AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #1 Skrevet 8. januar 2024 Jeg kommer til å arve min mors leilighet en dag, verdt to til to og en halv millioner i dag. Min mor lever men jeg tipper arven kommer innen ti år. Da vi jeg være rundt 60 og dette tenker jeg på som min pensjon. Penger jeg kan bruke på å ha en alderdom med litt ekstra. Synes dere det er feil å tenke sånn, dette fordi jeg har to barn som da er i etableringsfasen. De bor hjemme i dag. Vi har og et fint hus som vil være verdt en god del den dagen vi legger inn årene, eventuelt kjøper vi en leilighet etter hvert. Anonymkode: 281d8...288
Jytte Skrevet 8. januar 2024 #2 Skrevet 8. januar 2024 Da har du det bra og trenger ikke penger, og da er det ok å gi arv, deler av den til neste negasjon Min mor har et testament. Du har uansett krav på pliktdelsarv og nei, jeg ville ikke gitt noe til barnebarna. Jeg stoler på foreldrene.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #3 Skrevet 8. januar 2024 Jeg hadde investert i bolig, dersom jeg ikke hadde kommet så alt for dårlig ut ville jeg gitt noe til barna med beskjed om at de pengene var til ek eller oppgradering. Anonymkode: d741c...89b
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #4 Skrevet 8. januar 2024 Det er kun jeg som er arving etter mor, og jeg arver alt. Jytte skrev (3 minutter siden): Da har du det bra og trenger ikke penger, og da er det ok å gi arv, deler av den til neste negasjon Min mor har et testament. Du har uansett krav på pliktdelsarv og nei, jeg ville ikke gitt noe til barnebarna. Jeg stoler på foreldrene. Så du synes det er helt innenfor å bruke denne arven på meg selv? Tipper det drypper en del på neste generasjon uansett. Anonymkode: 281d8...288
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #5 Skrevet 8. januar 2024 Bør, nei. Samtidig, hvorfor kan ikke det gjøres begge deler? Noe til din pensjon og noe slik at barna får kommet seg på. Det ene utelukker jo ikke nødvendigvis det andre. Med mindre barna dine er meget uforsvarlig med pengene sine. Det kan jo være greit at de flytter ut også Anonymkode: 9c4b7...d59 1
cerruti Skrevet 8. januar 2024 #6 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kommer til å arve min mors leilighet en dag, verdt to til to og en halv millioner i dag. Min mor lever men jeg tipper arven kommer innen ti år. Da vi jeg være rundt 60 og dette tenker jeg på som min pensjon. Penger jeg kan bruke på å ha en alderdom med litt ekstra. Synes dere det er feil å tenke sånn, dette fordi jeg har to barn som da er i etableringsfasen. De bor hjemme i dag. Vi har og et fint hus som vil være verdt en god del den dagen vi legger inn årene, eventuelt kjøper vi en leilighet etter hvert. Anonymkode: 281d8...288 Du kan vel vurdere å gi noen hundretusen til barnas etableringsfase, kanskje? 1
aksase Skrevet 8. januar 2024 #7 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg kommer til å arve min mors leilighet en dag, verdt to til to og en halv millioner i dag. Min mor lever men jeg tipper arven kommer innen ti år. Da vi jeg være rundt 60 og dette tenker jeg på som min pensjon. Penger jeg kan bruke på å ha en alderdom med litt ekstra. Synes dere det er feil å tenke sånn, dette fordi jeg har to barn som da er i etableringsfasen. De bor hjemme i dag. Vi har og et fint hus som vil være verdt en god del den dagen vi legger inn årene, eventuelt kjøper vi en leilighet etter hvert. Anonymkode: 281d8...288 Det gjør du som du vil. Du kan eventuelt dele litt på det. Selg din mors leilighet og gi noe av pengene til barna, om du vil. Min mor valgte å gi 200 000,- til hvert av barna da hun fikk anledning. Senere har vi barna fått 25 000,- i julegave hvert år. Hun har også ved flere anledninger lånt bort penger til oss barna når vi er i ei knipe. I tillegg unner hun seg ting selv, som reiser og opplevelser. 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #8 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bør, nei. Samtidig, hvorfor kan ikke det gjøres begge deler? Noe til din pensjon og noe slik at barna får kommet seg på. Det ene utelukker jo ikke nødvendigvis det andre. Med mindre barna dine er meget uforsvarlig med pengene sine. Det kan jo være greit at de flytter ut også Anonymkode: 9c4b7...d59 Innen ti år har de nok flyttet ut, nå er de fortsatt i skole. barneskole og vgs. Jo klart det går an å gjøre begge deler. men jeg blir nok en pensjonist med ganske liten inntekt. Anonymkode: 281d8...288
frøkna Skrevet 8. januar 2024 #9 Skrevet 8. januar 2024 Når det regner på presten, så drypper det på klokkeren. Det vil si; behold mesteparten selv, men del litt med dine etterkommere. Ville prioritert å ha en komfortabel alderdom hvor jeg heller kunne påspandert hele familien en ferietur i ny og ne. Bolig er viktig, men det er så viktig å styrke fine familiebånd. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #10 Skrevet 8. januar 2024 når det er så mange år til så er det litt rart og tenke på og man kan alltid endre et testamente så blir kanskje ikke det du tror Anonymkode: 8b01f...b80
Goodtimes Skrevet 8. januar 2024 #11 Skrevet 8. januar 2024 Jeg ville nok tatt en del selv og satt det andre i fond til barna. 🙂
