode: e2e92...c16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du synes det er helt innenfor å bruke denne arven på meg selv? Tipper det drypper en del på neste generasjon uansett.

Var vel motsatt hun sa??

Kjør på bruk og kos deg, ikke skjem bort unga eller vær med på å presse opp boligprisene for andre unge

De arver likevel deg når den tid kommer

AnonymBruker
Skrevet

Det er en litt pussig tilstand for tiden. Unge voksne som forventer tipp topp leiligheter eller hus. River ut fullt brukbare gulv og kjøkkeninnredninger osv fordi det ikke er stilig nok og moderne nok. Alt skal se ut som en møbelkatalog. Sånne unge voksne ville jeg nok ikke ha sponset med masse penger. De må lære seg å spare, vente og være tolmodige for å oppnå sine mål.

Har to barn som har kjøpt seg eneboliger helt uten hjelp. En alene, og en med samboer. De bare ler av unge som klager.

Anonymkode: 4d335...fc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Din arv, dine penger, du gjør som du vil. Barna dine arver deg. Jeg synes man har plikt til å ivareta dissr verdiene for å senere overlate dem til neste generasjon.  Det man selv har tjent, kan man bruke opp.

Anonymkode: 25eaf...4f1

Skrevet (endret)

Tror ikke jeg kommer til å arve noen ting av verdi. 

Min mors leil kommer nok fortsatt til å ha gjeld knyttet til seg, så der blir det lite å hente. 

Min manns søster har odel på foreldrenes gård. Så der blir det ikke noe av verdi der heller. 

Og her tar jeg utgangspunkt i at begges foreldre gjør som de bør: bruke alt de har på konto på seg selv. 

Endret av Sinsiew
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig. Bare bruk den selv. Du øker jo verdien i boligen din. Som dine barn arver en gang.  

Anonymkode: 6beca...c64

Skrevet

Jeg har også arvet en del, men har ikke noen kvaler med å bruke arv, til å sikre meg selv. Min jeg hjelper mine barn, litt passivt. Gir de maksimum hvert år til bsu. Da får de fradrag på skatten, pluss gode renter nå. Har gjort det to år på rad, og dette er en fin og trygg måte å spytte penger i deres økonomi. Ellers hjelper jeg de med mat og strøm ved behov. Jeg har ikke barnebarn så de er unge voksne, som klarer seg fint. Men det er uansett fint å kunne hjelpe dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Men har dere ikke tatt praten om pensjon med barna deres? Mine foreldre er den generasjonen som sitter best i det i forhold til pensjon. Mine foreldre har alltid informert meg om det. Så jeg starta tidlig med å spare til pensjon. Min datter på 21 startet også med å spare til pensjon. Så ta den praten og få i gang sparing. Jeg skal leve godt som pensjonist. og jeg har ingen ønsker om å stå lenge i arbeid. 

Anonymkode: 6beca...c64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg TS, bortsett fra at jeg har en søster og mor og far som fortsatt er gift og eier leilighet til ca 8 millioner.  Jeg sparer litt til pensjon nå og har grei opptjening, men blir ingen rik pensjonist. Så jeg tenker deler av arv vil kunne gå til å unne seg litt - reiser, litt nyere bil for første gang i mitt liv etc. Samtidig håper jeg å kunne hjelpe barna mine litt i etableringsfasen. Satser på at begge deler og litt til er mulig! 

Anonymkode: 10e21...b47

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal SV inn i regjering fra neste periode for at Støre skal bli sittende.

Arv er urettferdig, ikke alle får. Formuer som arves bidrar og vedlikeholder forskjeller i samfunnet.

Etterkrigstid generasjonen faller fra fremover. De som bygde hus mellom 1970-1980. De etterlater seg enorme formuer i form av eiendom.

Det vil SV og AP ha til felles nytte. Arveskatt en kommer tilbake i 2026 ETTER valget. Det er garantert.

Erna fjernet den. Venstresiden gjenninnfører den. Ikke lov bort noe arv. Før den tid blir den kraftig redusert.

25% av alt over 1mill. Var den før. Så har du en pekepinn på hvordan det går når de rødgrønne stemmes på.

Anonymkode: f928c...22d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon som deg TS, bortsett fra at jeg har en søster og mor og far som fortsatt er gift og eier leilighet til ca 8 millioner.  Jeg sparer litt til pensjon nå og har grei opptjening, men blir ingen rik pensjonist. Så jeg tenker deler av arv vil kunne gå til å unne seg litt - reiser, litt nyere bil for første gang i mitt liv etc. Samtidig håper jeg å kunne hjelpe barna mine litt i etableringsfasen. Satser på at begge deler og litt til er mulig! 

Anonymkode: 10e21...b47

Hvis ikke arveskatt stikker av med 2-3 mill. Wait for it.

Anonymkode: f928c...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...