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #12 Skrevet 8. januar 2024 Jeg synes ikke det er greit å bruke opp arv bygd opp igjennom generasjoner til eget forbruk nei. Disse pengene har mine eldre slektninger slitt hardt for. Det er min oppgave å forvalte dette slik at de neste generasjonene også kan ha denne tryggheten. Anonymkode: d0ddf...b11 11 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #13 Skrevet 8. januar 2024 Du må først og fremst sikre deg selv. Kan hende du lever til du er 90. Da skal du kunne betale for nødvendig oppussing. Kanskje f.eks taket plutselig må byttes. Kanskje betale for hjelp med praktiske ting. Husk at man gjerne klarer mindre selv i alderdommen, og må betale for det. Kan hende du vil bytte fra hus til leilighet når du blir gammel? Her jeg bor, er leiligheter dyrere enn hus, fordi det er få av dem. To mill er ikke fryktelig mye. Især om du ikke har sparekonto og/eller god pensjon. Mange av oss opplever faktisk at barna våre tjener mye mer enn vi selv gjør. Så tenk gjennom alt økonomisk før du gir bort noe. Hvis du har 40 år igjen å leve, så er ikke to mill mye ekstra pr år. Anonymkode: 4d335...fc9 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #14 Skrevet 8. januar 2024 Jeg slutter aldri å forundre meg over generasjonen som hadde en langt lettere inngang på boligmarkedet enn dagens unge, og deres trang til å «unne seg litt». Alt tyder på at levestandarden for dagens unge skal ned, noe som gjør dette langt pussigere. Fasitsvaret her er selvsagt at du gjør som du vil, men personlig så kommer jeg til å gjøre det motsatte av hva du planlegger å gjøre. Anonymkode: 4cee2...3a7 9 1 4
Jytte Skrevet 8. januar 2024 #15 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er kun jeg som er arving etter mor, og jeg arver alt. Så du synes det er helt innenfor å bruke denne arven på meg selv? Tipper det drypper en del på neste generasjon uansett. Anonymkode: 281d8...288 På deg selv, misbruke og sløse? Nei, da taler vi to forskjellige språk..
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #16 Skrevet 8. januar 2024 Så lenge du bruker arven fra din mor til å sikre at dine barn igjen arver deg trenger du selvsagt ikke å gi dem noe «nå». Men dersom du mener at du skal arve 2.5 millioner og bruke det opp på forbruk og etterlate deg null og niks ville jeg delt med barna så tidlig som mulig. Jeg ønsker å øke familieformuen og sikre de neste generasjoner, slik mine forfedre har gjort. Mine foreldre forvalter verdiene de har arvet på en måte som gir dem en enklere hverdag (betalt ned bolig) og som sikrer meg den dagen de dør. Jeg vil gjøre det samme for mine barn, og ser på det som min plikt. Anonymkode: a279b...089 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #17 Skrevet 8. januar 2024 Foreldrene mine fikk et hus i "forskudd på arv" av min farfar, han var rundt 50 år så LANGT fra pensjonsalder også, og jobbet som håndverker så han var ikke akkurat rik. Det var ikke akkurat noe som engang ble diskutert i neste generasjon, jeg fikk 10.000 kr i innflyttingsgave da jeg kjøpte hus selv. Jeg planlegger og håper å kunne være litt mer generøs med mine barn når de blir voksne, selv om jeg nok aldri blir rik nok til å komme opp på farfars nivå. En "komfortabel alderdom", hva er nå det? Er det så mye mer komfortabelt å ta et dyrt cruise i året, enn å ha et godt og nært forhold til barn og barnebarn? Anonymkode: 9e3b5...a19 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #18 Skrevet 8. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg kommer til å arve min mors leilighet en dag, verdt to til to og en halv millioner i dag. Min mor lever men jeg tipper arven kommer innen ti år. Da vi jeg være rundt 60 og dette tenker jeg på som min pensjon. Penger jeg kan bruke på å ha en alderdom med litt ekstra. Synes dere det er feil å tenke sånn, dette fordi jeg har to barn som da er i etableringsfasen. De bor hjemme i dag. Vi har og et fint hus som vil være verdt en god del den dagen vi legger inn årene, eventuelt kjøper vi en leilighet etter hvert. Anonymkode: 281d8...288 Så klart er det feil. Håper for din del at du har nedbetalt egen bolig innen den tid. Jeg kommer til å arve 20 ganger så mye som deg og jeg kommer til å spe på pensjon med avkastning på deler av pengene. Resten går selvsagt til barna min og barna deres igjen. Og hele beløpet går til barna den dagen jeg dør Anonymkode: 9157f...997 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #19 Skrevet 8. januar 2024 Jeg tenker at slik verden utvikler seg så vil mine barn trenge pengene mer enn meg. Dessuten tenker jeg at jeg vil overlate mer til mine barn enn jeg får. I mitt tilfelle blir det nok ingen arv og da er det desto viktigere for meg å etterlate noe til mine egne. Å brenne pengene på «en god alderdom» når barna dine etter all sannsynlighet ikke kommer til å få pensjon i det hele tatt og skal inn på et boligmarked vi aldri har sett maken til… nei da er du jammen meg full av deg selv. Anonymkode: 9321e...849 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2024 #20 Skrevet 8. januar 2024 Jeg synes det er merkelig å forvente at arv kommer overhode og antar at det ikke kommer arv fra min mor. Hun arva etter sine foreldre men hvor mye har jeg aldri hatt interesse av å vite. Jeg regner med at min mor bruker sine penger på seg som det passer henne og håper hun er fornuftig nok til å sørge for egen alderdom med å skjøtte økonomien sin slik at hun kan kjøpe tjenester og gjøre tingene hun vil og trenger. Jeg har ikke fått en krone av henne ut over jule og bursdagsgaver (der gir vi omtrent likt begge veier) siden jeg flytta ut som 15-åring og forventer som sagt ingenting i fremtiden heller. Anonymkode: 757e1...d1d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå